hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > فاتحان تاریخ باشید

فاتحان تاریخ باشید

 وقتی دوربین‌ها برای آخرین بار سراغ داور چینی رفتند تا تصویری از او را به‌عنوان نمای پایانی مسابقه رفت فینال آسیا شکار کنند، به‌نظر می‌رسید ژاپنی‌ها بال‌های رویاپردازی پرسپولیس را قیچی کرده‌اند اما در نخستین مصاحبه‌‌های بعد از پایان مسابقه، برانکو و پسرها نشان دادند که قرار نیست از امیدواری به یک بازگشت بزرگ دست بکشند.
پرسپولیس بارها در چنین موقعیتی قرار داشته است. آنها در فصل گذشته لیگ قهرمانان، توانستند در ثانیه‌های پایانی دیدار با الوحده امارات، شکست را با پیروزی عوض کنند. این تیم در مصاف با الاهلی هم درحالی‌که 2گل از حریف عقب افتاده بود، به مسابقه برگشت و توانست 2 بار توپ را از روی خط دروازه تیم عربستانی عبور دهد. قرمزها مسابقه رفت با الدوحیل قطر را نیز با شکست به پایان بردند و نیمه دوم مسابقه برگشت را در حالی آغاز کردند که برای صعود، به زدن 3گل نیاز داشتند. حالا پرسپولیس در فینال آسیا مسابقه می‌دهد و ستاره‌های الدوحیل، دیدار نهایی را از صفحه تلویزیون تماشا خواهند کرد. شاید چند‌ماه دیگر نیز، نوبت ستاره‌های کاشیما باشد که دیدارهای پرسپولیس در جام جهانی باشگاه‌ها را از تلویزیون تماشا کنند.
«طوری بازی می‌کنیم که انگار این آخرین بازی عمر همه ماست»؛ این جمله برانکو، به تنهایی برای امیدوار بودن به سرنوشت جدال بزرگ امروز کافی به‌نظر می‌رسد. پروفسور همیشه در کنار زمین، با آرامش و خونسردی منحصربه‌فردش شناخته شده اما شاید برای بردن یک جام بزرگ، برانکو هم باید از جلد همیشگی‌اش بیرون بیاید و با هر کلمه‌ای که در ذهن دارد، سرگرم تهییج ستاره‌های سرخپوش شود. همه مهره‌های تیم ایوانکوویچ، برای قهرمانی باید بهترین نمایش دوران فوتبال‌شان را پشت سر بگذارند. آنها روی کاغذ، برتری خاصی به حریف ندارند و در مسابقه رفت، نتیجه ناامیدکننده‌ای را تجربه کرده‌اند اما امروز باید با تمام توان بر سر تصاحب هر توپ مبارزه کنند و آنقدر آماده باشند که انگار فردایی وجود ندارد. راه پیروز شدن در این جدال البته تنها به برتری «جسمی» محدود نمی‌شد. پرسپولیس برای کنار زدن حریف، باید «ذهنیت» و روحیه یک تیم برنده را  هم داشته باشد. قرمزها باید بتوانند در لحظه‌های درست، تصمیم‌های درستی برای خودشان بگیرند و حریف را به کمک هوش و منطق، از پیش رو بردارند. در نخستین ثانیه‌های مسابقه رفت، پرسپولیس فرصت خوبی برای تنبیه حریف داشت اما این بخت را به سادگی از دست داد. تا پایان بازی، دیگر هرگز مهاجمی از تیم برانکو در چنین موقعیت فوق‌العاده‌ای قرار نگرفت. استفاده از همه موقعیت‌های ایده‌آل، در جدال امروز نیز نقشی تعیین‌کننده در سرنوشت قهرمانی بازی خواهد کرد. یک گل زودهنگام می‌تواند فشار را روی تیم مهمان به اوج برساند و خط دفاعی آسیب‌پذیر کاشیما را دچار تزلزل کند. تیم برانکو برای قهرمانی، حتما باید بیشتر از یک گل به ثمر برساند اما گل نخوردن نیز درست به همین اندازه اهمیت دارد. تیم ژاپنی در مسابقه رفت، هیچ گلی در نیمه اول به ثمر نرساند اما تنها در چند دقیقه از نیمه دوم، به همه اهدافش از این بازی رسید. پرسپولیس حتی اگر بدون گل زده به رختکن برود، نباید شانس نابود کردن حریف در نیمه دوم را نادیده بگیرد.
گو اویوا برای نتیجه‌گرفتن در تهران، همچنان حساب ویژه‌ای روی ستاره‌های خارجی‌اش باز می‌کند.2 ستاره کره‌ای در خط دفاع و دروازه و 2 مهره برزیلی در فاز هجومی، کلیدی‌ترین ستاره‌های این تیم به شمار می‌روند. هافبک‌های پرسپولیس باید مراقبت حرکات خطرناک و شوت‌های سنگین لئو سیلوا باشند؛ ستاره‌ای که به محض رها شدن از چنگ پرسپولیسی‌ها در دیدار رفت، نخستین مشت را روانه صورت بیرو و هم‌تیمی‌ها کرد و سکوهای ورزشگاه کاشیما ساکر را به مرز انفجار رساند. برگ برنده پروفسور در نبرد امروز، بدون تردید هواداران پرسپولیس هستند. قوانین سختگیرانه ای‌اف‌سی و نحوه متفاوت بلیت‌فروشی و البته ممنوعیت استقرار تماشاگر در راهروهای آزادی، موجب خواهد شد که تعداد تماشاگران پرسپولیس در این بازی، کمتر از دیدار برگشت با السد قطر باشد اما هواداران روی سکو، می‌توانند نفس راحت را از مهره‌های کاشیما بگیرند. غول‌های قطری مرعوب چنین جوی شدند و ژاپنی‌ها اگر چه تجربه بازی در ورزشگاه‌های شلوغ را دارند اما باز هم تحت‌تأثیر اتمسفر مرگبار آزادی قرار خواهند گرفت. این موضوع به‌ویژه در نخستین لحظات بازی، کمک بزرگی به سرخپوشان میزبان خواهد کرد.

در راند دوم از جنگ پرسپولیس و کاشیما برای تجربه نخستین قهرمانی در تاریخ لیگ قهرمانان آسیا، 2تیم تنها یک بازیکن محروم دارند. سیامک نعمتی که گل صعود تیمش به فینال آسیا را به ثمر رسانده بود، به‌دلیل اخراج در دیدار هفته گذشته، از حضور در آخرین مسابقه فصل لیگ قهرمانان محروم خواهد بود. وضعیت امید عالیشاه نیز همچنان مبهم به‌نظر می‌رسد. خبرها حکایت از غیبت او در این جدال دارند اما پزشکان پرسپولیس همچنان مشغول تلاش برای بازگرداندن امید هستند. اگر عالیشاه نتواند در نبرد امروز به میدان برود، آدام همتی از ابتدا در ترکیب این تیم قرار خواهد گرفت. تا همین چند سال قبل، هواداران پرسپولیس نام آدام همتی و شایان مصلح را نشنیده بودند اما حالا هر 2بازیکن از ابتدا، در یکی از بزرگ‌ترین مسابقه‌های تاریخ باشگاه سهیم خواهند شد. پرسپولیس با 2گل، می‌تواند کار را به وقت اضافه بکشاند اما نباید فراموش کرد که طاهرخانی و علوان‌زاده، سرشناس‌ترین مهره‌های نیمکت‌نشین تیم «فینالیست آسیا» هستند.

معادله‌های به جا مانده از مسابقه رفت، شانس برتری را به کاشیما می‌دهد اما خراب کردن بازار پیشگوها، کسب و کار همیشگی تیم برانکو بوده است. بدون تردید این نسل پرسپولیس برای جاودانه‌شدن، حتی به قهرمانی نیاز ندارد. البته که حماسه‌ها برای ابدی‌شدن به یک پایان تراژیک نیاز دارند اما جماعتی که یک عمر در انتهای مسیرهای بدون منحنی به دیوار خورده‌اند، امروز به یک سنگر برای پناه گرفتن نیاز دارند و هیچ سنگری، بزرگ‌تر از یک شور و نشاط دسته‌جمعی نخواهد بود. صاحبان رنجور ساندویچ‌های خالی کالباس زیر چکه‌های ابدی سقف آزادی، فقط یک پایان دل‌انگیز برای عصر شنبه می‌خواهند. مهم نیست که ماجرا چقدر «هندی» شود و چقدر ارزش هنری داشته باشد. آنها به جز یک «پایان خوش» چیز دیگری از نمای آخر پرسپولیس برانکو در آسیا طلب نکرده‌اند.

  بیرانوند: قدرتمان را به حریف نشان می‌دهیم
پرسپولیس امروز باید در دیدار برگشت فینال لیگ قهرمانان به مصاف کاشیما برود. سرخپوشان در شرایطی پا به این دیدار خواهند گذاشت که در بازی رفت با 2گل از حریف خود شکست خوردند،حالا باید تلاش کنند با حمایت هواداران خود در این بازی به پیروزی برسند و البته دروازه خود را در این بازی بسته نگه دارند. علیرضا بیرانوند که در 2بازی سرخپوشان برابر الدوحیل و السد توانست نقش مهمی در صعود سرخپوشان به فینال داشته باشد حالا امید اول برانکو درون دروازه است تا بتواند دروازه خود را در این بازی بسته نگه دارد.علیرضا بیرانوند در گفت‌وگویی کوتاه به همشهری گفت: «ما چیزی برای از دست دادن نداریم. در بازی رفت به‌خاطر خستگی در نیمه‌دوم نتوانستیم کیفیت خوبی داشته باشیم و 2گل دریافت کردیم اما مطمئن باشید در بازی امروز قدرت خودمان را به حریف نشان خواهیم داد. ما در این بازی برای ایران و نام پرسپولیس بازی می‌کنیم و مطمئن باشید پرچم ایران را بالا نگاه می‌داریم. می‌دانم که هواداران هم از دقیقه 1تا 90پشت ما خواهند بود و از ما حمایت خواهند کرد؛ دقیقا چیزی که تمام تیم کاشیما از آن می‌ترسند.»
   فرمان پروفسور به سرخپوش‌ها
  برای آخرین بازی زندگی‌تان مثل اسطوره‌ها بجنگید
پرسپولیس امروز به مهم‌ترین مسابقه تاریخ خود رسیده و برای فتح جام لیگ قهرمانان آسیا باید در بازی برگشت به مصاف کاشیمای ژاپن برود. سرخپوشان در بازی رفت با 2گل شکست خوردند و حالا خود را آماده کرده‌اند تا با حمایت هواداران بتوانند این نتیجه را جبران کنند و برای نخستین بار به قهرمانی لیگ قهرمانان برسند. بعد از حضور سپاهان و ذوب‌آهن در فینال لیگ قهرمانان و ناکامی در قهرمانی، حالا پرسپولیس این شانس را خواهد داشت تا بتواند این جام را برای نخستین‌بار برای ایران کسب کند. برانکو سرمربی پرسپولیس به خوبی می‌داند که با توجه به نیمکت خالی و محرومیت نعمتی و مصدومیت عالیشاه باید مأموریت غیرممکنی را با تیمش برای قهرمانی انجام دهد و به همین دلیل از همان ساعات ابتدای شکست در ژاپن تلاش زیادی کرد تا بازیکنان خود را از لحاظ روانی برای بازی برگشت به خوبی آماده کند.برانکو به همین دلیل روز گذشته و در آخرین صحبت‌های خود با بازیکنان به آنها اعلام کرد: «احتیاجی نیست صحبت کنم که چه روزهای سختی را با هم پشت سر گذاشتیم. هیچ‌کس امیدی به رسیدن ما به فینال نداشت اما شما توانستید این کار را انجام دهید. حالا باید آخرین بازی این فصل آسیا را انجام دهیم. این بازی برای ما حکم جنگ را دارد و فکر کنید که آخرین بازی زندگی‌تان است. پس بروید و مانند اسطوره‌ها بجنگید.»
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد