hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > گردشگری و مهاجرت > گردشگری اصفهان نفس هایش به شماره افتاد

گردشگری اصفهان نفس هایش به شماره افتاد

نفس صنعت گردشگری اصفهان به شماره افتاده و خسارت‌های میلیاردی به فعالان این حوزه وارد شده است.

به گزارش تسنیم، سید محسن روناسی رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی، زیارتی و گردشگری استان اصفهان پیرامون شرایط نابسامان صنف گردشگری می‌گوید: با توجه به آنکه دفاتر مسافرتی عمدتا محل کارشان استیجاری بود سبب شد پس از بروز مشکلات به واسطه بیماری کرونا هزینه‌های سنگینی را متحمل شوند و حدود ۷۰ درصد از این آژانس‌ها یا خود تعلیقی داده‌اند یا کار را تعطیل کرده‌اند تا نفسی تازه کنند و بار دیگر کار خود را آغاز کنند.

او با اشاره به آنکه هیچ‌کدام از وعده‌هایی که دولتمردان داده بودند، انجام نشده، گفت: در همه جای دنیا هنگامی که از این دست مسائل رخ می‌دهد به ویژه مشاغلی که با گردشگری مرتبط است یکسری امهال و مساعدت‌های ویژه برای این مشاغل در نظر گرفته می‌شود که متاسفانه برای آژانس‌های مسافرتی و هتلداران این اتفاق نیفتاد.

همچنین شیردل مدیر انجمن صنایع دستی استان اصفهان با بیان آنکه تولید کارگاه‌های صنایع دستی ۹۰ درصد کاهش یافته، گفت: با توجه به اینکه قیمت مواد اولیه در چندماه گذشته به شکلی سرسام آور افزایش پیدا کرده است چرا که با نرخ روزانه دلار ارتباط مستقیم دارد و در سبد خرید کالا‌های مردم هم نیست با رکود بسیار شدیدی روبرو شده است که می‌شد آن را مدیریت کرد و با همکاری تعاونی‌های کارخانه‌های بزرگ اصفهان در فروش محصولات صنایع دستی از شدت وخامت این شرایط کاست.

ویروسی بدتر از کرونا

کرونا تنها سبب وخامت اوضاع دفاتر مسافرتی و صنایع دستی استان نشده، بلکه هلتداران نیز به واسطه نبود مسافر و تبلیغات منفی پیرامون سفرکردن این روز‌ها متحمل ضرر‌های فراوانی شده‌اند، در این راستا علیرضا رئیسی عضو هیئت مدیره جامعه هتلداران اصفهان اظهار داشت: مدتی بود که کسب و کار گردشگری داشت رونق می‌گرفت که متاسفانه دیوانه‌ای به اسم ترامپ آمد و همه چیز به هم ریخت و مشکل ساز شد چرا که ایشان از کرونا بدتر بود و بعد از آن هم ویروس کرونا شیوع گسترده‌ای پیدا کرد و وضعیت گردشگری به هم ریخته شد.

چشم امید به مسافران داخلی

او ادامه داد: پیش از آشوب‌های آبان‌ماه با خود تصور کردیم که حالا که تور‌های خارجی سفرشان را به ایران لغو کرده‌اند پس شاید بتوانیم از مسافرت‌های داخلی درآمدزایی داشته باشیم که به دنبال این آشوب‌ها مسافرت‌های داخلی و بین شهری نیز لغو شد؛ و وضعیت ما از ۴ ماه به عید نوروز سال گذشته بسیار وخیم شده است.

عضو هیئت مدیره جامعه هتلداران اصفهان با بیان آنکه پس از گذشت اتفاقات متفاوت که مانع از درآمدزایی هتل‌ها شده بود با شیوع گسترده کرونا دیگر بدترین شرایط ممکن برای جامعه هتلداران رقم خورد، اظهار داشت: این بیماری گردشگری را نابود کرد و اکنون هم در حال نابودی هستیم، برخی از اعضای این صنف خود را با وام سر پا نگه داشته‌اند و برخی دیگر هم کم آوردند و کسب و کار خود را تعطیل کردند.

اما تا اینجا حرف از اوضاع نابسامان این روز‌های اصناف مختلف با صنعت گردشگری زدیم اکنون زمان آن رسیده که ببینیم مسئولان در قبال این شرایط چه کرده‌اند! در این شرایط یکی از مهم‌ترین عواملی که امید به کسب و کار‌های این‌چنینی را افزایش یا کاهش می‌دهد عملکرد نهادی همچون سازمان تأمین اجتماعی است که گویا با تأخیر و یا شاید متفاوت عمل کرده است چرا که در صحبت با اکثر اصناف مرتبط با گردشگری هیچ‌کدام از نحوه خدمت‌رسانی بیمه تأمین اجتماعی در راستای تأمین بیمه بیکاری ابراز خوشحالی نکردند و همگی مشکلات عدیده‌ای داشتند.

بدین منوال بیمه بیکاری پس از نابودی کسب و کار‌های مرتبط با گردشگری به دست این بخش از قشر زحمت‌کش و آسیب‌دیده خواهد رسید.

بازی سرگردانی بین سازمان تأمین اجتماعی و اداره کار تنها برای یک بیمه بیکاری
محسن روناسی رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی، زیارتی و گردشگری استان اصفهان، در این باره می‌گوید: ما ۴۱۷ آژانس مسافرتی در استان اصفهان داریم که به علاوه نیروی انسانی که ۲ هزارو ۵۰۰ نفر بوده‌اند عملا ماجرای همگی به بیمه بیکاری رسیده که متاسفانه درخصوص بیمه بیکار باید گفت که بازی سرگردانی بین سازمان تأمین اجتماعی و اداره کار در حال انجام است که به یکدیگر پاس می‌دهند و عملا در دو ماه فروردین و اردیبهشت هزینه پرداختی به مشمولان بیمه بیکاری ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده است.
آن هم درصورتی که پذیرش پرونده افراد از سوی سازمان تأمین اجتماعی صورت گرفته باشد که همچنان خیلی از افراد درگیر دریافت پذیرش در این دو سازمان هستند.

او افزود: برای حضور در سازمان‌ها سیستمی راه‌اندازی شد که پس از انجام مراحل ثبت‌نام در این سیستم کد رهگیری برای فرد صادر می‌شد و پس از آن پیامی می‌آمد مبنی بر ناقص بودن مدارک و پس از مراجعه نواقص جدید وجود داشت که مثلا فلان واژه باید به صورت لاتین ثبت می‌شد مشکل آنجاست که کدرهگیری زمانی صادر می‌شود که مراحل ثبت‌نام و پذیرش به صورت صحیح انجام می‌پذیرد چگونه با وجود مشکل و نواقص در هنگام پذیرش سیستم برای افراد کدرهگیری صادر می‌کند.

در اینجا سوال پیش می‌آید که ماهیت صدور کد رهگیری چیست؟! مگر غیر از آنست که پس از انجام صحیح و کامل پروسه ثبت‌نام در بخش‌های مختلف کد رهگیری صادر می‌شود؟!

علیرضا رئیسی، عضو هیئت مدیره جامعه هتلداران اصفهان با اشاره به آنکه خیلی از افراد هستند که مدارک خود را به طور کامل به سازمان تأمین اجتماعی تحویل داده‌اند، اما هنوز مبلغی دریافت نکرده‌اند، گفت: بودجه‌های ۳ درصدی که در طی این سال‌ها ما به بیمه پرداخت کرده‌ایم که در صورت بروز اتفاقاتی کارگران ما بتوانند از بیمه بیکاری‌شان استفاده کنند، اکنون کجاست؟

چرا بیمه بیکاری خیلی از مشاغل مرتبط با گردشگری همچنان واریز نشده است؟

برای پیگیری این موضوع، به سراغ سرپرست سازمان تأمین اجتماعی استان اصفهان رفتم و ماجرا را جویا شدیم. محسن ریاضی، درخصوص مشکلات عدیده بیمه بیکاری و بیمه کارفرمایان پیرامون عدم پرداخت یا تاخیر در پرداخت حق بیمه بیکاری بیمه شدگان از سوی سازمان تأمین اجتماعی در پی همه‌گیر شدن ویروس کرونا و تعطیلی کسب و کار‌های متعدد، اظهار داشت: با شیوع گسترده کرونا خیلی از کسب و کار‌ها فعالیتشان کم شد و برخی از این اصناف در قالب بخشنامه و دستورالعمل‌هایی که سازمان تأمین اجتماعی صادر کرد هم مشمول امهال حق بیمه شدند و هم بیمه بیکاری به کارگران این اصناف تعلق گرفت.

او  با اشاره به آنکه در خصوص بیمه بیکاری قوانین مصوبی وجود دارد، افزود: شرایط خاصی برای بیکاری وجود دارد؛ اینکه غیرارادی بیکار شده باشد، سوابق مورد نظر که در جدولی خاص هست را داشته باشد تا پس از آن بیمه بیکاری به شخص تعلق گیرد.

ریاضی با اشاره به آنکه شرایط ارائه بیمه بیکاری پس از شیوع بیماری همه‌گیر کرونا تسهیل شد، گفت: قرار بر آن شد که این پول از محل منابع دولتی و به طور خاص از صندوق توسعه ملی تأمین بشود.

او با بیان آنکه در ابتدا سه ماه اسفند ۱۳۹۸، فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۹ پرداخت شد و همچنان مشکلات مرتفع نشده، اظهار داشت: قرار برآن شد که پرداخت بیمه بیکاری ادامه پیدا کند، به این صورت که ابتدا افراد باید در سامانه‌ای در وزارت کار ثبت‌نام کنند، بررسی‌های اولیه پس از این ثبت که با توجه به ویروس کرونا همگی از طریق سامانه صورت می‌گیرد انجام شود و در نهایت به سازمان تأمین اجتماعی ارجاع می‌شود و پرداخت صورت می‌گیرد.

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی استان اصفهان پیرامون مبلغ تعیین شده برای پرداخت به عنوان حق بیمه بیکاری، گفت: به طور کلی قانون این است که ۵۵ درصد سه ماه آخر بیمه هر فرد به علاوه ۴ نفر افراد تحت تکلف و حداکثر هر نفر ۱۰ درصد حداقل دستمزد به افراد بیمه شده اختصاص یابد؛ پس از شیوع بیماری کرونا و پرداخت حق بیمه از صندوق توسعه ملی قرار بر آن شد که این عدد نباید کمتر از حداقل دستمزد و بیشتر از ۸۰ درصد آخرین دستمزد فرد باشد.

او  با بیان آنکه اگر اعتراضی در خصوص نرخ پرداختی بیمه بیکاری وجود دارد به دلیل تغییر فرمول پرداخت حق بیمه بیکاری پس از شیوع بیماری کرونا است، گفت: پرداخت حق بیمه بیکاری از صندوق توسعه ملی و تغییر حداقل دستمزد از ۱۵ درصد به ۵ درصد از دلایل اصلی تفاوت در نرخ پرداخت بیمه بیکاری به افراد است.

ریاضی پیرامون مسائل و مشکلات سامانه اینترنتی تازه تأسیس سازمان تأمین اجتماعی، گفت: هنگامی که یک سامانه بخواهد در ابتدا راه بیفتد مشکلات مختلفی وجود دارد که خیلی از عدم پرداخت‌های بیمه بیکاری تاکنون به خاطر مشکلات این سامانه است که این سیستم مثل هر سیستم دیگر مشکلاتی دارد که در حال رفع شدن است.

رفع سریع مشکلات با مراجعه به سازمان تأمین اجتماعی

او  با اشاره به آنکه ممکن است روند کار‌های افراد برای دریافت حق بیمه بیکاری در هر کدام از سه مرحله بررسی در اداره کار، بررسی در سازمان تأمین اجتماعی و مرحله پرداخت در بانک با مشکل مواجه شود، گفت: هر کسی مصداق دارد می‌تواند با مراجعه به سازمان تأمین اجتماعی و درصورتی که این مشکل از سوی سازمان تأمین اجتماعی در عدم پرداخت به موقع بیمه بیکاری به افراد باشد، سریعا رفع نقص می‌شود.

سرپرست جدید سازمان تأمین اجتماعی استان اصفهان پیرامون عدم پیروی برخی شعب سازمان تأمین اجتماعی در امهال ۳ ماهه پرداخت حق بیمه برخی کارگاه‌ها گفت: سازمان تأمین اجتماعی دستورالعملی را صادر کرد که از صفر تا ۱۰۰ کار را مشخص کرده است و اگر شعبه‌ای این کار انجام نداده است قانونا خلاف کرده و اگر موردی مشاهده شد افراد می‌توانند با مراجعه به سازمان تأمین اجتماعی پیگیری‌های لازم را به عمل آورند تا برخوردی قانونی صورت گیرد.

او  با اشاره به آنکه مراکز گردشگری از ابتدای مهرماه تا پایان سال   می‌توانند بدون پرداخت حق بیمه سهم کارفرما و فقط با پرداخت سهم کارگر و بدون جریمه لیست خود را ارسال کنند، اظهار داشت: این مشاغل شامل ۱۲ رسته هستند که مشمول حذف ۲۰ درصدی حق بیمه سهم کارفرما در آذر و دی ماه سال ۱۳۹۹ هستند؛ لیست این کارگاه‌ها باید براساس ۱۰ درصد با رعایت مهلت مقرر قانونی طبق ماده ۳۹ قانون تأمین اجتماعی اقدام کنند.

ریاضی بیان کرد: این کارگاه‌ها جهت استفاده از این دستورالعمل اداری تسهیل‌کننده و امهال حق بیمه سهم کارفرما بدون جرایم تأخیر باید تا پایان فروردین ماه سال ۱۴۰۰ لیست اسفند ماه سال ۱۳۹۹ خود را به سازمان تأمین اجتماعی ارسال کنند.

برخورد سلیقه‌ای نهاد‌ها و سازمان‌های مختلف مقابل ابلاغیه‌های استانداری

اما مشکلات حوزه گردشگری تنها با رفع مسائل بیمه بیکاری و بیمه کارفرمایان حل و فصل نمی‌شود و می‌ماند مبحث شیرین امهال‌هایی که وعده داده شده، اما اجرایی نشده یا آنکه نهاد‌ها و سازمان‌های مختلف به ویژه از نوع خصوصی آن که مشاهده شده در مقابل ابلاغیه ستاد ملی کرونا و استانداری اصفهان به صورت دلبخواهی عمل می‌کنند و با خود نمی‌گویند که در قبال عملکرد سلیقه‌ای آنان چه میزان خسارت به هزاران فردی که روزی از این حوزه درآمد داشته و اکنون رو به نابودی هستند، وارد می‌شود. گویی ما مردمان همگی در یک جا زندگی نمی‌کنیم و با اوضاع و احوال یکدیگر غریبه‌ایم!

به طورعادی کشور‌های مختلف در شرایط‌های این‌چنینی علاوه بر آنکه به صدور ابلاغیه‌های متناسب به نظارت بر عملکرد صحیح سازمان‌ها و نهاد‌های مرتبط می‌پردازند تا پایان اجرایی شدن صحیح و به موقع موارد ذکر شده در ابلاغیه‌ها پیگیری می‌کنند، اما در اصفهان همه چیز تنها تا صدور ابلاغیه خوب پیش می‌رود و پس از آن را خدا می‌داند.

در این راستا به سراغ معاون امور هماهنگی و اقتصادی استانداری اصفهان رفتیم تا جویای مشکلات عدیده امهال‌ها و به ویژه برخورد‌های سلیقه‌ای بخش‌های مختلف در قبال ابلاغیه‌های استانداری شویم.

۴۰۰ میلیارد تومان؛ ضرر ماهانه کرونا از حوزه گردشگری و صنایع دستی اصفهان

سید حسین قاضی عسگر معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان پیرامون آسیب‌های گردشگری پس از همه‌گیری ویروس کرونا، اظهار داشت: ما بیشترین ضرر و زیان اقتصادی ناشی از کرونا را در حوزه گردشگری و صنایع دستی تاکنون دیده‌ایم که رقم مشخص این ضرر حدود ۴۰۰ میلیارد تومان در هر ماه است.

او  با بیان آنکه مبلغ بیان شده بدون احتساب ضرر و زیان آلودگی هوا و مسائل دیگر به دست آمده است، گفت: در حوزه‌های دیگر حدود ۳۷ هزار میلیارد تومان ضرر و زیان ناشی از کرونا را داشته‌ایم و تا جایی که می‌توانستیم سعی بر آن شد که از آلام این مجموعه بکاهیم.

معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری اصفهان با اشاره به طراحی ۳ سناریو از سوی اقتصاددانان اتاق بازرگانی، افزود: بدبینانه‌ترین آنکه که از ابتدای اسفند سال گذشته و تا خرداد سال آینده مدنظر است حدود ۳۷ هزار میلیارد تومان خسارت ناشی از کرونا در کل استان پیش‌بینی شده است که از این رقم ماهانه ۴۰۰ میلیارد تومان به صنایع دستی و گردشگری اختصاص می‌یابد.

او  با بیان آنکه کار‌های هماهنگ و منسجمی با کمیسیون صنایع دستی و گردشگری اتاق بازرگانی استان صورت گرفته است، اظهار داشت: با توجه به آنکه بخش خصوصی هستند خیلی به استانداری کمک کردند و ستاد احیای گردشگری تشکیل شد که این ستاد ذیل شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی شکل گرفت و بیشتر نقش ما در این راستا نظارتی و اجرایی شدن برنامه‌های مطرح شده است.

قاضی عسگر افزود: نکته دیگری که با همراهی اتاق بازرگانی صورت گرفت توسعه گردشگری ایمن در استان بود که در این راستا با یک شرکت خصوصی تبلیغاتی جلسات متعددی برگزار شده است که مبحث روابط عمومی استان را به این شرکت واگذار کرده‌ایم که برای صداو سیما فعالیت می‌کند و از سوی دیگر نیز با صداوسیما قراردادی منعقد شده است که با آرام شدن کرونا تبلیغات خود را در حوزه گردشگری آغاز کند.

معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری اصفهان پیرامون عدم پیروی بانک‌ها از ابلاغیه استانداری مبنی بر ۶ ماه تنفس در پرداخت اقساط بانکی و انجام سلیقه‌ای فرایند ضمانت در بانک‌های مختلف برای متقاضیان، اظهار داشت: تسهیلات بین ۳ تا ۶ ماه تنفس داشته است و همچنین نوع ضمانت در خصوص تسهیلات کرونا تعریف شده است و دستور العملی است که از سوی دولت ابلاغ شده است، ولی با این‌حال به دلیل آنکه بانک‌ها دستورالعمل مختص خود را دارند و از سوی تهران نیز ابلاغ می‌شود ممکن است تفاوت جزیی باشد، اما اگر به طور کلی بانک‌ها چیزی غیر از ابلاغیه‌ها عمل کرده باشند درصورت مراجعه سریعا پیگیری می‌شود.

او با اشاره به آنکه صرفا بانک‌ها نمی‌توانند ابلاغیه ما را بپذیرند و باید از بالادست و تهران نیز به آن‌ها ابلاغیه و دستورالعملی صادر شود، گفت: تمام کار‌ها سیستمی شده است و البته اگر مشکلاتی در این زمینه بوده است باید آقای صادقی، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این مشکلات را به ما ابلاغ می‌کردند تا سریعا بتوانیم برطرف کنیم.

قاضی عسگر پیرامون مشکلات سامانه کارا وابسته به وزارت کار، اظهار داشت: سامانه‌ای که در آن ثبت‌نام‌ها صورت می‌گیرد برای وزارت کار است و باید مشکلات سامانه از سوی آن‌ها برطرف شود.

او  با بیان آنکه وظیفه ما رسیدگی به مشکلات است پیرامون برخورد سلیقه‌ای بخش‌های خصوصی در مقابل ابلاغیه استانداری، اظهار داشت: بخش‌های خصوصی نمی‌توانند چنین برخوردی کنند و در صورت مشاهده بخش‌های مختلف باید ما را در جریان بگذارند و برخورد شود، اما به طور کلی همه دستگاه‌ها توجیه شده‌اند.

معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری اصفهان پیرامون عدم هماهنگی تبلیغات منفی پیرامون مسافرت‌ها به سبب شیوع گسترده کرونا با تأسیس ستاد احیای گردشگری اصفهان، اظهار داشت: مقالات علمی زیادی موجودند که در این مقالات تاثیر مسافرت در شیوع گسترده کرونا کمتراز ۲۵ درصد تخمین زده‌اند و بیشتر عامل اثرگذار در افزایش آمار کرونا دورهمی‌های خانوادگی که بالای ۸۰ درصد موثر است.

او افزود: در صورتی که پروتکل‌ها رعایت شود مسافرت عاملی موثر در افزایش آمار کرونا نیست که متاسفانه با افزایش آمار مسافرت‌ها به شدت محدود شد و اکنون نیز متوجه شده‌اند که عدم عبورو مرور پس از ۹ شب در کاهش آمار مبتلایان کرونایی بسیار اثرگذار است که با رعایت اصول بهداشتی مسافرت‌ها نیز بدون مانع می‌توانند انجام شوند.

قاضی عسگر با اشاره به آنکه دریکی از شهر‌های ترکیه روزانه ۸۰ پرواز گردشگری می‌نشیند، گفت: گردشگری آغاز شده است و نمی‌توانیم این بخش عظیمی از جامعه را نادیده بگیریم چرا که در اصفهان افرادی هستند که به طور کامل با گردشگری مخالفند در صورتی که جزء صنایعی است که آسیب کمتر و منابع مالی زیادی به همراه دارد.

قاضی عسگر پیرامون عدم همکاری کارخانه‌های فولاد مبارکه و ذوب آهن در فروش محصولات صنایع دستی در تعاونی‌های وابسته به آنها، اظهار داشت: من شخصا با مدیرعامل کارخانه فولاد مبارکه صحبت کردم که حدالامکان برای اهدای هدایا از محصولات صنایع دستی استفاده کنند از سوی دیگر با مجموعه صنایع دستی نیز صحبت کردیم که کالا‌های مصرفی تولید کنند تا بتواند توسعه بازار نیز به همراه داشته باشد.


چرا صادرات ۹۰ درصدی فرش دستباف به ۱۰ درصد رسیده است؟!


او  با بیان آنکه معضل کنونی ما با اداره گمرک و پست این است که هنوز نمی‌توانند صادرات چمدانی را معاف از گمرک و بازگشت ارز کنند، افزود: روال بازگشت ارز سبب شده برخی موارد صادراتی در استان به صفر برسد به طور مثال صادرات فرش ما نسبت به سال ۹۷ به ۱۰ درصد رسیده است چرا که فرش کالایی نیست که به محض صادرات پول آن را بتوان به کشور برگرداند چرا که برای فروش به زمان احتیاج دارد تا از سوی مخاطب دیده شود و سپس خریداری شود.

معاون امور هماهنگی و اقتصادی استانداری اصفهان پیرامون نتیجه رایزنی‌های معاونت اقتصادی استانداری با اداره گمرک، گفت: نتیجه آن بود که مدت زمان بازگشت ارز را از ۶ ما به ۱ سال افزایش دادند، اما باز هم با یک سال ممکن است دردی دوا نشود.

اما ماجرای تأسیس ستاد احیای گردشگری را که گویا اهداف بالایی در پس آن نهفته است را از سوی دیگر و از سوی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیگیر شدیم.

تناقض شدید تأسیس ستاد احیای گردشگری با تبلیغات منفی مسافرت در شرایط کرونایی

حیدر صادقی، معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان پیرامون تعارضات موجود مبنی بر تبلیغات منفی برای مسافرت و از سوی دیگر تشکیل ستاد احیای گردشگری در اصفهان، گفت: ما خیلی سعی کردیم که این شعار تغییر کند، ولی در واقعیت آمار تلفات ناشی از کرونا گریزاپذیر است و با سطح‌بندی که انجام شده است در سطح زرد اجازه فعالیت وجود دارد.

او با بیان آنکه در آینده‌ای نزدیک مدیریت تبلیغات گردشگری به وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انتقال داده می‌شود، افزود: این موضوعات کلان هستند که اکنون از طریق وزارت میراث فرهنگی و وزارت بهداشت در حال پیگیری است و اکنون مرز‌ها برای توریست‌های خارجی بسته است و احتمال بازگشایی مرز‌ها هست و بدین صورت امکان تعدیل این شعار ممکن می‌شود.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد