hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اخبار ویژه > ۸۶ درصد سد زاینده‌ رود آب ندارد

۸۶ درصد سد زاینده‌ رود آب ندارد

ساسانی گفت: هم اکنون ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب پشت سد زاینده‌ رود این مخزن تامین کننده آب آشامیدنی بیش از پنج میلیون نفر وجود دارد.

به گزارش ایرنا، حسن ساسانی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: میزان کنونی سد زاینده‌رود به عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع تامین آب مناطق مرکزی ایران نسبت به سال قبل ۹۸.۷ میلیون متر مکعب کسری ذخیره دارد.

او با اشاره به کاهش بارش‌ها در پاییز و زمستان امسال و کم شدن ورودی آب به این سد اضافه کرد: گذشته در چنین روز‌هایی ۲۹۸.۷ میلیون متر مکعب ذخیره داشتیم.

ساسانی با بیان اینکه ذخیره امسال ۳۲.۹ درصد در مقایسه با سال گذشته کمتر شده است تصریح کرد: به نسبت متوسط بلند مدت (دوره ۴۴ ساله) نیز با کاهش ۶۵.۵ روبه رو هستیم.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به اینکه مقدار بارندگی سال آبی جاری (مهر ۹۹) تاکنون در سرچشمه‌های زاینده رود ۵۷۰ میلی‌متر بود، خاطرنشان کرد: مقدار بارش‌های متوسط بلند مدت در این بازه زمانی ۸۶۲ میلی‌متر بود.

ساسانی اضافه کرد: مقایسه این ۲ شاخص از کاهش ۳۴ درصدی بارش‌ها در سرچشمه‌های رودخانه حکایت دارد و بیش از هر چیز هشداری جدی برای تامین آب آشامیدنی منطقه خواهد بود.

او به لزوم توجه هر چه بیشتر در صرفه جویی در بخش‌های محتلف آشامیدنی، کشاورزی و صنعت اشاره و تاکید کرد: بدون شک بی توجهی به مصرف بهینه تامین آب در ماه‌های آینده را با چالش مواجه می‌کند.

سد زاینده‌رود به عنوان یکی از اصلی‌ترین سد‌های مرکز کشور و تامین کننده آب آشامیدنی، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران، در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت ۱.۴ میلیارد مترمکعب بهره برداری شد؛ این سد قوسی شکل در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

زاینده‌رود به طول افزون بر ۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه که نقشی اصلی و مؤثر در پایداری محیط زیست، تامین آب آشامیدنی، رونق کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی و هستی تالاب گاوخونی داشته، در دهه‌های اخیر به علت برداشت‌های غیرقانونی در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای تبدیل و در پایین دست در فصول گرم بویژه تابستان و حتی روز‌های سرد سال مانند چنین روز‌هایی که در حال سپری کردن هستیم با خشکی مواجه شده است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد