hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > واكسن بزنید، حتی در بزرگسالی!

واكسن بزنید، حتی در بزرگسالی!

دكتر محرز: بیمارانی كه دچار ضعف سیستم ایمنی هستند همچون بیماران مبتلا به سرطان یا افرادی كه پیوند عضو شده‌اند یا افراد بالای 65 سال مبتلا به دیابت باید واكسن‌های مختلفی همچون واكسن آنفلوآنزا به صورت سالیانه تزریق كنندچند روز پیش خبری با عنوان «كتاب دستورالعمل واكسیناسیون بالغین رونمایی می‌شود»، نظرم را جلب كرد.
گویا قرار است این كتاب به صورت رایگان در اختیار همه پزشكان و متخصصان قرار بگیرد تا علاوه بر این‌كه راهنمای كار آنها باشد، آگاهی پزشكان را نسبت به ضرورت تزریق این واكسن‌ها ارتقا دهد.نویسنده : پونه شیرازی دانش و سلامبرنامه واكسیناسیون سال‌هاست كه با هدف پیشگیری از بیماری‌های مختلف به صورت وسیع و رایگان در كشور برای كودكان انجام می‌گیرد‌. حتی در برخی مناطق و روستاها پوشش واكسیناسیون كودكان به بالای 95‌درصد هم می‌رسد و این برنامه‌ها طبق الگوی وزارت بهداشت صورت می‌گیرد.
اما تا‌كنون برای بزرگسالان برنامه منظم و منسجمی در ارتباط با واكسیناسیون نداشته‌ایم‌. در حالی كه این مساله روز‌به‌روز ضرورت بیشتری داشته و از طرفی برخی واكسن‌هایی كه در كودكی تزریق شده، ضروری است كه دوباره برای یادآوری در بزرگسالی تزریق و تكرار شود.
بزرگسالانی كه باید واكسن بزنند 
 تقریبا برای تمام بزرگسالان، تزریق برخی واكسن‌ها همانند دوره كودكی ضروری است، اما شاید برای تعداد كمتری از آنان نیاز به تجویز انواع واكسن‌ وجود داشته باشد. اما بی‌شك در بالغین در گروه‌های خاص مانند افراد مسن، زنان باردار، افراد تحت شیمی درمانی یا بیماران با مشكلات قلبی یا ریوی این تاكید دو‌چندان است.
به بیان دیگر برای بیمارانی كه دچار ضعف سیستم ایمنی هستند همچون بیماران مبتلا به سرطان یا افرادی كه پیوند عضو شده‌اند، همچنین در افراد بالای 65 سال و بیماران گرفتار مشكلات مزمن مانند دیابت لازم است واكسن‌های مختلفی همچون واكسن آنفلوآنزا به صورت سالانه تزریق شود .
واكسن پنوموكوك (سینه پهلو )، تكرار واكسن كزاز، دیفتری و سیاه‌سرفه، واكسن مننژیت، واكسن زونا، هپاتیتB  و برخی از واكسن‌ها برای پیشگیری از اسهال از جمله واكسن‌هایی است كه برای بالغین توصیه می‌شوند كه متأسفانه برنامه خاص و منسجمی در این زمینه ارائه
نشده است.
واكسن‌های مورد نیاز‌تان را فهرست كنید
واكسن‌هایی كه به صورت اساسی در بالغین بیشتر مورد تاكید هستند شامل آنفلوآنزا، كزاز، هاری، پونوموكوك و هپاتیت B می‌شوند‌. در حال حاضر برای پیشگیری از عفونت اچ آی وی (‌ایدز) نیز تاكید به پرهیز از رفتارهای پر خطر می‌شود و واكسن مشخصی برای پیشگیری از آن وجود ندارد.
بر این اساس توصیه می‌شود بزرگسالانی كه به دلایلی دچار ضعف سیستم ایمنی هستند، سالانه در ابتدای فصل سرما، یك دوز واكسن آنفلوآنزا دریافت كنند.
همچنین دریافت یك دوز واكسن TDAP (كزاز، دیفتری، سیاه‌سرفه) و تقویت‌كننده Td (كزاز و دیفتری)، هر ده سال برای جلوگیری از این بیماری‌ها توصیه می‌شود.
افرادی كه بیش از ۶۵ سال دارند، سیگاری هستند، آسم دارند یا ضعف سیستم ایمنی دارند، باید واكسن پونوموك دریافت كنند.
تزریق واكسن سرخجه نیز پیش از اقدام به بارداری توصیه می‌شود.
توصیه به تزریق واكسن‌های خاص
واكسن آبله‌مرغان و همین‌طور واكسن زونا جز واكسن‌های مهمی هستند كه در بزرگسالان و بخصوص در بعضی گروه‌های خاص بالغین مورد تاكید هستند. بزرگسالان مبتلا به آبله‌مرغان در معرض خطر بالاتری از عوارض این بیماری هستند. به عنوان مثال ابتلا به آبله‌مرغان ممكن است در زنان باردار شدیدتر باشد و نیاز به مراقبت‌های اورژانس پزشكی داشته باشد. از آنجا كه آبله‌مرغان در بزرگسالی، افراد را در معرض خطر زونا قرار می‌دهد، تزریق واكسن آبله‌مرغان می‌تواند در برابر زونا نیز ایمنی ایجاد كند.
همچنین تزریق واكسن‌هایی مانند واكسن اچ.پی.وی (زگیل تناسلی)، واكسن كزاز و آنفلوآنزا جزو واكسن‌هایی هستند كه با توجه به شرایط و سن در هردو گروه زن و مرد در سنین و دوره‌های خاص توصیه شده‌اند. تزریق این واكسن برای دختران و پسران طی 9 تا ۲۶سالگی می‌تواند صورت بگیرد.
سازمان پیشگیری از بیماری‌ها همچنین توصیه می‌كند افراد پیش از سفر به برخی كشورها واكسن‌هایی را دریافت كنند. انجام این واكسیناسیون‌ها باید چهار تا شش هفته قبل از رفتن به سفر صورت بگیرد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد