hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > باغ پرندگان اصفهان تا اطلاع ثانوی تعطیل است

باغ پرندگان اصفهان تا اطلاع ثانوی تعطیل است

مدیرکل اداره دامپزشکی استان اصفهان از عدم وجود آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان خبر داد و گفت: این موضوع به معنای عدم وجود ویروس نیست چرا که ویروس در طبیعت وجود دارد و منتظر کوچک‌ترین اشتباه راهبردی پرورش دهندگان است.

شهرام موحدی ، با اشاره به وضعیت آنفلوآنزای حاد پرندگان در استان اظهار داشت: کنترل بیماری‌های ویروسی در دام و طیور بسیار مشکل است، به طوری که این سختی برای مردم در سال 97 که بیماری آنفلوآنزای پرندگان در حال کنترل بود، ملموس نبود و امروز به واسطه ویروس کووید 19 مردم متوجه شدند که کنترل یک بیماری ویروسی فوق العاده مشکل است.

وی افزود: بیشترین تعداد واحدهای پرورش طیور در استان اصفهان است و تا امروز بیش از 26 میلیون قطعه طیور اعم از گوشتی، تخم‌گذار و بوقلمون در سطح استان در حال پرورش است و این تراکم طیور نیاز به حساسیت‌های بالایی برای حفظ سلامتی خودشان دارد.

مدیرکل اداره دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه اگر یک بیماری ویروسی وارد مرغداری‌های استان بشود کنترل آن بسیار وحشتناک خواهد بود، گفت: از سال 97 که آخرین کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را در استان داشتیم اقدامات خوبی از جمله بررسی ساختار مرغداری‌ها، آموزش چهره به چهره و واکسیناسیون پرندگان انجام شد که هزینه‌های چند ده میلیاردی را به دنبال داشت.

660 میلیون دوز واکسن‌های مختلف در طیور در طول سال استفاده می‌شود

وی ادامه داد: از سال 97 تا چهارم بهمن امسال بیش از 25 میلیون دوز واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان اصفهان انجام شده و بیش از 660 میلیون دوز واکسن‌های مختلف در طیور در طول سال استفاده می‌شود که حجم بسیار بالایی است و نشان از حساسیت‌ها، نظارت‌ها، رصدها و پایش‌های مستمر است.

موحدی تصریح کرد: تنها راه تشخیص بیماری‌های ویروسی تست pcr است و در حوزه دام و طیور انجام تمام این اقدامات به صورت رایگان برای مرغداران انجام شد و فقط با اطلاع مرغداران، اکیپ دامپزشکی اقدام به نمونه‌گیری از طیور می‌کنند و بعد از انجام آزمایش جواب آن ابلاغ می‌شود.

وی با اشاره به حساسیت بالا به وجود ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، اظهار داشت: اگر به موردی مشکوک شویم که این علائم می‌تواند از نشانه‌های بیماری باشد نمونه‌گیری انجام می‌شود و خوشبختانه تا این لحظه هیچ موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در طیور صنعتی، طیور روستایی و بومی و طیور وحشی استان اصفهان منتشر نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان خاطرنشان کرد: این موضوع به معنای عدم وجود ویروس نیست چرا که ویروس در طبیعت وجود دارد و منتظر کوچک‌ترین اشتباه راهبردی پرورش دهندگان است و در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی بیماری خود را نشان خواهد داد.

وی افزود: باغ پرندگان اصفهان یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین باغ پرندگان کشور است و بیش از 130 گونه پرندگان زیبا، کمیاب و حتی نایاب در این باغ وجود دارند و با توجه به اتفاقاتی که در باغ پرندگان استان قم افتاد تمهیداتی برای پیشگیری از ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در باغ پرندگان اصفهان اتخاذ شد.

موحدی با بیان اینکه آموزش‌های لازم به کارکنان باغ پرندگان اصفهان داده شده، گفت: به آنها مطالبی در زمینه بیماری و خطرات آن گفته شد که این مکان می‌تواند نقطه بحرانی شود، بنابراین تمامی پرسنل آشنایی کامل با این قضیه پیدا کردند.

بازدید از باغ پرندگان اصفهان تا اطلاع ثانوی ممنوع است

مدیرکل اداره دامپزشکی استان اصفهان ادامه داد: به غیر از آموزش به پرسنل باغ پرندگان، مکاتباتی با شهرداری متولی این باغ مبنی بر بیمه کردن هر چه سریع‌تر باغ و اینکه بازدید از باغ پرندگان اصفهان تا اطلاع ثانوی به علت جلوگیری از انتقال بیماری ویروس توسط بازدیدکنندگان به پرندگان ممنوع اعلام شود، انجام شد.

وی تصریح کرد: کنترل بیماری در باغ پرندگان کار مشکل و زمان‌بری است، تور فلزی بزرگی روی باغ کشیده شده و پرنده دیگری در خارج از محوطه نمی‌تواند داخل شود ولی وقتی روی تور نشسته و فضولات آن به پایین می‌ریزد ویروس منتشر می‌شود و به همین علت موضوع واکسیناسیون طیور مطرح شد.

موحدی با اشاره به انجام واکسیناسیون توسط تیمی از دامپزشکان و متخصصان بیماری‌های طیور، اظهار داشت: مرحله اول واکسیناسیون انجام شده و مرحله دوم باید 4 تا 6 هفته بعد از واکسن اول انجام شود تا مقاومت پرندگان افزایش پیدا کند.

مدیرکل اداره دامپزشکی استان اصفهان افزود: واکسیناسیون در حوزه انسانی و دامی سد نفوذ ناپذیری نیست تا حدی می‌تواند جلوی بیماری را بگیرد مشروط به اینکه رعایت کامل امنیت زیستی یا پروتکل‌های بهداشتی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: واکسیناسیون پرندگان باغ پرندگان پروسه طاقت فرسایی بود چون بیشتر پرندگان آنجا وحشی هستند و به شدت از انسان می‌ترسند و ممکن است برای گرفتن آنها ضربان قلب‌شان افزایش یابد و دچار ایست قلبی شوند و با توجه به این حساسیتی که این پرندگان دارند واکسیناسیون کار سختی است.

موحدی با بیان مشکلات فرایند واکسیناسیون باغ پرندگان در فاز اول، گفت: یک طاووس در فاصله 5 متری از سطح زمین روی شاخه درخت نشسته بود که با توجه به حساسیت بالای پرنده که پرها، منقار، گردن و پاهایش آسیب نبیند و از همه مهم‌تر که استرس وارد شده به آن باعث ایست قلبی نشود انجام واکسن یک طاووس 3 ساعت و نیم زمان برد و از آنجایی که شاهین، عقاب، جغد و... وجود دارد پروسه واکسینه کردن همه پرندگان انری و زمان زیادی صرف شد.

مدیرکل اداره دامپزشکی استان اصفهان خاطرنشان کرد: در حوزه اپیدمی کرونا موضوعاتی برای مردم روشن شد که بیماری‌های ویروسی قابل انتقال از انسان به دام و یا از دام به انسان در آینده جوامع انسانی نقش مهمی دارد مانند بیماری کووید که عامل انتقال آن خفاش بود و دو روز گذشته اولین گزارش ابتلای انسانی ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از روسیه گزارش شد بنابراین باید حوزه دامپزشکی جدی گرفته شود ولی کم‌ترین پشتیبانی از این حوزه صورت می‌گیرد و قطعا  در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد