hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > سیر لاک‌پشتی پیشرفت طرح ملی مسکن در قزوین / ۸۱ میلیارد تومان پول مردم در بانک خوابیده است

سیر لاک‌پشتی پیشرفت طرح ملی مسکن در قزوین / ۸۱ میلیارد تومان پول مردم در بانک خوابیده است

با وجود وعده‌های زیاد دولتی‌های در استان قزوین طرح ملی مسکن در رکود کامل قرار دارد و ۸۱ میلیارد تومان از آورده مردم هم در حساب بانک مسکن خوابیده که روز به روز از ارزش آن کاسته می‌شود.

در حالی که بیش از یک سال از زمان آغاز ثبت‌نام‌های متقاضیان در طرح ملی مسکن گذشته و در بسیاری از استان‌های کشور واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی به ثمر نشسته و بسیاری از هموطنان را صاحب‌خانه کرده‌اند، اما روند پیشرفت طرح ملی مسکن در استان قزوین با سیر لاک‌پشتی پیش رفته و تاخیر چندین ماهه در شروع اجرای این طرح به رغم اولتیما‌توم‌های مختلف مقامات استانی نشان‌دهنده بی‌اعتنایی و کم‌توجهی مسئولان راه و شهرسازی استان به تسریع روند اجرای طرح ملی مسکن برای جلوگیری از بی‌ارزش شدن آورده 40 میلیون تومانی متقاضیان است. آن هم در شرایطی که معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی بارها تاکید کرده که قیمت ساخت این واحدهای مسکونی به نرخ روز حساب می‌شود، هر واحد مسکن ملی در قزوین 300 میلیون برای متقاضی آب می‌خورد و این محاسبه به قیمت روز و پرداخت وام با سود بالا سبب فرار برخی متقاضیان از این طرح شده و بسیاری از آنها وجوه پرداختی خود را با پیگیری فراوان از بانک مسکن پس گرفته‌اند.

بعد از 8 ماه انتظار هیچ پیشرفتی در طرح مسکن ملی ندیدم

یک متقاضی طرح ملی مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین ضمن فاجعه خواندن روند پیشرفت طرح ملی مسکن در استان اظهار داشت: 8 ماه پیش 40 میلیون تومان را با وام و قرض‌وقوله از اقوام جمع کردم و بعد از افتتاح حساب به طرح ملی مسکن واریز کردم؛ اما هر چقدر منتظر شدم، هیچ پیشرفتی در این پروژه ندیدم.

حمیدرضا زینالی اضافه کرد: طبق مشورتی که با برخی اقوام متخصص در حوزه ساخت‌وساز مسکن داشتم، متوجه شدم که این ساخت واحدهای طرح ملی مسکن حالا حالاها آغاز نمی‌شود و با توجه به مدت کم باقی‌مانده تا پایان عمر دولت فعلی و مشخص نبودن تاریخ اتمام پروژه و همچنین مشخصات و امکانات واحد تحویلی عطای مسکن ملی را به لقایش بخشیدم.

وی ادامه داد: وقتی معلوم نیست که واحد تخصیص‌یافته به بنده چه متراژی مساحت دارد و آیا کابینت و امکانات اولیه را دارد یا ندارد، هیچ عقل سلیمی توجیه نمی‌کند که آدم پول خود را چند سال بخواباند تا به یک واحد مسکن ملی برسد که در بهترین حالت کیفیت آن به مسکن مهری شبیه است که تقریباً رایگان دست متقاضیان رسید.

با 300 میلیون می‌توان یک مسکن مهر آماده خرید

دیگر فرد ثبت‌نام کرده در طرح ملی مسکن در گفت‌وگو با تسنیم با انتقاد از مشکلاتی که شورای تامین مسکن برای اجرای این طرح تراشیده است، گفت: در حالی که وظیفه بررسی مدارک ثبت نام کنندگان و تایید آنها باید از سوی اداره کل عریض و طویل راه  شهرسازی انجام شود، اما متاسفانه با تعریف واسطه‌ای به نام سازمان نظام مهندسی که یک نهاد خصوصی سودمحور است، متاسفانه 130 هزار تومان پول بی‌زبان ما را برای تحویل پرونده می‌گیرند.

محمد برزگر افزود: در حالی که در شهرهایی مانند اراک طرح اقدام ملی مسکن را در منطقه مسکونی وسط شهر احداث کرده‌اند، مسکن ملی قزوین را در کنار ناحیه شهری مهرگان و وسط بیابان تعریف کرده‌اند که اگر همین روز کسی اقدام کند، به راحتی می‌تواند با اخذ وام و 300 میلیون تومان هزینه یک واحد مسکن مهر خریداری کند.

ارزش پول متقاضیان نصف شده است

وی ادامه داد: ضمن اینکه طی این 2 تا 3 سالی است که برای ساخت مسکن ملی لازم است، می‌توان واحد یادشده را اجاره داد و کلی ارزش افزوده در همین مدت کسب کرد.

برگزار با انتقاد از بلوکه‌شدن 8 ماهه پول‌های مردم در حساب بانک تصریح کرد: اگر قرار بود این پول 8 ماه در حساب بانک بماند و ارزش آن با توجه به قیمت ارز نصف شود، چرا به ما نگفتند که 8 ماه یا یک سال بعد پول را واریز کنید؟

پیشرفت فیزیکی طرح بسیار پایین است

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین هم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درباره انتقادات صورت‌گرفته توسط مردم به وضعیت اجرای پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن اظهار داشت: این انتقادات به‌حق است؛ چرا که تاکنون 2 هزار و 786 نفر در قالب این طرح تاکنون افتتاح حساب داشته‌اند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که پیشرفت فیزیکی این طرح در استان قزوین بسیار پایین است.

ابراهیم مبارک‌قدم اضافه کرد: آورده متقاضیان طرح تاکنون 89 میلیارد تومان است که فقط 8 میلیارد آن به پروژه تخصیص داده شده و به پیمانکاران طرح ملی مسکن پرداخت شده و 81 میلیارد تومان از وجوه متقاضیان در حساب بانک مسکن راکد مانده و هیچ قراردادی برای تخصیص این مبلغ به ساخت واحدهای مسکن ملی منعقد نشده است.

فقط 440 میلیون تومان تسهیلات به متقاضیان قزوینی پرداخت شد

مدیرکل راه و شهرسازی استان با ذکر اینکه اعتبارات لازم برای اعطای تسهیلات70 تا 100 میلیون تومانی به 3 تا 5 هزار نفر در بانک‌ مسکن موجود است، گفت: با این همه تا امروز فقط توانستیم به اندازه 440 میلیون تومان از این تسهیلات استفاده کنیم که معادل 4 تا 6 نفر متقاضی مسکن ملی است.

مبارک‌قدم افزود: بنابراین گردش مالی ما در حوزه استفاده از آورده مردم و تسهیلات تامین‌شده بسیار پایین است. ضمن اینکه مجریان طرح هم هنوز در عقد قرارداد و ثبت کلیه قراردادها در سامانه اداره کل راه و شهرسازی اهمال می‌کنند؛ چرا در این شرایط فقط می‌توانیم متقاضیان را به پروژه‌ها وصل کنیم و یک جریان مالی بین حساب پس‌انداز آنها و پروژه برقرار کنیم.

به گزارش تسنیم، انتقادات متقاضیان و توضیح مدیرکل راه و شهرسازی به عنوان متولی اصلی اجرای طرح ملی مسکن نشان‌دهنده این است که طرح ملی مسکن با یک رکود جدی مواجه شده و به احتمال زیاپ واحدهای مسکونی این طرح تا پایان زمان تعیین‌‌شده به دست مقاضیان نخواهد رسید.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد