hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > تیغ فضای مجازی، زیر گلوی تتلو

تیغ فضای مجازی، زیر گلوی تتلو


بسیاری معتقدند که استعداد موسیقی دارد و صدایش خوب است، اما به نظر می‌رسد که همگی بر این موضوع اتفاق نظر داشته باشند که تتلو و حاشیه دو عنصر جدانشدنی هستند. مدت زیادی از مصاحبه او با شبکه فارسی‌زبان بی‌بی‌سی و اظهارنظرهای عجیبش نمی‌گذرد و حالا در آخرین حاشیه در پی توهین این خواننده‌ به زنان، اینستاگرام به دلیل گزارش‌های متعدد کاربران صفحه شخصی او را بست.
دیگر عجیب است که جایی اسمی از تتلو باشد اما به دنبالش حاشیه‌ها به راه نیفتند. از همان آغاز فعالیتش در موسیقی مدل موها و استایلش عجیب بود، اما تا قبل از بازگشتش به ایران تمام حاشیه‌های او به اندازه دیگر خواننده‌های زیرزمینی بود. آذرماه سال 92، زمانی که پلیس امنیت اخلاقی او را دستگیر کرد، آغازی بود برای شروع یک زندگی جنجالی. تتلو پس از چند روز بازداشت در یک نامه از رفتار گذشته‌اش عذرخواهی کرد و آن را در فضای مجازی به اشتراک گذاشت، با این امید که شبکه‌های اجتماعی بتوانند برای او خوش‌یمن باشند و مجوز رسمی را به همراه بیاورند. اما همه‌چیز آن‌طور که او می‌خواست پیش نرفت.
حدود یک سال بعد امیرحسین تصمیم گرفت فوتبالیست شود و با دنیای موسیقی خداحافظی کند اما موفق نشد، سال 94 روی عرشه یک ناو ارتش رفت و درباره انرژی هسته‌ای خواند. حتی روزنامه مطرحی مثل «واشنگتن پست» و مجله «تایم» هم به این ماجرا واکنش نشان دادند. اما باز هم فضای مجازی همراه این خواننده زیرزمینی نبود.
سال 95 تتلو بار دیگر بازداشت شد، اما این بار به اتهام «تشویق جوانان به فساد و فحشا». او 62 روز بازداشت بود و بعد از آزادی به قید وثیقه ناگهان تبدیل به تتلویی دیگر شد. فالوئرهای اینستاگرامش هر روز بالا و بالاتر می‌رفتند، اما همه طرفداران او نبودند. او آنقدر عجیب شده بود که بسیاری از سر کنجکاوی صفحه اینستاگرام او را دنبال کنند. تتلو که تا پیش از این تنها یک خواننده زیرزمینی بود با پرونده‌ای درباره تشویق به فساد و فحشا، به یک‌باره شروع کرد به اظهارنظرهای عجیب سیاسی و مذهبی! او در پاسخ به واکنش‌های دنبال‌کنندگانش در شبکه‌های مجازی گفت از آنجا که اطلاعات سیاسی ندارد، یکی از دوستانش که در «اطلاعات سپاه» کار می‌کند و اطلاعات سیاسی خوبی دارد، مطالب سیاسی را برای او «فوروارد» می‌کند و او هم آن را به کانال تلگرام خود می‌فرستد.
سال 96 را شاید بتوانیم اوج حاشیه‌های این خواننده بدانیم. حمایت تتلو از قالیباف و پس از انصراف او حمایتش از سید ابراهیم رئیسی از اتفاقاتی بود که برای همه عجیب بود اما آنچه که بیش از هرچیز دیگر باعث تعجب شد، عکسی بود از او با رئیسی، کاندیدای ریاست‌جمهوری؛ آن هم در حالی که آستین‌‌های پیراهن مشکی‌اش تا آرنج تاخورده و تتوهای روی دستش خودنمایی می‌کردند. باز هم فضای مجازی نسبت به این حرکت تتلو واکنش نشان دادند تا آنجا که ادامه آن به سطح شهر کشیده و بغبغو گفتنش به شعاری علیهش تبدیل شد.
حاشیه به تتلو چسبیده بود و او را رها نمی‌کرد، البته خودش هم در این حاشیه‌سازی‌ها نقش پررنگی داشت. در ایام محرم امسال این خواننده در واکنش به تصاویر دردناک آتش زدن 72 کبوتر در یک مراسم عزاداری، پستی در اینستاگرامش منتشر شد که در آن ضمن محکوم کردن این اتفاق به امام حسین (ع) و مسلمانان توهین شده بود. البته تتلو که مدتی است ایران را ترک کرده، گفت که اینستاگرامش هک شده و این‌ها را همان هکر در پیج او نوشته است. در هر صورت این پست واکنش‌های بسیاری به دنبال داشت؛ از مرتد خواندن او توسط برخی گرفته تا احتمال محاکمه غیابی‌اش. محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره صحبت‌های اخیر او گفت: طبیعی است کسانی که این ور آب باشند یا آن ور آب و اقدام مجرمانه انجام بدهند قابل تعقیب هستند. در برخی از مسائلی که فردی که گفتید مطرح کرده عنوان مجرمانه‌ای داشته و دادستان برای آنها پرونده تشکیل خواهد داد و به صورت غیابی محاکمه می‌شود و اگر قاضی تشخیص دهد حکمش را هم صادر می‌کند.
او حدودا یک ماه پیش با شبکه بی‌بی‌سی فارسی گفت‌وگو کرد و در آن باز هم از نظرات پیشینش دفاع کرد. خروج او از ایران دور حاشیه‌سازی تتلو را تندتر کرد. هر روز استوری‌های عجیب در اینستاگرامش پست می‌شد؛ از رقص در دیسکو‌ها تا جانماز و مهر! اما آخرین حرکت او برایش گران تمام شد. تتلو اخیرا در اینستاگرامش استوری‌هایی حاوی مطالبی با مضامین فحاشی به زنان و ترویج خشونت علیه آن‌ها را منتشر می‌کرد. همین موضوع باعث شکل‌گیری کمپینی برای ریپورت او به اینستاگرام شد. کاربری در توئیتر نوشت: «یه حرکت دسته جمعی بزنیم؟! هر کدوم تتلو رو ریپورت کنیم و از پنج نفر تو اینستاگرام بخوایم ریپورتش کنن». کاربر دیگری گفت: «اینکه عده‌ای میگن تتلو بیماره و نیاز به درمان داره دلیل درستی واسه عدم ریپورتش نیست. حتی بیمار هم وقتی برای جامعه مضر باشه باید موقتا از جامعه دور بشه. (که بیماریش هم معلوم نیست). سکسیم، توهین جنسی جنسیتی و دعوت به خشونت مصادیق آزادی بیان نیستند.»
در این میان کاربرانی هم به شبکه فارسی‌زبان بی‌بی‌سی اعتراض کردند که چرا به چنین فردی تریبون داده‌اند؛ «حرف‌های تتلو در استوری اینستاگرامش مصداق بارز سکسیسم و دعوت به تجاوز و برخورد فیزیکی با زن‌ها بوده. طبعا از هر رسانه‌ای توقع میره که از انتشار و پخش صدا و تصویرش خودداری کنه.»
اما برخی 4 میلیون فالوئر داشتن او را مورد توجه قرار دادند و نوشتند: «من نمی‌دونم ریپورت کردن تتلو واقعا فایده‌ای داره یا نه، گیرم اکانتش رو هم ببندن، نیم ساعت بعدش یکی دیگه باز می‌کنه، تتلیتی‌ها هم فالوش می‌کنن. از فرصت استفاده کنید به اطرافیانتون آموزش بدید.»؛ «تتلو در اینستاگرام‌ بیش از چهار میلیون دنبال‌کننده دارد. داستان ترسناک چند کلمه‌ای»
حالا به دنبال موج ریپورت تتلو در اینستاگرام، این شبکه اجتماعی صفحه این خواننده را به دلیل زیرپا گذاشتن قوانین اینستاگرام بسته است. گرچه هنوز خود این خواننده واکنشی به این اتفاق نشان نداده اما کاربران از این اتفاق راضی به نظر می‌رسند.
در نهایت آنچه بیش از هر چیز اهمیت دارد، این است که چطور یک جوان از خوانندگی به این سطح از خشونت می‌رسد و چطور به او با وجود سابقه‌اش تریبون داده می‌شود؟ آیا فردی صرفا به واسطه هنرمند بودن می‌تواند در هر زمینه‌ای اظهارنظر کند و رسانه‌ها هم آن‌ها را منتشر کنند؟ لزوم رسیدگی به وضعیت چنین افرادی که بیشتر طرفدارانش در گروه سنی تاثیرپذیر نوجوانی هستند چیست؟
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد