hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > هرمزگان تا روزهای سیاه کرونایی چند گام فاصله دارد؟

هرمزگان تا روزهای سیاه کرونایی چند گام فاصله دارد؟

روزهای سخت گویا در هرمزگان باز هم شروع شده و با نزدیک شدن به بهار ۱۴۰۰ بیم افزایش سفرها و شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی کرونا می‌رود، باید منتظر تصمیم نهایی مسئولان برای صدور مجوز سفر یا لغو آن باشیم، نوروز امید یا روزهای سیاه کرونایی؟
 هرمزگان همواره یکی از مقاصد مهم گردشگری خصوصا در نیمه دوم سال بوده است و هم‌وطنان‌ از نقاط مختلف کشور مشتاق هستند تعطیلات خود را در جزایر قشم و کیش و یا حتی شهر بندرعباس سپری کنند.
این سفرها در سالیان گذشته سبب رونق مناطق گردشگری و بهبود کسب و کار فعالان حوزه بازار نیز میشد، تمام فعالیت‌های اقتصادی هرمزگان در حوزه گردشگری در نیمه دوم سال برنامه‌ریزی میشد و با حداکثر خدمات به مسافران و گردشگران خدمات‌دهی صورت میگرفت.
نوروز سال 98 و در مراسمی که برای استقبال از مهمانان نوروزی در ورودی شهر بندرعباس برگزار شد استاندار هرمزگان از برنامه‌ریزی برای جذب 10 میلیون مسافر و گردشگر برای این استان خبر داد و گفت زیر ساخت‌های بازم برای این امر دیده شده و تلاش می‌کنیم کیفیت خدمات‌دهی به مسافران افزایش یابد.
البته این ابراز امیدواری فریدون همتی که در صورت تحقق می‌توانست اثر مثبت بسیار زیادی بر رونق گردشگری و کسب درآمد شاغلان حوزه‌های مختلف داشته باشد، چندان عملی نشد چرا که در اواخر سال سال گذشته زمزمه ورود بیماری کرونا به کشور موجب ترس عمومی و کاهش جدی سفرها شده بود و با اعلام رسمی شناسایی ویروس در اقصا نقاط کشور میزان سفرها به میزان بسیار زیادی کاهش یافت و عملا طرح‌های جذب گردشگر و طرح نوروزی پذیرایی از مسافران در هرمزگان و دیگر استان‌ها لغو شد.
این تصمیمات برای پیشگیری از شیوع حداکثری ویروس ناشناخته کرونا اتخاذ شد و مردم نیز به خوبی موارد مطروحه از سوی مسئولان را پذیرفتند و بازارها، هتل‌ها، اقامتگاه‌ها، بنادر و هر آنچه مرتبط با گردشگری بود یکی پس از دیگری فعالیت خود را تعطیل کردند تا سلامت عمومی جامعه با خطر مواجه نشود.
اما این مسئله دوام زیادی نداشت و با ماندگاری ویروس اکثر مشاغل در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند و دولت به ناچار با وضع برخی پروتکل‌ها و رنگ بندی شهرها مجوز بازگشایی مشاغل را صادر کرد تا مردم دچار خسارت مالی نشوند.
در سال جاری نیز از نیمه دوم سال مردم با عادی انگاری ویروس سفرهای خود را به نقاط مختلف از جمله هرمزگان و به خصوص جزایر قشم و کیش آغاز کردند، این مسئله افزایش حجم سفر و هجوم مسافران به قشم و کیش در 28 دی ماه موجی از نارضایتی را در میان مسئولان استانی و کشوری ستاد بیماری کرونا به وجود آورد در این روز طبق برآورد تنها 40 هزار نفر با خودرو شخصی وارد جزیره قشم شدند و می‌توان ادعا کرد مسئولان استانی نتوانسته بودند آن را پیش بینی کنند و در نتیجه غافلگیر شدند.
این غافلگیری بنا بر مصاحبه معاون دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان موجب گسترش شیوع کرونا در قشم، بندرلنگه و پارسیان شد و به طبع با افزایش موارد بستری کادر درمان نیز درگیر بیماری شدند در جدال مدافعان سلامت قشم و ویروس کرونا یک پرستار با سابقه جان خود را از دست داد تا وی قربانی سفر مردمی شود که نتوانستند وضع فعلی جامعه را درک و از سفر خودداری کنند.
اما آنچه موجب نگرانی است و در صحبت‌های دکتر محمود حسین‌پور معاون‌ دانشگاه‌ علوم پزشکی هرمزگان در جمع رسانه‌های استان نیز کاملا مشهود بود اشاره وی به برخی مصاحبه مسئولان استانی در خصوص سفرهای نوروزی است.
دانشگاه علوم پزشکی و ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا تا به اینجای کار علیرغم کمبودهای فراوان عملکرد قابل قبولی در مقابله با این ویروس داشته‌اند اما برخی تصمیم‌گیری‌های خارج از ستاد و تشویق کردن مردم به سفر به استان هرمزگان می‌تواند هر آنچه تاکنون رشته شده را پنبه کند و وضعیتی نامناسب از شیوع کرونا در استان هرمزگان پدید آورد.
معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی استان هرمزگان در مصاحبه‌ای نسنجیده صحبت از آمادگی هرمزگان برای سفرهای نوروزی خبر داده بود هر چند وی در گفتگویی دیگر صحبت‌های خود را اصلاح کرد اما مصاحبه قبلی وی موجب اعتراض دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان شد و معاون بهداشت و درمان دانشگاه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان تاکید کرد هیچ فردی حق ندارد خارج از تصمیمات ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا نسبت به سفرهای نوروزی اظهار نظر کرده و مردم را به سفر به هرمزگان تشویق کند.
در استان هرمزگان در حال حاضر مسئولان بر سر دو قطبی سلامت و اقتصاد مردد هستند و هنوز تصمیم قاطعی در خصوص این سفرها که می‌تواند لطمات جبران ناپذیری به سلامت عمومی مردم وارد کند اتخاذ نشده‌ و اگر تصمیم درستی در این رابطه گرفته نشود باید از همین الان کادر درمان خود را در حالت آماده باش برای شروع یک همه گیری وسیع قرار دهند.
این خطر آنجایی بزرگتر می‌شود که نوع جهش یافته انگلیسی ویروس کرونا به هرمزگان رسیده و رد پای آن در قشم، بندرلنگه و پارسیان کشف شده و با کوچکترین سهل انگاری ویروسی با 70 درصد شیوع بیشتر و قابلیت مرگ و میر به مراتب بیشتر هرمزگان را به روزهای سیاه نزدیک می‌کند و کادر درمان باید جان خود را کف دست گرفته و بهای این ناتوانی در تصمیم‌گیری را بپردازند.
مسئولان استانی معتقدند با طرح سفر سلامت و ایمن می‌توانند ویروس را شناسایی و از ورود افراد ناقل ویروس به استان در مبادی ورودی جلوگیری کنند اما به این نکته توجه ندارند که هرمزگان مبادی ورودی زیادی دارد که در زمان اوج سفر به استان و هجوم خیل عظیم مسافران با هر تعداد نیرویی که بتواند کار تست گیری را انجام دهد باز هم نمی‌توان کنترل خوبی برای شناسایی ویروس داشت و احتمال همه گیری چشمگیر خواهد بود.
به گزارش تسنیم، حال باید منتظر ماند و دید عید 1400 برای هرمزگانی‌ها پیام آور امید به آینده و روزهای درخشان و عاری از ویروس کرونا خواهد بود یا هرمزگان باید خود را برای روزهای سیاه و مواجهه با ویروس خطرناک و جهش یافته کرونا آماده کند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد