hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > روایت از صف‌های شلوغ نانوایی در نطنز؛ نظارت بر تعطیلی زودهنگام بر عهده کیست؟

روایت از صف‌های شلوغ نانوایی در نطنز؛ نظارت بر تعطیلی زودهنگام بر عهده کیست؟

صف‌های شلوغ نانوایی در نطنز و تعطیلی زودهنگام این واحدها و از سوی دیگر پایین بودن کیفیت نان موجب نارضایتی شده و اقدام عملی در این زمینه هنوز دیده نشده است.

 نان جزو کالاهای اساسی در سبدغذایی مردم اقصی نقاط جهان از جمله ایران است و اهمیت نان تا به آنجا است که احادیث و روایات متعددی در دین اسلام در مورد حرمت نان وجود دارد به طوری که در فرمایشی از امیرالمومنان حضرت علی (ع) آمده است "نان را اکرام کنید. همانا خداوند عزیز و جلیل، برای آن برکات آسمان را نازل کرد و برکات زمین را خارج تایید کرد".

حرمت قائل بودن برای نان از گذشته تاکنون وجود داشته به طوری که قدیمی‌ها نان را برکت خدا دانسته و در صورتی که تکه نانی روی زمین می‌دیدند آن را برداشته و بوسیده و در کناری می‌گذاشتند، با وجود اهمیت نان و میزان مصرف آن در سفره ایرانی‌ها ولی این روزها پایین بودن کیفیت نان گریبانگیر این برکت خدا در سفره‌ها شده است و همین امر موجب شده تا دورریز و در نتیجه اسراف نان افزایش یافته و بسیاری از مردم نسبت به پایین بودن کیفیت نان گله داشته باشند.

پخت و تامین نان به عنوان یکی از مهمترین سبد غذایی خانوارهای ایرانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و ایجاد مشکلات از جمله کمبود آن و یا ایجاد صف‌های طولانی در این زمینه می‌تواند نارضایتی شهروندان در اقصی نقاط کشور از جمله شهرستان نطنز را در پی داشته باشد.

هر گونه پخت نامناسب نان پیگرد قانونی دارد  

علی نجاتیان رئیس اداره صنعت و معدن و تجارت شهرستان نطنز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در نطنز اظهار داشت: هر گونه پخت نامناسب که موجب هدر رفت بیت‌المال و تضعیف حقوق شهروندان از سوی نانوایان انجام شود پیگرد قانونی داشته و نانوایان باید با صرف وقت مناسب، خمیر مطلوب، رعایت ملزومات بهداشتی و برخورد با اخلاق خوب و شایسته اقدام به خدمات‌رسانی کنند.

وی گفت: در سطح شهرستان نطنز تعداد 64 واحد نانوایی شامل 42 واحد یارانه‌ای و ‌22 دو واحدی نیمه یارانه‌ای مشغول پخت نان هستند و مقدار 369 تن و 455 کیلو شامل 240 هزار و 120 کیلوگرم سهمیه دولتی و 129 هزار و 335 کیلوگرم به سهمیه آرد نیمه دولتی اختصاص دارد.

نجاتیان با بیان اینکه آرد شهرستان نطنز از دو کارخانه تأمین‌ کننده تامین می شود، تأکید کرد: در سال‌های اخیر با پیگیری‌های مستمر و آموزش‌های لازم، خوشبختانه کیفیت نان در نانوایی‌های بخش مرکزی مطلوب و مناسب بوده و رضایتمندی مردم را به همراه داشته است.

رئیس اداره صنعت و معدن و تجارت شهرستان نطنز در ادامه افزود: متأسفانه علی‌رغم تذکرات و بازرسی‌های روزانه و هفتگی از نانوایی‌های سطح بخش بادرود کماکان کیفیت آرد و نان مناسب نبوده و گلایه‌های فراوان مردم این منطقه را در پی داشته است.

نجاتیان از تعداد بازرسی انجام شده طی سه ماه اخیر سخن گفت و افزود: در این مدت 115 مورد بازرسی از نانوایی‌ها صورت گرفته است تعداد 19 مورد واحدهای متخلف شناسایی شده و 39 فقره نیز گشت مشترک با شبکه بهداشت و اتحادیه نانوایی‌ها انجام شده است به نحوی که بیشترین تخلف را کم فروشی و تعطیلی خود سرانه نانوایی‌ها تشکیل می‌دهد.

صف‌های طولانی و تعطیلی زودهنگام نانوایی‌ها مشکل‌آفرین شده است  

یک شهروند نطنزی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: وجود صف‌های طولانی در مقابل نانوایی‌ها و تعطیلی زود هنگام باعث ایجاد مشکلاتی برای مردم شده است، برای بهبود وضعیت موجود ضروری است مسئولان بیشتر از نانوایی‌های سطح شهر بازدید و مشکلات را برطرف کنند.

این شهروند نطنزی از مسئولان خواست زمان پخت نانوایی‌ها را برای ارائه خدمات به مردم زیاد کنند، ابراز داشت: کیفیت نان نیز از سوی دیگر در شهرستان نطنز در حد مطلوب نیست و این موضوع باعث هدررفت و دورریز بیش از حد نان شده و جای خالی نظارت بیش از پیش احساس می‌شود.

تعدادی از شهروندان بادرودی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم سهمیه آرد را بهانه‌ای برای تعطیلی زودهنگام نانوایی‌های این شهر دانستند و معتقدند که صاحبان نانوایی‌ها به دلیل پرداخت دستمزد پایین به کارگران نانوایی و عدم فعالیت آن‌ها به تنهایی فعالیت می‌کنند و این امر باعث شده که پس از پخت یک کیسه آرد در مغازه را ببندند.

کم بودن دستمزد موجب ریزش کارگران در نانوایی‌ها شده است  

رئیس اتحادیه نانوایان و قنادان بادرود در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه کم بودن دستمزد سبب شده است تا کارگران از ادامه کار در نانوایی‌ها خودداری کنند اظهار داشت: به دلیل پرداخت دستمزد کم به کارگران اغلب آن‌ها از کار کردن در نانوایی‌ها خودداری می‌کنند.

وی ضمن اشاره به مشکلات و مصائب در پیش روی صاحبان واحدهای نانوایی در شهرستان نطنز و بادرود تصریح کرد: برخی صاحبان نانوایی‌ها با توجه به گرانی‌های اخیر توان پرداخت حقوق کافی به کارگران را ندارند و از این رو نیروی کافی در این واحدها مشغول به کار نیستند.

وی همچنین پایین بودن کیفیت آرد بادرود را عاملی دیگر برای نانوایی‌ها و پخت نان ذکر کرد و گفت: پیش از این آرد نانوایی‌های منطقه بادرود از کارخانه آرد شهرستان کاشان با مسافت کمتر در اختیارشان قرار می‌گرفت که متاسفانه چند صباحی است که آرد مصرفی نانوایی‌های بادرود تغییر کرده و از مرکز استان وارد می‌شود که کیفیت خوبی ندارد و صدای مردم را در آورده است.

یک شهروند بادرودی دیگر نیز در گفت‌وگو با تسنیم ضمن انتقاد از کیفیت نان‌های پخت شده در بادرود اظهار داشت: نان در این منطقه از کیفیت بالایی برخوردار نیست و در صورت خرید پنج قرص نان از نانوایی به جرأت می‌توان گفت دو قرص نان دیگر به علت خمیر بودن و یا سوختگی قابل مصرف نیست.

وی افزود: اگر متصدیان نانوایی‌ها بتوانند کیفیت نان را بالا ببرند مطمئناً در مصرف نان روزانه مردم خیلی می‌تواند تاثیرگذار باشد و شهروندان هم باید الگوی مصرف نان را به درستی رعایت کنند و بر اساس نیاز روزانه خود نان تهیه کنند در غیر این صورت به علت پایین بودن کیفیت نان بیات می‌شود و مجبور می‌شوند به عنوان نان خشک به نمکی‌های سطح شهر بفروشند.

هزینه‌های واحدهای نانوایی بالا است  

یکی از متصدیان نانوایی در بادرود در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: قبلاً کارخانه‌ها آرد آزاد را علاوه بر سهمیه دولتی با قیمت مناسب در اختیار نانوایان قرار می‌دادند و نانوایان هم با پخت آن و حتی با قیمت مصوبه آرد سهمیه دولتی جوابگوی نیاز مصرف شهروندان بودند.

وی افزود: اکنون چون نرخ گندم از سوی دولت افزایش یافته و قیمت آرد آزاد هم افزایش یافته است و دیگر برای نانوا مقرون به صرفه نیست که خواسته باشد با نرخ بالا آرد آزاد را خریداری ولی با قیمت مصوب دولتی همچون گذشته نان را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهد و به همین دلیل است که مشکلاتی در نان به وجود آمده است.

این متصدی واحد نانوایی در شهر بادرود از توابع شهرستان نطنز ضمن اشاره به مشکلات واحد تولیدی و هزینه‌های بالای آن گفت: هزینه‌های مصرفی آب، برق و گاز مقرون به صرفه نیست و متاسفانه  شاهد فروش آرد دولتی  هستیم چرا که دخل و خرج همخوانی ندارد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد