hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > وداع در تالار وحدت

وداع در تالار وحدت

امشب نوازندگان ارکستر ملی، حسام‌الدین سراج را در کنسرت «وداع» همراهی می‌کنند
در ماه‌های محرم و صفر، برگزاری کنسرت‌های موسیقی تعطیل است اما برگزاری چهارمین اجرای کنسرت «وداع» به خوانندگی حسام‌الدین سراج در تالار وحدت نشان از نیاز تولید موسیقی مناسب برای این زمان و مخاطبان موسیقی با مضامین مذهبی دارد.
ارکستر ملی ایران شامگاه امروز به رهبری نادر مرتضی‌پور و خوانندگی سراج روی صحنه می‌رود تا یکی از موفق‌ترین اجر‌اهای موسیقی‌ مذهبی دهه80 را دوباره اجرا کند. در دهه80 وداع در 2آلبوم به‌صورت کاست وارد بازار موسیقی شد و آن زمان توانست مخاطبان را از هر قشر و طیفی جذب کند. دستمایه خلق این اثر «گنجینه اسرار» عمان سامانی بود.
آهنگساز این آلبوم، محمد میرزمانی است. سراج درباره آن می‌گوید: «برای این کنسرت، ارکستر ملی ایران به مدیریت هنری و رهبری دائمی فریدون شهبازیان و نادر مرتضی‌پور به‌عنوان رهبر مهمان، برگزار می‌شود و قطعاتی چون «راز»، «سرخیل مستان»، «یکدل و یک یار»، «شوخ شیرین»، «راه عشق»، «وداع» و «گریه خون» خوانده و نواخته خواهد شد.
بازخورد شنونده‌های وداع برایم جالب بود
خواننده آلبوم‌ «ماه نو» به آلبوم وداع که در سال82 تولید شد، اشاره و عنوان می‌کند که راوی وداع در آلبومش مرحوم اصغر فردی بوده که آن‌زمان به سبب صدای خاصی که داشت، انتخاب شد. فردی به زعم سراج یکی از بهترین انتخاب‌ها بوده است. او از بازخوردهای آلبوم وداعش می‌گوید: «در آن دوران و کنسرت‌هایی که برای وداع برگزار کردم، بازخوردهای جالبی می‌گرفتم و برایم این موضوع اهمیت داشت که وداع را اکثر افراد گوش می‌دادند. حتی افرادی که از آنها انتظار نداشتم، آلبوم را گوش داده بودند. در آن زمان هم سعی کردیم جنبه‌های هنری کار رعایت شود.»
تجربه‌ای با گروه ارکستر ملی 
سراج درباره برگزاری چهارمین کنسرت خود برای وداع، یادآور می‌شود: « در 3دوره گذشته برادران تفرشی برگزار‌کننده کنسرت بودند و این بار بنیاد رودکی پیشقدم شد و در این کنسرت فریدون شهبازیان روی ارکستر نظارت دارد». خواننده آلبوم «قصه گیسو» به گروه جوان و کارآمد ارکستر ملی نیز اشاره می‌کند: «با وجود هنرمندان جوان و هنرمندانی چون مرتضی‌پور و شهبازیان به‌طور حتم اجرای خوبی خواهیم داشت».
عمان سامانی؛ بی‌بدیل‌ترین مرثیه‌سرای معاصر
سراج از علاقه‌مندی‌اش به اشعار عمان سامانی می‌گوید و اینکه از دوران کودکی به‌واسطه پدرش با اشعار عمان سامانی مأنوس بوده و از خواندن اشعارش لذت می‌برده است. وی به همشهری می‌گوید: «معتقدم که اشعار عمان سامانی مرثیه صرف نیست بلکه یک حماسه عاشقانه و عارفانه‌ است که صنایع ادبی زیادی در خود نهفته دارد. یکی از خصوصیات اشعار این شاعر این است که واقعه عاشورا را صریح بیان نمی‌کند. او ادب را در بازگویی این واقعه تاریخی نگه‌ می‌دارد. گنجینه عمان مبتنی بر قرائت عرفانی از فرهنگ خون‌نگار عاشوراست؛ خوانشی که به مقوله‌های تاریخی، جغرافیایی و اجتماعی اعتنایی ندارد و تنها از منظر معرفتی به واقعه کربلا نگاه می‌کند و در تبیین راز و رمزهای آن از شیوه بیدلانه سود می‌جوید». خواننده آلبوم «نینوا» معتقد است که عمان سامانی بی‌شک بی‌بدیل‌ترین مرثیه‌سرای معاصر ایران است.
تلاش برای تولید وداع 3
حسام‌الدین سراج در پاسخ به این سؤال که «بعد از این همه سال، وقت آن نرسیده که آهنگ‌های جدیدی مانند وداع به بازار موسیقی وارد شود؟» گفت: «مدت‌هاست که تصمیم دارم بخش سوم وداع را تولید کنم اما محقق‌شدن این موضوع منوط به حضور علاقه‌مندان به‌عنوان تهیه‌کننده است. این کار نیازمند بودجه است که اگر تأمین شود‌ آلبوم شماره3 وداع را هم خواهم ساخت».
«ایران من» با تغییر نام به بازار می‌آید
خواننده موسیقی ایرانی از عرضه کار جدیدش در بازار موسیقی هم خبر داد؛ آلبوم «ایران من» که با تغییر نام به علاقه‌مندان ارائه می‌شود. وی می‌گوید: «این مجموعه 10قطعه دارد که بخشی از آن اشعار شاعران کهن چون حافظ و مولاناست و بخشی هم اشعار شاعران معاصر همچون شفیعی‌کدکنی، حسین منزوی و هوشنگ ابتهاج را در بر می‌گیرد. شعرهای حماسی ایران من از حسین منزوی  و آهنگساز اثر مجید مولانیا است. تلاشمان این است که تا پایان سال وارد بازار موسیقی شود و اگر نتوانستیم، اوایل سال آینده این کار عرضه خواهد شد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد