hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > جدال «روغن "و «کرونا» در صف‌های طولانی ایلامی‌ها /مقصر کیست؟

جدال «روغن "و «کرونا» در صف‌های طولانی ایلامی‌ها /مقصر کیست؟

جدال روغن و کرونا در صف های طولانی، داستان بی پایان کمبود روغن در ایلام است و مسئولان بی خیال از کنار آن می‌گذرند و سکوت پیشه‌کرده‌اند.
 با گذشت بیش از دو ماه از ماجرای کمبود روغن در استان ایلام این کالای اساسی همچنان در لیست اقلام کمیاب جا خوش کرده و سبب تشکیل صف‌های طولانی شده است.جدال روغن و کرونا در صف های طولانی، داستان بی پایان کمبود روغن در ایلام این روزها تداوم صف‌های طولانی و عدم برنامه‌ریزی مناسب برای توزیع روغن خوراکی درگوشه و کنار استان ایلام به صورت گسترده‌تر در شهرایلام  سبب شده است تامین این نیاز معیشتی بر ترس ابتلا به کرونا و شیوه‌نامه‌های بهداشتی مقابله با آن غلبه کند و منجر به شلوغی و ازدحام مردم در شرایط کرونایی شود.
خبرنگاران خبرگزاری تسنیم در ایلام نیز بارها گزارشات مردمی در زمینه کمبود و گرانی روغن در بازار ایلام را منتشر کرده است چراکه این کالا یکی از اقلام اساسی سبد خانوار برای شهروندان است، اما متاسفانه دریغ از گوش شنوایی جهت پاسخگویی به این مشکل!
حال امروز در برخی از نقاط شهر بدون توجه به شیوع ویروس کرونا متأسفانه به دنبال توزیع روغن در برخی فروشگاه‌ها مردم صف‌های طولانی تشکیل داده که چه بسا فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی در آنها رعایت نشده است.
صف‌های مردمی که از صبح زود جلوی فروشگاه‌‌ها تشکیل می‌شود تا روغن را به قیمت دولتی بخرند، اما نه روغنی که مورد نیاز است، بلکه روغنی که موجود باشد؛ به همین دلیل برخی از کمبود روغن جامد گلایه می‌کنند و برخی از نبود روغن مایع. نحوه توزیع هم که خود داستان دیگری است؛ برخی فروشگاه‌ها به ازای هر کد ملی یک روغن می‌دهند و برخی دیگر روغن را با آبلیمو، تن ‌ماهی یا حتی کنسرو عرضه می‌کنند.
آنچه در این میان مطرح می شود این است که در این میان مقصر واقعی کیست؟ مردم یا مسئولان. مردمی که با شایعه نبود یا کمبود چیزی به جای انصراف از خرید، صف‌های طولانی برای خرید بیش از حد کالا و انبار آن در منازل اقدام می کنند یا برخی از مغازه دارانی که به جای معترض شدن به افزایش بی رویه قیمت‌ها دست به احتکار زده و وضعیت را بدتر می‌سازند و یا مسئولانی که نظارت صحیحی بر بازار نداشته‌اند. که تمام این موارد می تواند منجر به بی نظمی در بازار و رعایت نشدن حقوق شهروندی مردم می‌شود.
اوج بی تدبیری مسئولان مربوطه در وضعیت هشدار کرونا باعث به وجود آمدن صف طولانی خرید روغن در فروشگاه های زنجیره‌ای ایلام  شده است که اگر هر چه زودتر تدبیری درست اتخاذ نگردد اینبار فاجعه‌ای هولناک از مرگ و بیماری انسانهای بی گناه اتفاق خواهد افتاد‌.
از وقتی کرونا آمد مردم علاوه بر اینکه مشکلات زیاد اقتصادی را بر دوش می‌کشند، مجبور شدند برای تامین برخی مایحتاج خود در صف بایستند و این روزها نیز بازار توزیع روغن و ایستادن در صف‌های طولانی معضلی است که انگار پایانی برای آن نیست!
با این حال و به رغم اینکه  مشکل کمبود روغن خوراکی در بازار و گرانی این کالا، خانواده‌های کم درآمد را به شدت نگران کرده است اما مردم تنها انتظاری که دارند آن است که بر توزیع این کالای اساسی و مورد نیاز مدیریتی اعمال شود، مدیریتی نه از نوع رفع تکلیفی که امروز بر بازار ایلام حاکم است بلکه مدیریتی راهگشا که بتواند بر این مشکل فرجامی داشته باشد.
مردم از مسئولان می‌خواهند به جای توزیع روغن در فروشگاه‌های اختصاصی و زنجیره‌ای که موجب صف‌های طولانی و ایجاد فضایی از فقر و نداری و کمبود مایحتاج را به نمایش می‌گذارد این محصول را در سطح سوپر مارکت مناطق توزیع کنند تا شهروند با دسترسی آسان و به دور از صف‌های طویل به خرید روغن اقدام کنند.
به هرحال واقعیت آن است که ضعف مدیریت و نظارت بر بازار و توزیع این محصول پر مصرف منشا ایجاد صف‌های طولانی و جدال «روغن "و «کرونا» در صف‌های طولانی ایلامی‌ها است و سهم ناتوانی مسئولان در این ایجاد جدال بیش از مردم است.
روابط عمومی سازمان صمت استان ایلام بسنده به این پاسخ می‌کند که "خرید مازاد بر نیاز شهروندان عامل کمبود روغن در استان ایلام است  و در ارتباط با چرایی فروش اجباری کالا همراه روغن آن را تخلف دانسته  می‌گوید؛" مردم شکایت کنند برخورد می‌کنیم".
تسنیم؛ امید است مسئولان به فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایلام سری بزنند و صف‌های طولانی مردم را ببینند و بیش از این تعلل در سامان این وضعیت را روا ندانند، ما تصویری را برای مسئولان منتشر می‌کنیم تا حداقل باور کنند که "جدال «روغن "و «کرونا» در صف‌های طولانی  را چاره‌ای باید.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد