hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > ١٣ آبان به روایت سخنرانان

١٣ آبان به روایت سخنرانان

امروز ٣٩‌سال از ١٣ آبان ١٣٥٨ می‌گذرد؛ این روز در تقویم رسمی کشور به‌عنوان روز «دانش‌آموز» و «روز مبارزه با استکبار» نامگذاری شده است.

امروز ٣٩‌سال از ١٣ آبان ١٣٥٨ می‌گذرد؛ این روز در تقویم رسمی کشور به‌عنوان روز «دانش‌آموز» و «روز مبارزه با استکبار» نامگذاری شده است. روز ١٣ آبان در تاریخ معاصر ایران یادآور سه رویداد مهم است؛ «تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه در ١٣ آبان ١٣٤٣»،«١٣ آبان ١٣٥٧ که روز دانش‌آموز نام گرفت» و «تسخیر لانه جاسوسی در ١٣ آبان ١٣٥٨» ازجمله آنهاست. در آستانه انقلاب اسلامی‌ سال ٥٧ که اقشار و طبقات مختلفی از جامعه ایران در تظاهرات تاریخی آن‌سال‌ها شرکت داشتند، «دانش‌آموزان» نیز ازجمله طبقه‌ای بودند که در این عرصه فعال بودند. اما روز دانش‌آموز چگونه روز دانش‌آموز شد؟ صبح روز ١٣ آبان ١٣٥٧، دانش‌آموزان درحالی‌ که مدارس را تعطیل کرده بودند، به سمت دانشگاه تهران حرکت کردند. این جوانان به صورت گروه‌گروه داخل دانشگاه شدند و به همراه دانشجویان و گروه‌های دیگری از مردم در زمین چمن دانشگاه اجتماع کردند. ساعت ١١ صبح، مأموران گارد طی تیراندازی‌ای که صورت گرفت، تنی چند از این دانش‌آموزان را شهید و زخمی کردند. این روز در تاریخ انقلاب اسلامی به نام روز دانش‌آموز نامگذاری شد. از سوی دیگر، در ابتدای انقلاب، دانشجویان با هدف وادارکردن آمریکا به استرداد شاه و اموال ملت ایران، و اعتراض به دخالت‌های آمریکا در کشور تصمیم به اشغال سفارت آمریکا گرفتند. دانشجویان از دانشگاه‌های تهران، پلی‌تکنیک، صنعتی شریف و شهیدبهشتی گرد هم آمدند و طی یک راهپیمایی تا سفارت آمریکا از دیوارهای سفارت بالا رفته و سفارت را به تصرف کامل درآوردند. از آن‌سال به بعد، این روز در تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی به‌عنوان یک روز تاریخی مهم تلقی می‌شود و برنامه‌ها و سخنرانی‌های مهمی در این راستا تدارک دیده شده و هر‌سال یک شخصیت سیاسی یا نظامی به سخنرانی می‌پردازد. در این گزارش، علاوه بر معرفی سخنرانان ویژه مراسم ١٣ آبان از ‌سال ٩٢ تاکنون، به مهمترین مباحث مطرح شده و اتفاقات هر سخنران در سالی که به ایراد سخن پرداخته نیز، اشاره کرده‌ایم. ناگفته نماند که سخنران مراسم «امروز ١٣ آبان» در تهران در خیابان طالقانی برعهده سردار عزیز جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران است.
١٣ آبان ٩٦: علی شمخانی: «ابزارهای شکست‌خورده «تهدید» و «تحریم» از سوی آمریکا بی‌اثر شده است.»
سخنران ویژه مراسم ١٣ آبان ٩٦ «علی شمخانی»، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی بود که در مقابل سفارت (لانه جاسوسی) آمریکا برگزار شد. شمخانی در این مراسم به سخنانی حول محور قدیمی‌ترین استراتژی آمریکا اشاره کرد که اتفاقا مصادف با آغازین ماه‌های ظهور دولت ترامپ نیز بود. علی شمخانی، استفاده آمریکا از ابزارهای شکست‌خورده «تهدید» و «تحریم» بر علیه جمهوری اسلامی ایران را فاقد تاثیرگذاری بر اراده آنان دانسته و گفت که «مسیر حفظ و ارتقای قدرت دفاعی ایران و بالندگی نیروهای مسلح اعم از سپاه و ارتش و بسیج و تداوم ایفای نقش منطقه‌ای فعال در مبارزه با تروریسم و دفاع از ملت مظلوم منطقه غیرقابل تغییر است.»
١٣ آبان ‌سال ٩٥: حسین سلامی: «١٣ آبان شکستن وقار پوشالی ابرقدرت‌ها در تاریخ بود.»
سخنران ویژه مراسم ١٣ آبان‌ سال ٩٥ سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. سردار سلامی در این روز، تسخیر سفارت آمریکا را در راستای ریشه‌کن‌کردن استعمار نوین این کشور تفسیر کرد. حسین سلامی در این سخنرانی اظهار کرد «۱۳ آبان سالروز آفرینش یک حماسه باشکوه جاودان در تاریخ اسلام و ایران و فرازی از عظمت ملت بزرگ ایران و حماسه‌ای بی‌نظیر و استثنایی در تاریخ جهان است.»
١٣ آبان‌ سال ٩٤: سیدابراهیم رئیسی: «آل‌سعود در منطقه جنگ نیابتی از طرف آمریکایی‌ها انجام می‌دهد.»
سخنران مراسم ١٣ آبان‌ سال ٩٤ را حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، دادستان سابق کل کشور برعهده داشت. ابراهیم رئیسی در این سخنرانی از به راه انداختن جنگ نیابتی عربستانی‌ها از سوی آمریکا پرده برداشت و گفت که «آل‌سعود در منطقه جنگ نیابتی از طرف آمریکایی‌ها انجام می‌دهد و دست آمریکا در منطقه است. آل‌خلیفه و آل‌سعود و حکومت‌های دست‌نشانده در منطقه و جهان اسلام از نظر ما مردود هستند.»
١٣ آبان ‌سال ٩٣: حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان: «اگر ما در عاشورا بودیم از حسین طرفداری می‌کردیم.»
سخنران ویژه مراسم ١٣ آبان‌ سال ٩٣ حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان بود؛ پناهیان در سخنان خود این ادله را مطرح کرد که حضور جوانان مومن ایرانی در مبارزه با تروریست‌ها در سوریه و همچنین به‌عنوان مدافع حرم حضرت زینب نشان از تبلور عاشورای حسینی در روح جوانان ما دارد. پناهیان با بیان اینکه امروز عاشورای ما علنی شده است، خاطرنشان کرد که «جوانان جهان اسلام و حتی جوانان غیرمسلمان در سوریه مقابل تروریست‌ها ایستاده‌اند و از حرم حضرت زینب دفاع می‌کنند. اهل سنت نیز با ایستادگی در مقابل تروریست‌ها از کربلا محافظت می‌کنند و می‌گویند که حسین (ع) پسر پیغمبر ما است و اگر ما در عاشورا بودیم، از حسین طرفداری می‌کردیم.» پناهیان در کوران مذاکرات برجام و با اشاره به تیم مذاکره‌کنندگان ایرانی نیز گفت: «باید به وزیر امور خارجه و تیم مذاکره‌کننده حقوق مضاعفی داده شود، زیرا آنها با وحشی‌ها طرف هستند. اگر این تیم‌ با آدم‌ها طرف بودند، حقوق مضاعفی نمی‌گرفتند.»
١٣ آبان‌ سال ٩٢: سعید جلیلی: «ملت پشتيبان دولت و تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي است.»
سخنران مراسم ١٣ آبان ‌سال ٩٢ سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. این مراسم متفاوت از سال‌هاي گذشته برگزار شد. نکته متمايز‌کننده ١٣ آبان‌ سال ٩٢ با سال‌هاي گذشته در نگاه جديدي بود که در دستگاه ديپلماسي کشور پس از پيروزي روحاني در انتخابات رياست جمهوري يازدهم ايجاد شده بود. جليلي در این روز که حول محور مذاکرات و تیم مذاکره‌کننده ایرانی سخن می‌گفت، اشاره کرد «ملت ما به‌رغم تنوع سلايق سياسي که خود موجب رشد، نشاط، پيشرفت و بالندگي کشور است، يکپارچه و متحد در مبارزه با استکبار و مقابله با سياست‌هاي خصمانه آمريکاست و همچنين يکپارچه پشتيبان نظام، دولت و تيم مذاکره‌کننده است تا بتوانند با اقتداري که شايسته ملت است از حقوق، منافع و ارزش‌هاي اين ملت به خوبي دفاع کنند.»

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد