hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کرمانشاه| پیدا و پنهان آلودگی سیب‌زمینی و پیاز کرمانشاه

کرمانشاه| پیدا و پنهان آلودگی سیب‌زمینی و پیاز کرمانشاه

استان کرمانشاه 946 هزار و 871 هکتار زمین کشاورزی دارد و سالانه بیش از چهار میلیون و 600 هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این استان تولید می‌شود. امسال هفت هزار و 100 هکتار از اراضی کرمانشاه زیر کشت سیب‌زمینی و 2 هزار و 200 هکتار نیز زیر کشت پیاز رفته است که پیش‌بینی می‌شود 350 هزار تن سیب‌زمینی و حدود 150 هزار تن پیاز از زمین‌های کشاورزی استان تولید شود. استان کرمانشاه با 371 کیلومتر مرز مشترک با 2 بخش کُرد و عرب نشین عراق و داشتن 6 مرز رسمی و بازارچه فعال، سالانه حدود نیمی از کل صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص می‌دهد.


 هفته گذشته رسانه ملی در گزارشی به بالا بودن میزان نیترات در دو محصول سیب‌زمینی و پیاز تولیدی در استان کرمانشاه اشاره کرد و این گزارش موجی از گمانه‌زنی‌ها را به وجود آورد حالا مسئولان استانی این موضوع را قویا تکذیب می‌کنند و معتقدند محصول سیب‌زمینی و پیاز کرمانشاه نه‌تنها بسیار با کیفیت است بلکه مشتریان عراقی پروپاقرصی هم دارد.

دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در جوابیه‌ای گفته است: با انجام یک هزار و 920 مورد نمونه‌برداری در سال جاری با مراجعه به میادین مرکزی و اصلی میوه و تره‌بار برای بررسی و ارزیابی وضعیت باقیمانده سموم و کودهای شیمیایی (نیترات و فلزات سنگین) در 30 قلم محصول کشاورزی ازجمله سیب‌زمینی و پیاز، این سنجش به‌صورت پیوسته در حال انجام بوده و نتایج آن برای برنامه‌ریزی لازم به‌طور مستمر به سازمان غذا و دارو منعکس می‌شود. در تماس تلفنی خبرنگار صداوسیما با حوزه معاونت غذا و دارو، به وضعیت قابل‌قبول محصولات استان در خصوص باقیمانده نیترات اشاره‌شده است که متأسفانه این بخش از مطالب در گزارش حذف‌شده است. با توجه به آنچه در گزارش مشهود است، نتایج آزمایش‌های سازمان جهاد کشاورزی در خصوص این محصولات، بیانگر انطباق با استانداردهای مربوطه است، اما خبرنگار با نادیده گرفتن آزمایش‌های یک مرجع قانونی، گزارش خود را بر مبنای اظهارات افرادی مجهول و فاقد وجاهت قانونی بنیان نهاده است. ارائه هرگونه سندی در خصوص اعلام نتایج آزمایش‌ها برنامه پایش باقیمانده آفت‌کش‌ها، فلزات سنگین و نیترات در محصولات کشاورزی که در گزارش صداوسیما به آن اشاره‌شده به غیر از دستگاه‌های متولی برنامه فوق‌الذکر، مورد تائید نیست.

تجار عراقی مشتری پروپاقرص سیب‌زمینی و پیاز کرمانشاه

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه نیز گفت: بر اساس آزمایش‌ها و بررسی فراوانی که بر روی محصولات کشاورزی استان کرمانشاه انجام‌شده محصولات این استان جزو سالم‌ترین و باکیفیت‌ترین محصولات کشور است.

ناصر مرادی در مورد سیب‌زمینی و پیاز استان کرمانشاه نیز افزود: به اذعان مشتریان خارجی و داخلی، سیب‌زمینی و پیاز استان جزو سالم‌ترین و باکیفیت‌ترین محصولات است و همین‌الان هم از کشور عراق مشتریان زیادی خواهان این 2 محصول تولیدی استان هستند.

او بابیان اینکه کشت این 2 محصول در استان کرمانشاه پیشینه طولانی ندارد، گفت: به همین دلیل زمین‌های کشاورزی که در آن سیب‌زمینی و پیاز کشت می‌شود به سموم و کود آغشته نیستند که محصولات را آلوده کنند.

او بابیان اینکه صادرات محصولات کشاورزی از یک ماه قبل باهدف تنظیم بازار متوقف‌شده است، گفت: تجار عراقی به‌شدت خواهان سیب‌زمینی و پیاز استان کرمانشاه هستند و کیفیت و سلامت آن را قبول دارند.

او گفت: اکنون فرصت بسیار خوبی برای صادرات این محصولات به کشور عراق است که امیدواریم با صادرات آن موافقت شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه در ادامه از ارائه آمارهای غلط توسط برخی از رسانه‌ها گلایه کرد و گفت: در انتشار مطالب باید ابتدا همه جوانب آن سنجیده شود و اگر به نتیجه قطعی رسیدیم بعد منتشر شود.

تأثیر منفی این نوع گزارش‌ها در افکار عمومی

مرادی به تأثیر منفی این نوع گزارش‌ها در افکار عمومی و همچنین صادرات محصولات دانست و افزود: با انتشار این گزارش غلط بسیاری از کشاورزان سیب‌زمینی و پیاز کار استان کرمانشاه متضرر شده‌اند. او هرگونه آلودگی این محصولات به سم و سرطان‌زا بودن آن را رد کرد و گفت: هیچ دلیل و مدرک علمی برای تائید این موضوع وجود ندارد و نباید این نوع گزارش‌ها منتشر شود. او اظهار داشت که در کشورهای صاحب کشاورزی دنیا هیچ‌وقت به تخریب محصولات کشاورزی خود نمی‌پردازند. او با اشاره به اینکه اکنون فصل برداشت سیب‌زمینی و پیاز است، گفت: نباید اجازه دهیم با اطلاعات غلط به مردم، کشاورزان متضرر شوند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد