hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > مازندران| وداع تلخ شمشادها با مازندران

مازندران| وداع تلخ شمشادها با مازندران

در شمال كشور مجموعا 72 هزار هكتار شمشاد وجود دارد كه جزء سرمایه‌های بین‌المللی است.

 این گیاه گونه باارزشی است و به‌عنوان پناهگاه حیاط وحش بسیار حائز اهمیت است. شمشاد دارای خواص دارویی است كه در پرورش زنبورعسل بسیار كاربرد دارد و در شهرک‌ها و حیاط منازل استفاده می‌شود. آفت‌شب‌پره که از سال 95 فعالیت خود را در جنگل‌های شمال آغاز کرد خیلی زود زخمی عمیق بر پیکره جنگل‌های شمال وارد کند و برای همیشه این طبیعت زیبا با سرسبزی وداع کند. آفت شب‌پره شمشاد همان‌طور که از اسمش پیدا است پروانه شب‌پره است که در شب‌ها پرواز کرده و با توجه به شرایط آب و هوایی شمال ایران قابلیت چندین نسل زادوولد را در طول یک سال دارد.

طی سال‌های اخیر شمشادهای جنگل‌های شمال روی خوش به خود ندیدند و روزگاری به صورتی ورق خورد که به از بین رفتن آنان ختم شد.

در حال حاضر اگر از مناطقی که رویشگاه‌های شمشاد بودند گذر کنیم دیگری خبری از سرسبزی و نشاط نیست، شمشاد‌ها سبزترین گونه جنگلی هستند که به‌ویژه در این فصل از سال زیبایی چشم‌نوازی داشتند ولی دیگر خبری از این سرسبزی نیست.

بیشتر گونه‌های شمشاد خشکیدند و تنها در مناطق بالادست شمشادهایی هستند که آفت‌ به آنان سرایت نکردند ولی اگر اقدامات لازم برای پیشگیری و از این رفتن آفت شب‌پره شمشاد صورت نگیرد در سال آینده شاهد نابودی کامل شمشاد‌ها خواهیم بود.

شمشادهای سبز زیبایی خاصی به مسیر روستاهای کلیجانرستاق به سمت دودانگه بخشیده بود که در حال با خشکیدگی این شمشادها دیگر اثری از این زیبایی و سرسبزی نیست.

سم‌پاشی و نصب تله برای از بین بردن آفت شب‌پره شمشاد لنگ مشکلات اعتباری است که همه این‌ها به مرگ تنها گونه همیشه‌سبز جنگلی رقم می‌خورد که به‌طور حتم زندگی حیات‌وحش را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

آفت شب‌پره به‌شدت به شمشادها خسارت زده است

کارشناس ارشد گیاه‌پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران دراین‌باره اظهار کرد: آفت شب‌پره شمشاد طی چهار تا پنج نسل در طول سال فعال است که خردادماه سال 95 آفت شب‌پره شمشاد رویشگاه‌های شمشاد شمال کشور را آلوده کرده است.

امین وطن‌دوست با اشاره به اینکه در حوزه اداره کل منابع طبیعی مازندران ـ منطقه ساری 7 هزار و 500 هکتار شمشاد داریم، اضافه کرد: 3 هزار و 500 هکتار از رویشگاه‌ها براثر مشکلات بوته شمشاد و 2 هزار و 500 هکتار نیز براثر آفت شب‌پره شمشاد از بین رفته و اگر اقدام جدی صورت نگیرد بقیه رویشگاه‌ها نیز از بین می‌رود.

او با بیان اینکه آفت شب‌پره به‌شدت به شمشادها خسارت زده و آن را نابود می‌کند، اضافه کرد: سم‌پاشی مناطق مختلف بر اساس اعتبار محدود انجام شد ولی با توجه به فعالیت این آفت طی چهار تا پنج نسل باید تکرار شود.

کارشناس ارشد گیاه‌پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به سرما این آفت به خواب زمستانی رفته ولی با مساعد شدن شرایط جوی فعالیت خود را از سر خواهد گرفت که اگر اقدام جدی صورت نگیرد شمشادها طی ماه‌های آینده به‌طور کامل خشک می‌شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد