hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > کدام مواد غذایی خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد؟

کدام مواد غذایی خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد؟

مصرف بعضی مواد غذایی مانند میوه و سبزیجات رنگارنگ، غذاهای سرشار از فولات، گوجه فرنگی، چای، انگور، توت فرنگی، زردچوبه و لوبیا، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد

هیچ ماده غذایی به تنهایی نمی‌تواند، مانع بروز بیماری سرطان شود، اما ترکیب صحیحی از مواد غذایی می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد. بهتر است دو سوم مواد غذایی در هر وعده، گیاهی باشد و یک سوم دیگر آن به پروتئین‌های حیوانی اختصاص داده شود. در ادامه به معرفی مواد غذایی که خطر ابتلاء به سرطان را کاهش می‌دهد، می‌پردازیم:

میوه و سبزیجات رنگارنگ

میوه‌ها و سبزیجات، سرشار از مواد مغذی مفید برای مقابله با سرطان است. هر چه رنگ این مواد غذایی بیشتر باشد، مواد مغذی موجود در آن نیز بیشتر است. بنابراین توصیه شده است که افراد انواع سبزیجات به ویژه سبزیجاتی را که رنگ آن‌ها سبز تیره، قرمز و نارنجی است، مصرف کنند. از آنجایی که این مواد غذایی به دستیابی و حفظ وزن سالم افراد کمک می‌کند، خطر ابتلاء به انواع سرطان را کاهش می‌دهد. نتایج مطالعات بسیاری نشان می‌دهد که اضافه وزن، خطر ابتلاء به انواع سرطان‌ها مانند سرطان روده، سرطان مری و سرطان کلیه را افزایش می‌دهد.

غذاهای سرشار از فولات

فولات که یکی از ویتامین‌های گروه B است، از افراد در برابر ابتلاء به سرطان‌های روده، مقعد و سینه محافظت می‌کند. این ویتامین در بسیاری از مواد غذایی مانند غلات صبحانه، آب پرتقال، خربزه، توت فرنگی، مارچوبه، تخم مرغ، لوبیا، تخمه آفتابگردان، سبزیجات دارای برگ سبز مانند اسفناج یافت می‌شود. بهترین روش برای دریافت فولات، مصرف قرص نیست، بلکه فرد باید به مقدار کافی میوه، سبزیجات و غلات مصرف کند.

کدام مواد غذایی خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد؟

گوجه فرنگی

به نظر می‌رسد که "لیکوپن" موجود در گوجه فرنگی، مانع بروز سرطان می‌شود. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که مصرف گوجه فرنگی خطر ابتلاء به انواع سرطان‌ها مانند سرطان پروستات را کاهش می‌دهد. محققان به این موضوع اشاره کرده‌اند که محصولات فرآوری شده گوجه فرنگی مانند رب، سس و آب گوجه نیز به بدن برای مقابله با سرطان کمک می‌کند.

چای

پژوهشگران معتقد هستند که چای، به ویژه چای سبز، دارای خاصیت ضدسرطانی است. نتایج مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که چای سبز مانع بروز سرطان‌های روده، کبد، سینه و پروستات می‌شود. نتایج مطالعات طولانی‌تر نیز حاکی از این است که مصرف چای خطر ابتلاء به سرطان‌های مثانه، معده و پانکراس را کاهش می‌دهد. لازم است در این زمینه مطالعات بیشتری انجام شود تا بتوان چای را به عنوان یک ماده ضد سرطان در نظر گرفت.

انگور

انگور و آب انگور، به ویژه انگور بنفش و قرمز، حاوی مقدار زیادی "رسوراترول" است. بنابراین خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی دارد. نتایج مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که مصرف این میوه می‌تواند مانع تشکیل سلول‌های سرطانی و بروز انواع سرطان شود. البته هنوز شواهد کافی وجود ندارد که نشان دهد انگور یا آب انگور مانع بروز سرطان می‌شود یا به بهبود آن کمک می‌کند.

کدام مواد غذایی خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد؟

توت فرنگی

توت فرنگی و تمشک سرشار از "اسید آلاژیک" است که یک آنتی اکسیدان پلی فنول محسوب می‌شود و می‌تواند با سرطان مقابله کند. علاوه بر این اسید آلاژیک قادر است فعالیت بعضی سلول‌ها را باعث بروز سرطان می‌شود، غیرفعال کند و سرعت رشد سلول‌های سرطانی را کاهش دهد. هنوز شواهد کافی وجود ندارد که نشان دهد توت فرنگی و تمشک می‌تواند مانع بروز سرطان شود.

زردچوبه

"کورکومین"، ماده اصلی موجود در زردچوبه بوده که دارای خاصیت ضد سرطانی است. نتایج مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که این ماده قادر است تکثیر و حمله سلول‌های سرطانی را سرکوب کند. البته مطالعات بیشتری در مورد تأثیر زردچوبه بر سلامت انسان باید انجام شود.

لوبیا

لوبیا حاوی نوعی ماده شیمیایی گیاهی که قادر است با سرطان مقابله کند. این ماده از سلول‌های بدن در برابر آسیب‌هایی که ممکن است به سرطان منجر شود، محافظت می‌کند. در مطالعات آزمایشگاهی، این مواد شیمیایی گیاهی موجود در لوبیا، سرعت رشد تومور را کاهش داده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد