hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > نمی‌توانیم موز را از سبد خانوار حذف کنیم

نمی‌توانیم موز را از سبد خانوار حذف کنیم

سخنگوی ستاد تنظیم بازار استان اصفهان گفت: در مجموع اصفهان به عنوان استان معین کشور، ذخیره سازی مناسبی در کالاهای استراتژیک دارد، از سوی دیگر تمام کالاها به وفور در بازار یافت می شود، اگرچه قیمت‌ها بالا است.
اسماعیل نادری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص آخرین وضعیت بازار و گرانی کالاهای اساسی، اظهار کرد: در بحث روغن مشکلات استان نسبت به گذشته کمتر شده است و طی یک ماه گذشته کارخانه روغن گلبهار دوباره شروع به کار کرده و می تواند تولید مستمر داشته باشد.
وی البته افزود: این کارخانه مشکلاتی در تأمین روغن خام دارد، اما اگر روغن خام آن تأمین شود روزانه می تواند بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن تولید روغن داشته باشد.
سخنگوی ستاد تنظیم بازار استان اصفهان با بیان اینکه با شروع به کار این کارخانه مشکل تأمین روغن و از سوی دیگر اشتغال استان تا حدودی مرتفع می شود، اظهار کرد: کارخانه گلبهار به عنوان تنها کارخانه روغن در اصفهان می تواند موجب فراوانی این محصول در بازار شود.
وی با بیان اینکه کارخانه گلبهار اکنون روغن مایع تأمین می کند، در مورد کمبود روغن جامد، توضیح داد: در حال حاضر روغن جامد در احجام ۴ تا ۵ کیلویی شرایط بهتری نسبت به  روغن ۱۶ کیلویی دارد.
نادری با بیان اینکه در تأمین ورق و حلب روغن جامد مشکلاتی وجود دارد، گفت: در بحث خانوار روغن جامد تنها در غرب استان مورد استقبال قرار می گیرد، همچنین بخشی از این روغن در صنوف مختلف و آشپرخانه ها استفاده می شود.
کمبود شکر خانوار نداریم
وی در ادامه درباره تأمین شکر در بازار، اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۵ واحد بسته بندی شکر در اصفهان فعالیت دارند و شکر در بسته های یک کیلوگرمی با قیمت ۸۷۰۰ تومان وارد بازار می شود.
سخنگوی ستاد تنظیم بازار استان اصفهان با تأکید بر اینکه کمبود شکر خانوار نداریم، تصریح کرد: اتحادیه ها و صنوف اگر کمبودی در تأمین روغن و شکر دارند، با اعلام موارد، می توانیم کمبود ها را مرتفع کنیم.
مرغ گران است
وی درباره افزایش دوباره قیمت مرغ نیز، اظهار کرد: در حال حاضر تولید تا کشتار مرغ در اختیار جهاد کشاورزی است و سازمان صمت تنها در حوزه توزیع و خرده فروشی نظارت دارد.
نادری با اشاره به دلایل گرانی مرغ، گفت: گرانی مرغ به دلایل کشوری برمی گردد، اما روز گذشته در کارگروه تنظیم بازار استان برای بازار مرغ تدابیری اندیشیده شد که تمام تولید مرغ در سامانه رهتاب ثبت شود و از این طریق بتوانیم بازار را مدیریت و خروجی این محصول از استان را کنترل کنیم.
سخنگوی ستاد تنظیم بازار استان اصفهان یادآور شد: طی دو روز گذشته اندکی قیمت مرغ افت داشته و امیدواریم این روند ادامه یابد.
دود زیادی خواهی برخی به چشم مصرف کننده می رود
وی با بیان اینکه طی چند روز گذشته با ورود روزانه ۱۰۰۰ تن مرغ زنده، شاهد افت قیمت این محصول هستیم و امیدواریم مرغ به قیمت مصوب خود بازگردد، گفت: در حال حاضر قیمت مرغ در بازار حدود ۲۷ هزار تومان است، اما با برنامه روز گذشته جهاد کشاورزی  در کارگروه تنظیم بازار مرغ، طی دو هفته آینده باید قیمت مرغ به به ۲۱ هزار و ۶۰۰ تومان کاهش یابد و بیش از این قیمت مورد پذیرش ما نیست.
نادری با تأکید بر اینکه در تولید مرغ مشکلی نداریم، تصریح کرد: متاسفانه دود زیاده خواهی برخی فعالان تولید برای به دست آوردن سود بالاتر، به چشم مصرف کنندگان می رود.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه قیمت مرغ در سایر استان ها بالا است، اگر با فشار و دستور قیمت مرغ در اصفهان را پایین نگه نداریم، این سیاست موجب خروج مرغ از استان می شود، اما امیدواریم با ورود شرکت پشتیبانی امور دام بتوانیم قیمت مرغ را کاهش دهیم.
افزایش چشمگیر قیمت میوه در بازار
سخنگوی ستاد تنظیم بازار استان اصفهان همچنین درباره وضعیت بازار میوه، گفت: درک می کنیم که قیمت میوه امسال نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و این موجب تحت الشعاع قرار گرفتن مصرف میوه در سبد خانوار شده است.
وی تأکید کرد: متأسفانه مصرف میوه خانوارها تحت تأثیر قیمت ها قرار گرفته است، اما با ذخیره سازی مناسب برای میوه شب عید در تلاشیم قیمت ها را در روزهای پایانی سال کاهش داده و کنترل کنیم و بتوانیم بخشی از جامعه هدف را پوشش دهیم.
ذخیره سازی ۲۵۰۰ تن میوه برای شب عید
نادری گفت: بیش از ۲۵۰۰ تن پرتقال و سیب برای شب عید ذخیره سازی شده است، همچنین بخش خصوصی نیز مقدار زیادی میوه برای شب عید ذخیره سازی کرده است.
وی با تأکید بر اینکه مشکل فراوانی میوه نداریم، گفت: بحث افزایش قیمت میوه باید به درستی مدیریت شود.
سخنگوی ستاد تنظیم بازار استان اصفهان همچنین درباره اینکه برخی به دنبال افزایش قیمت موز، عنوان می کنند که مصرف این میوه را از سبد خانوار حذف کنیم، تأکید کرد: نمی توانیم برای مردم تصمیم بگیریم که یک کالا همچون موز را از سبد مصرف خود حذف کنند.
وی درباره قیمت بالای موز و رسیدن آن به بیش از ۶۰ هزار تومان در بازار اصفهان، گفت: موز یک کالای وارداتی است و امسال به دلیل برخی تصمیمات در سطح کلان، موز وارد کشور نشد و اکنون با کمبود و کسری واردات موز مواجه هستیم.
ذخیره مناسب کالاهای استراتژیک در استان
نادری توضیح داد: به نسبت افزایش قیمت دلار، قیمت موز نیز افزایش داشته است و این موجب سودجویی دلالان شده است.
وی گفت: دولت با استفاده از ارز صادراتی به دنبال واردات موز است و اگر این محموله وارد کشور شود، قیمت این محصول کاهش خواهد یافت.
سخنگوی ستاد تنظیم بازار استان اصفهان تصریح کرد: در مجموع اصفهان به عنوان استان معین کشور، ذخیره سازی مناسبی در کالاهای استراتژیک دارد از سوی دیگر تمام کالاها به وفور در بازار یافت می شود، اگرچه قیمت ها بالا است.
وی به توانایی خرید خانوار اشاره کرد و گفت: از یک سو تولیدکنندگان معتقدند که قیمت تمام شده تولید کالاها افزایش یافته و از سوی دیگر توازن توانایی خرید خانوارها با افزایش قیمت ها بر هم خورده و اکنون شاهد تغییر در میزان و نوع خریدها هستیم.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد