hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > سرطان تیروئید، شایع‌ترین سرطان در بین زنان میانسال

سرطان تیروئید، شایع‌ترین سرطان در بین زنان میانسال

یک فوق تخصص بیماری‌های غدد گفت: سرطان تیروئید از شایع‌ترین سرطان‌هایی است که در بین زنان میانسال دیده می‌شود.
پوپک اسدی، فوق تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم، در خصوص سرطان تیروئید اظهار کرد: سرطان تیروئید یکی از شایع‌ترین سرطان‌های سیستم اندوکرین است که معمولا ماهیت خوش خیم دارد.
او افزود: لزوما پرکاری یا کم‌کاری تیروئید موجب ابتلا به سرطان تیروئید نخواهد شد اما معمولا افرادی که سابقه بیماری زمینه‌ای تیروئید مانند هاشیماتو یا گریوز دارند احتمال ابتلا این دسته به سرطان تیروئید بیشتر خواهد بود. همچنین افرادی که در دوران کودکی در معرض رادیاسیون قرار گرفته اند امکان ابتلا به این نوع سرطان در آن‌ها نسبت به دیگر افراد بیشتر است. 
اسدی بیان کرد: سرطان تیروئید، ممکن است هیچ علائم بالینی را برای بیمار به همراه نداشته باشد و فرد بیمار بطور اتفاقی از طریق معاینه توسط پزشک متخصص، سونوگرافی از گردن و سی تی اسکن به این بیماری پی ببرد.
این فوق تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم در خصوص علائم ظاهری این بیماری گفت: افردی که به این نوع از سرطان مبتلا می شوند توده ای را در قسمت گردن خود احساس می کنند که این امر ناشی از بزرگ شدن غده تیروئید است.
اسدی تصریح کرد: فرد در طول بیماری ممکن است با احساس خفگی به دلیل فشار‌های وارد شده بر بافت‌های اطراف، اختلال در بلع، آسیب به تار‌های صوتی، سرفه‌های مکرر، کاهش وزن، خستگی و به ندرت با درد مواجه باشد و در صورتی که جزئی از سندروم های ژنتیکی باشد فرد دچار اسهال و استفراغ شود.
او افزود: ابتلا به این نوع از سرطان بیشتر در بین بانوان میانسال دیده می‌شود، که خوشبختانه معمولا این توده‌ها خوش خیم هستند. اما عواملی مانند قرار گرفتن درمعرض رادیاسیون سر و گردن در سن زیر ۱۸ سال، سایز بالای ۴ سانتی متر توده، سابقه خانوادگی مثبت کنسر مدولاری تیروئید(MEN) احتمال بدخیم شدن این توده‌های سرطانی را به دنبال دارد. 
این فوق تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم  تاکید کرد: راه‌های تشخیص سرطان تیروئید از طریق معاینه بالینی، سونوگرافی و سی تی اسکن، انجام آزمایش‌های خونی و نمونه برداری از گره تیروئید (FNA) است.
او افزود: گا‌ها در غده تیروئید کیست ایجاد می‌شود که توده حاوی مایع است و معمولا خوش خیم است اما اگر عود کننده باشد ممکن است فرد نیازمند جراحی باشد. درمان اصلی آن جراحی و برداشتن کل غده تیروئید است و در صورت درگیری غدد لنفاوی غده لنفاوی گرفتار هم برداشته می‌شود.
اسدی یادآوری کرد: اگراین نوع از سرطان جزو سرطان‌های تمایز یافته اپیتلیوم فولیکولار (FTC.PTC) باشد، مرحله بعدی درمان ید تراپی خواهد بود.
او تصریح کرد: بعد از انجام عمل جراحی ، ادامه روند درمان با جایگزینی هورمون تیروئید (لوتیروکسین) صورت می‌گیرد؛ همچنین باید معاینات، آزمایشات و سونوگرافی های دوره‌ای انجام شود.
انواع سرطان  تیروئید
این فوق تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم در پایان انواع سرطان  تیروئید را اینگونه توضیح داد:
۱- کارسینوم پاپیلاری تیرویید PTC شایعترین نوع سرطان تیروئید است که روند پیشرفت آن کند است. معمولا در رده سنی ۳۰ تا ۵۰ سال شایع است که اگر برای درمان به موقع اقدام شود، تقریباً موفقیت درمان، حتمی است.
۲- کارسینوم فولیکولار تیروئید یا FTC که بیشتر در مناطق کمبود ید و در افراد بالای ۵۰ سال یافت می‌شود.
۳- کارسینوم مدولاری تیروئید جزئی از اختلالات ژنتیکی (بیماری سندرومی MEN) و یا اکتسابی است.
۴- آناپلاستیک، این نوع از نادرترین و بدترین نوع سرطان است که در افراد بالای ۶۰ سال دیده می‌شود که اغلب طول عمر این بیماران کم است و شش ماه بعد از تشخیص، فوت می‌کنند. اغلب سرطان‌های تیروئید نیاز به شیمی درمانی ندارند مگر نوع آناپلاستیک.
۵- نوع دیگر سرطان لنفوم است که ممکن است در زمینه بیماری هاشیماتو ایجاد شود.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد