hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > زگیل تناسلی در مردان؛ نشانه‌ها، علل و درمان

زگیل تناسلی در مردان؛ نشانه‌ها، علل و درمان

زگیل تناسلی، یک بیماری پوستی مقاربتی می‌باشد که می‌تواند سلامت خانم‌ها و آقایان را تهدید کند. بحث زگیل تناسلی در مردان بحثی است که کمتر درباره آن صحبت می‌شود، در صورتی که آقایان هم در خطر ابتلا به این بیماری هستند. به‌همین بهانه در این مطلب، قصد داریم به این بیماری بپردازیم.
زگیل تناسلی، یک بیماری پوستی مقاربتی می‌باشد که می‌تواند سلامت خانم‌ها و آقایان را تهدید کند. بحث زگیل تناسلی در مردان بحثی است که کمتر درباره آن صحبت می‌شود، در صورتی که آقایان هم در خطر ابتلا به این بیماری هستند. به‌همین بهانه در این مطلب، قصد داریم به این بیماری بپردازیم. با ما همراه باشید.
زگیل تناسلی در مردان
زگیل تناسلی چیست؟
بیماری زگیل تناسلی یک بیماری عفونی است که عامل اصلی به وجود آورنده‌ی آن نوعی ویروس DNA دار با نام HPV یا پاپیلومای انسانی می‌باشد. این ویروس از طریق تماس مستقیم پوست افراد و عمدتا در اثر ارتباطات جنسی منتقل می‌شود.
زگیل تناسلی از ویروسی به نام HPV ریشه می‎گیرد که عامل ایجاد انواع دیگر زگیل در بدن هم هست. اچ‌پی‌وی می‎تواند در هر جایی از بدن فرد زگیل ایجاد کند، اما اگر زگیل‌هایی که روی اندام‏های تناسلی (مثل مقعد یا آلت) به وجود می‌آیند ظاهری گل کلمی یا تخت و رنگی نزدیک به پوست داشته باشند، زگیل تناسلی محسوب می‌شوند و ممکن است در شیوه درمان یا علائم بالینی تفاوت‎هایی با زگیل عادی داشته باشند.
علایم
در زنان، زگیل‌های تناسلی می‌توانند روی فرج، دیواره‌های واژن، ناحیه‌ی بین فرج و مقعد، مقعد و دهانه‌ی رحم ایجاد شوند. در مردان، این زگیل‌ها ممکن است روی نوک یا محور آلت، کیسه‌ی بیضه یا مقعد به وجود بیایند. زگیل‌های تناسلی همچنین می‌توانند در دهان یا گلوی فردی که با یک شخص مبتلا به این بیماری، آمیزش دهانی (oral sex) داشته‌است، تشکیل شوند.
نشانه‌ها و علایم زگیل تناسلی عبارتند از:
  • تشکیل ورم‌های کوچکی به رنگ پوست یا به رنگ خاکستری در ناحیه‌ی تناسلی
  • تجمع چند زگیل در مجاورت یکدیگر که حالتی گل‌کلمی شکل تشکیل می‌دهند
  • احساس خارش یا ناراحتی در ناحیه‌ی تناسلی
زگیل‌های تناسلی ممکن است آنقدر ریز و پهن باشند که با چشم غیرمسلح تشخیص داده نشوند. البته گاهی اوقات هم ممکن است تعداد زگیل‌های تناسلی چند برابر شده و دسته‌های بزرگی تشکیل دهند.
زگیل تناسلی در مردان
افراد در معرض خطر زگیل‌های تناسلی
هر شخص فعال جنسی در معرض خطر ابتلا به HPV قرار دارد. با این حال، ریسک ابتلا به این بیماری برای برخی اشخاص بیشتر است:
  • افرادی که کمتر از ۳۰ سال سن دارند.
  • افراد سیگاری
  • کسانی که سیستم ایمنی ضعیف داشته باشند.
  • سابقه سوء استفاده جنسی
  • فرزند مادرانی که در طی زایمان مبتلا به ویروس بوده اند.
آیا زگیل تناسلی برای آقایان خطرناک است؟
حتما شما هم اثر ویروس مخرب اچ‌پی‌وی بر سلامت خانم‎ها و نقشش در ایجاد سرطان رحم را شنیده‎اید. اما هم در خانم‌ها و هم در آقایان، این ویروس به ندرت باعث سرطان می‌شود. بعضی از انواع خطرناک ویروس اچ‌پی‎وی می‎توانند در بدن عفونت ایجاد کنند یا سلول‌های اطراف نواحی تناسلی را سرطانی کنند. در آقایان ویروس اچ‌پی‎وی می‎تواند در ناحیه آلت تناسلی، زبان، دهان، حنجره، لوزه و مقعد ایجاد سرطان کند.
زگیل تناسلی در مردان
پیشگیری از انتقال زگیل تناسلی
اگر مشاهده کردید که به زگیل تناسلی مبتلا شده‌اید، وحشت نکنید. راه‌های زیادی است که می‌توانید از انتقال آن به شریک جنسی خود جلوگیری کنید.
  • از شریک جنسی خود بخواهید که در مورد واکسن گارداسیل با پزشک صحبت کند. بسیاری از واکسن‌های اچ پی وی می‌توانند در مقابل برخی از انواع ویروس محافظت کنند که بیشترین موارد زگیل تناسلی را ایجاد می‌کنند.
  • همیشه از کاندوم و محافظ دهانی برای رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی استفاده کنید.
  • وقتی زگیل قابل مشاهده دارید، حتی با استفاده از کاندوم هم نباید رابطه جنسی داشته باشید. ممکن است زگیل‌ها در جا‌هایی باشند که کاندوم نتواند پوشش دهد.
  • سیگار را ترک کنید. اگر سیگار می‌کشید ممکن است شانس ابتلا به زگیل تناسلی در شما بالاتر رود.
  • همیشه قبل از رابطه جنسی، به شریک جنسی خود در مورد زگیل تناسلی اطلاع دهید تا بتوانید با همکاری یکدیگر، از انتقال زگیل جلوگیری کنید.
زگیل تناسلی چگونه درمان می‌شود؟
هنوز هیچ درمانی برای عفونت اچ پی وی (از نوع بدون علائم) وجود ندارد. به جای آن، تمرکز پزشکان بر روی مشکلات و عوارضی است که توسط ویروس اچ پی وی ایجاد می‌شوند. پس از ظاهر شدن زگیل‌های تناسلی، روش‌های متعدد درمانی را می‌توان مورد استفاده قرار داد.
استفاده از پماد
در برخی از موارد دکتر برای درمان زگیل تناسلی پماد تجویز می‌کند. دارودرمانی یکی از راه‌های درمان این بیماری است.
زگیل تناسلی در مردان
لیزر
درست مثل بقیه زائده‌های پوستی، زگیل تناسلی هم می‌تواند با لیزر یا کریوتراپی درمان شود. در درمان لیزری، فرد تنها یک بی‌حسی موضعی دریافت می‎کند و بعد در مدت زمانی کمتر از یک ساعت پزشک با استفاده از اشعه لیزر، بافت زگیل را می‏سوزاند. بافت سوخته به راحتی از پوست جدا می‌شود.
کرایوتراپی
کرایوتراپی درست برعکس است و بر یخ زدن بافت متمرکز می‏‌شود. در کرایوتراپی، با استفاده از نیتروژن مایع با دمای خیلی پایین، سلول‌های زگیل را دچار یخ‌زدگی می‌کنند تا از بین بروند.
جراحی
در مواقعی که تعداد زگیل‌ها زیاد باشد یا خطرناک شده باشند، با جراحی آن‎ها را برمی‌دارند.
طب سنتی
طب سنتی هم برای از بین بردن زگیل تناسلی راه حل‌های زیادی مثل استفاده از آلوئه ورا، عسل و… دارد که اثرگذاری‌شان کمتر و دیرتر خواهد بود.
زگیل تناسلی در مردان
اگر بیمار دچار عوارض این ویروس یعنی سرطان مقعد شود می‌توان از درمان‌های لیزر، شیمی درمانی و جراحی استفاده نمایید. البته درمان سرطان به حجم تومور، شرایط بیمار، میزان گسترش بیماری و … بستگی دارد.
در مجموع کرایو و لیزر درمانی دو نمونه از روش‌هایی هستند که قطعی‌ترین جوابدهی برای رفع زگیل را دارند که به طور کامل زائده را از بین می‌برند.
برای زگیل تناسلی مردان به چه دکتری مراجعه کنیم؟
اگر فکر می‌کنید ممکن است زگیل تناسلی داشته باشید، به کلینیک بهداشت جنسی و یا دکتر متخصص اورولوژی مراجعه نمایید. این پزشکان مشکلات دستگاه تناسلی و ادرار را درمان می‌کنند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد