hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > سیستان و بلوچستان| سرویس‌های ناایمن بلای جان دانش‌آموزان

سیستان و بلوچستان| سرویس‌های ناایمن بلای جان دانش‌آموزان

چند روز پیش بود که عکس جابجایی دانش‌آموزان در سیستان و بلوچستان با وانت در فضای مجازی منتشر شد و بازخورد فراوانی به همراه داشت. اگرچه روابط عمومی آموزش‌وپرورش استان سیستان و بلوچستان در خصوص عکس منتشرشده از سرویس دانش‌آموزان با وانت اعلام کرد: این عکس در فضای مجازی مربوط به خودرویی است که طرف قرارداد با آموزش‌وپرورش نبوده و از سوی اولیا به‌کارگیری شده است. مسئله ایمنی و مراقبت از دانش‌آموزان همواره مورد تأکید و توصیه این اداره‌ کل بوده و به دلیل اهمیت موضوع فرایند به‌کارگیری رانندگان و نوع وسیله نقلیه (صرفا مینی‌بوس، ون، سواری) طی دستورالعملی به ادارات اعلام و در جلسات شورای آموزش‌وپرورش شهرستان‌ها و مناطق نیز طرح و مصوب می‌شود؛ بنابراین به‌کارگیری این نوع وسیله نقلیه خارج از چرخه نظارتی آموزش‌وپرورش و توسط اولیا انجام‌شده است.

اما این موضوع اصل مشکل را حل نمی‌کند و بسیاری از دانش‌آموزان روستایی به دلیل تراکم جمعیت و نبود مدارس در مقاطع تحصیلی بالاتر، برای ادامه تحصیل با وانت‌بارها به نزدیک‌ترین مکان اعزام می‌شوند که فقر خانواده‎ها، ترس از ترک تحصیل دختران و صعب‎العبور بودن راه‎های روستایی، آموزش‌وپرورش شهرستان نیک شهر را مجاب به استفاده از وانت‎ها برای سرویس مدارس کرده است. از سوی دیگر متأسفانه همواره فرهنگ غلط استفاده از وانت‌بارها به‌عنوان سرویس مدارس در برخی نقاط روستایی سیستان و بلوچستان منتج به حادثه‌‌های دل‌خراشی شده و در سال‌های قبل یک کشته و بیش از 15 نفر مجروح به دنبال داشته است.

خانواده‌ها هزینه پرداخت سرویس مدرسه مناسب را ندارند

رئیس شورای اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: با مستندات و دلایل کافی می‌گوییم در شهرستان‌های کنارک، چابهار، نیک شهر و فنوج و روستاهای سیستان هنوز دانش‌آموزان با وانت‌بار جابه‌جا می‌شوند.

عبدالعزیز بلوچزهی گفت: اگر آموزش‌وپرورش پرداخت هزینه سرویس به دانش‌آموزان و اجاره‌بها را انجام دهد، مشکل برطرف می‌شود، رفع مشکلات سرویس مدارس به تأمین اعتبار از سوی آموزش‌وپرورش برمی‌گردد.

او افزود: بعد مسافت روستاهای ما نسبت به مرکز آموزشی و مرکز شهر بسیار زیاد است و باید اقدام لازم برای تأمین سرویس ایاب و ذهاب صورت گیرد، در روستاهایی که 5 و 6 دانش‌آموز هستند و سرویس مدرسه ندارند خانواده‌ها مجبور هستند از سرویس‌های خطرناک استفاده کنند.

بلوچزهی اضافه کرد: متأسفانه زیرساخت‌های راه نیز در استان ما مطلوب نیست و خودروی سواری هم نمی‌تواند آنجا تردد کند وگرنه این چند دانش‌آموز روستایی را با خود به مدرسه می‌رسانند، خانواده‌ها مجبور هستند یک خودروی تویوتا وانت را با 100 هزار تومان در ماه برای فرزندان خود کرایه کنند.

مجبور هستیم فرزندان خود را به مدرسه برسانیم

یکی از خانواده‌های روستایی در نیک شهر که فرزندش توسط وانت جابه‌جا می‌شود گفت: ما مجبور هستیم فرزند خود را به‌موقع به مدرسه برسانیم و هرگاه وانت هم نباشد مجبوریم به خودروهای عبوری که بعضا آشنا هستند بگوییم فرزندانمان را به مدرسه برسانند. درزاده اضافه کرد: برخی دانش‌آموزان به خاطر نبود سرویس مدرسه در روستاها ترک تحصیل می‌کنند درحالی‌که درس خواندن را دوست دارند.

شرکت‌های موردنظر به تعهدات خود عمل نکردند

معاون پشتیبانی اداره کل آموزش‌وپرورش سیستان و بلوچستان در زمینه وضعیت سرویس‌های خطرناک مدرسه گفت: یکی از وظایف شوراهای آموزش‌وپرورش این است که خودروی نقلیه مناسب را تهیه و در اختیار آموزش‌وپرورش قرار دهد.

ارجمندی افزود: چند سال قبل نیز قرار شد با شرکتی قرارداد بسته و چند دستگاه خودروی ون در اختیار آموزش‌وپرورش قرار گیرد برخلاف تمام پیگیری‌ها شرکت‌های موردنظر به تعهدات خود عمل نکردند.

او بابیان اینکه وانت‌بارها طرف قرارداد آموزش‌وپرورش برای سرویس مدارس نیستند، افزود: اولیای دانش‌آموزان بعضا برای رساندن دانش‌آموزان به مدرسه از خودروهای ناایمن استفاده می‌کنند. او ادامه داد: ایجاد فرصت برابر آموزشی و مسئله ایمنی و مراقبت از دانش‌آموزان دو مقوله مهم بوده که همواره مورد تأکید و توصیه این اداره‌ کل بوده و تاکنون از هیچ کوششی دریغ نشده‌ است. معاون پشتیبانی اداره کل آموزش‌وپرورش سیستان و بلوچستان افزود: در نقاطی که محدودیت دسترسی به مدرسه وجود دارد ۷۰۰ سرویس مدرسه در نظر گرفته‌شده و نوع وسیله نقلیه (صرفا مینی‌بوس، ون و سواری) است.

ارجمندی یادآور شد: در روستای تپه کنیز شهرستان هیرمند یک واحد آموزشی توسط خیر در حال احداث است که احتمالا تا بهمن‌ماه آماده بهره‌برداری و مشکل ایاب‌وذهاب دانش‌آموزان حل می‌شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد