hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > میکروچیپ‌ها در زیر پوست فرمان می‌رانند

میکروچیپ‌ها در زیر پوست فرمان می‌رانند

هزاران سوئدی زیر پوست‌شان میکروچیپ‌هایی را قرار داده‌اند تا دیگر نیازی به حمل کلید، کارت شناسایی یا حتی بلیت قطار نداشته باشند.

هزاران سوئدی زیر پوست‌شان میکروچیپ‌هایی را قرار داده‌اند تا دیگر نیازی به حمل کلید، کارت شناسایی یا حتی بلیت قطار نداشته باشند.
خبرگزاری فرانسه گزارش داده که حدود ٣هزار نفر در سوئد در سه‌سال گذشته این میکروچیپ‌ها را –که بسیار کوچک و اندازه یک دانه برنج است- در بدنشان قرار می‌دهند. این تکنولوژی نخستین بار در ‌سال ٢٠١٥ مورد استفاده قرار گرفت. این میکروچیپ‌ها درحال حاضر جایگزینی برای نیازهای روزانه به شمار می‌آیند. به گزارش خبرگزاری فرانسه میکروچیپ «اولریکا سلسینگ» که در دستش قرار دارد، او را از داشتن کلید در دفتر کار و باشگاه ورزشی‌اش بی‌نیاز کرده است. وقتی او وارد محل کارش می‌شود، صرفا دستش را نزدیک یک جعبه الکترونیکی تکان می‌دهد و سپس یک کد را وارد می‌کند تا در باز شود.
سال گذشته، خط راه‌آهن دولتی اس.جی با اسکن‌کردن دست مسافران، اطلاعات آنها را برای گرفتن کرایه جمع‌آوری می‌کرد. به نظر می‌رسد می‌توان از این تراشه‌ها به‌عنوان کارت‌های اعتباری استفاده کرد، اما هنوز هیچ‌کس این کار را آزمایش نکرده است.
زخم جزیی
روش قرار دادن این تراشه زیر پوست، فرو کردن یک سرنگ در بدن است که بر روی دست قرار می‌گیرد. خانم اولریکا سلسینگ، که تراشه را اوایل آمدن این تکنولوژی در دستش قرار داده بود، می‌گوید که سوزش کمی را احساس کرده بود.اما با این حال، «بن لیبرتون» استاد میکروبیولوژی در آزمایشگاه «مکس٤» در جنوب سوئد می‌گوید قرار دادن این تراشه در زیر پوست ممکن است باعث عفونت یا تحریک سیستم عصبی بدن شود.
رشد بایوهکینگ
بایوهکینگ، به معنای تغییر در روند کارایی بدن است. شما با این کار، سیستم بیولوژی بدن‌تان را «هک» می‌کنید تا احساس بهتری داشته باشید یا انرژی بیشتری برای کار کردن داشته باشید و به‌طورکلی به بهترین وضع و کارایی ممکن خود برسید. با این اوصاف، تعداد افرادی که درحال استفاده از این تکنولوژی هستند، درحال افزایش است. تکنولوژی‌های مشابهی مثل «اپل‌واچ» و «فیت‌بیت».
حدود چهار‌سال پیش، گروه بایوهکینگ سوئی موسوم به «بایونیفیکن» شروع به سازماندهی «جمعیت ایمپلنت» کرد که در آن گروه‌های مختلف مردمی در کشورهایی مثل آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و مکزیک، در بدن‌شان این تراشه‌ها را قرار می‌دهند. حدود ٥٠ نفر از کارکنان شرکت فروش خودروی «وینسکانسین» به‌طور داوطلبانه این میکروچیپ‌ها را در دستان‌شان قرار دادند و پس از آن می‌توانستند از این طریق، برخی خوراکی‌ها را بخرند یا قفل کامپیوترهای‌شان را باز کنند یا از دستگاه فتوکپی استفاده کنند.
به نظر می‌رسد مردم سوئد بیش از مردم هر کشور دیگری تمایل به استفاده از این تکنولوژی دارند.
مردم این کشور ١٠ میلیونی مایلند تا اطلاعات شخصی‌شان را که قبلا در سیستم امنیتی-اجتماعی کشور ثبت شده، در این تراشه‌ها قرار دهند و از این طریق می‌توانند از حقوق و درآمد یکدیگر آگاه شوند.
اما با این حال، بسیاری باور دارند که این تکنولوژی به اندازه کافی آن‌قدر پیشرفته نیست که هک نشود و اطلاعات‌شان به دست دیگران نیفتد. لیبرتون، متخصص میکروبیولوژی می‌گوید که اطلاعات جمع‌آوری‌شده و به اشتراک گذاشته‌شده توسط این تراشه‌ها بسیار محدود است و آن اندازه‌ای نیست که مردم نگران هک‌شدن آنها باشند.
«هانس سوبلاد» بنیانگذار شرکت بایونیفیکن ‌سال ٢٠١٥ در مصاحبه با «تک‌اینسایدر» گفته بود: «بدن انسان یک پلتفرم بزرگ و ارتباط بین اجزای آن، یک پدیده خارق‌العاده است. اما این تراشه‌ها فعلا بخش کوچکی از این پلتفرم هستند. ما با این تکنولوژی، بدن‌های‌مان را آپدیت و به‌روز می‌کنیم.»
او گفته است: «چه کسی نمی‌خواهد که تلفن همراهش در انگشتانش باشد؟ ما احتمالا تا ٥ یا ١٠‌سال آینده به این سو حرکت خواهیم کرد.»

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد