hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > ارزان رفتیم، گران برگشتیم

ارزان رفتیم، گران برگشتیم

حمل‌ونقل یا وضع ناوگان جاده‌ای و هوایی ازجمله تدابیری است که هر ساله برای زوار مراسم اربعین در نظر گرفته می‌شود

حمل‌ونقل یا وضع ناوگان جاده‌ای و هوایی ازجمله تدابیری است که هر ساله برای زوار مراسم اربعین در نظر گرفته می‌شود؛ وضع حمل‌ونقل البته ابعاد مختلفی دارد که انجام‌دادن یا ندادن آن می‌تواند به سهولت یا سختی کار مسافران اربعین بینجامد. در‌ سال جاری، افزایش چند برابری کرایه‌های اتوبوس ازجمله مواردی بود که زوار با آن روبه‌رو  شدند.
مسأله تنها به این‌جا ختم نشد؛ زمان برگشت مسافران، در برخی موارد پیش آمده که حتی اتوبوس نبود یا سخت  پیدا می‌شد و در مواردی هم رانندگان اقدام به جابه‌جایی مسافران ‌کردند، اما مشروط به افزایش کرایه بود. اگرچه در بسیاری موارد گزارش شده که نیروهای نظامی چون ارتش و سپاه برای بهبود وضعیت اقدام به جابه‌جایی مسافر کرده‌اند و کمک زیادی به مسافرانی شده که در آن‌جا به سختی
برخورده‌اند.
آن‌چه زوار دیده‌اند
گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که برخی از زوار مراسم اربعین در مسیر رفت و برگشت خود با مشکلاتی روبه‌رو بوده‌اند. یکی از این زوار در مورد وضع حمل و نقل، چه زمان رفت و چه زمان برگشت  می‌گوید: «من و خانواده‌ام از قرچک ورامین مستقیم به مهران رفتیم. در آغاز کار اتوبوسی که برای اعزام ما معرفی کردند، ولوو بود اما بعد از آنکه سوار اتوبوس شدیم، دیدم که اتوبوس از نوع اسکانیاست و برای ما مسافرت با این اتوبوس سخت بود. قیمتی هم که از ما گرفتند نفری ٦٠‌هزار تومان بود.» این زائر در مورد زمان برگشت و اینکه چه شرایطی حاکم بوده، گفت: «زمان برگشت وضع کاملا متفاوت بود؛ یکی اینکه خیلی سخت اتوبوس پیدا می‌شد و در مواردی هم که پیدا می‌شد، رانندگان کرایه‌هایی با مبلغ بسیار بالا مطالبه می‌کردند. در برخی موارد شاهد بودیم که مبالغی از ٣٧٠ هزار، ٢٠٠ هزار، ١٠٠‌هزار و ... از مسافران مطالبه می‌کردند.»
یکی دیگر از زوار که از تبریز عازم کربلا شده، در مورد وضع حمل‌ و نقل که خود آن را تجربه کرده است، به «شهروند» گفت: «وقتی از تبریز عازم مهران شدیم، مبلغ ٦٠‌هزار تومان از ما گرفتند. همین ماشین زمان برگشت ١٢٠هزار تومان گرفت. یعنی کرایه را ٦٠‌هزار تومان افزایش داد.» این مسافر تبریزی در مورد شرایطی که آن‌جا برای زوار پیش آمده بود، می‌گوید: «خیلی از مسافران بودند که واقعا معطلی زیاد داشتند و در برخی موارد خسته و کلافه می‌شدند.»
فعالان حمل‌ونقل جاده‌ای
با توجه به پیش‌بینی سفر حدودا ۹۰‌درصدی زائران عتبات از طریق مرزهای زمینی ایران و عراق، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به‌عنوان دستگاه هماهنگ‌کننده و مدیریت‌کننده ناوگان حمل‌ونقل عمومی مسافران و نیز سازمان متولی پایانه‌های مرزی سه‌گانه (یا احتمالا چهارگانه) شامل مهران، شلمچه و چزابه (یا به احتمال زیاد مرز خسروی) با همسایه غربی ایران، یکی از مهمترین نهادهای نظارتی و تصمیم‌گیر ـ به‌خصوص در زمینه تعیین قیمت بلیت اتوبوس‌ها ـ در ستاد مرکزی اربعین محسوب می‌شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد