hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > سمنان| گرانی افسار گسیخته

سمنان| گرانی افسار گسیخته

گرانی کالاهای اساسی در چند ماه اخیر زندگی آحاد مردم را تحت تأثیر قرار داده و صحبت از آن موضوع جدیدی نیست اما در کنار مشکلات اقتصادی کشور مردم شاهرود از نبود نظارت دقیق و مستمر بر واحدهای صنفی سطح شهر گله‌دارند. آن‌ها معتقدند قیمت بسیاری از کالاها در شاهرود از سایر نقاط استان هم بالاتر است و خلأ نظارت به‌خوبی دیده می‌شود.


محصولاتی که برچسب قیمت ندارند

یکی از شهروندان شاهرودی با بیان اینکه در بیشتر مغازه‌ها برچسب قیمت‌ها بر روی محصولات وجود ندارد، افزود: وقتی از مغازه‌دار قیمت محصول را می‌پرسی نگاهی به چهره‌ات می‌اندازد و قیمت را اعلام می‌کند انگار سرووضع مشتری ملاک قیمت دهی قرارمی گرد.

جواد عرب عامری اضافه کرد: اگر مشتری هم شاکی شود می‌گویند میل خودت است می‌توانی خرید نکنی اما فردا باید گران‌تر بخری.

او همچنین با اشاره به برپا نشدن نمایشگاه‌های فصلی و موردی در شاهرود اشاره کرد و گفت: چند سالی است دیگر هیچ نمایشگاه عرضه کالا در شاهرود برپا نمی‌شود درحالی‌که مردم می‌توانستند با استفاده از این فرصت بسیاری از اقلام موردنیاز خود را باقیمت مناسب‌تری تهیه کنند.

دیگر شهروند شاهرودی هم به تطبیق نداشتن برچسب قیمت‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای سطح شهر و قیمت درج‌شده در برگ خرید اشاره کرد و گفت: اگر اعتراض کنی صندوق‌دار پاسخ می‌دهد که به دلیل سرعت تغییر قیمت‌ها فرصت درج قیمت جدید را ندارند.

فاطمه حسینی همچنین به روش تبلیغاتی برخی مغازه‌داران برای جلب مشتری هم اعتراض کرد و افزود: بیشتر اوقات پشت ویترین نوشته می‌شود هرچه می‌بینی به قیمت اندک به فروش می‌رسد اما به داخل مغازه که مراجعه می‌کنی متوجه می‌شوی فقط بخش کوچکی از اجناس به آن قیمت بوده و بقیه قیمت بالاتری دارند.

یکی از هم‌وطنان که به‌تازگی به شاهرود مهاجرت کرده نیز به اختلاف قیمت‌ها در این شهر و دیگر شهرهای هم‌جوار اشاره کرد و گفت: اختلاف قیمت گوشت و مواد پروتئینی در شاهرود با شهرهای دیگر استان بسیار زیاد است.

شاه‌حسینی افزود: با توجه به افزایش قیمت نان و ملاک بودن وزن چانه‌های آن، در کمتر نانوایی ترازو دیده می‌شود.

او ادامه داد: در بازار تهران کسبه در ساعت‌های اول روز برای فراگرفتن احکام خریدوفروش به مسجدهای بازار مراجعه می‌کنند و این مدل می‌تواند الگویی برای شاهرود هم باشد.

تعزیرات حکومتی دستگاه نظارتی نیست

رئیس تعزیرات حکومتی شهرستان شاهرود درباره کم بودن نظارت‌ها در شاهرود گفت: تعزیرات حکومتی یک دادگاه است اما دستگاه نظارتی نیست و همچون قوه قضائیه کوچک در بدنه وزارت دادگستری فعالیت می‌کند تا به تخلفات در سه حوزه کالا و خدمات، بهداشت و قاچاق کالا و ارز رسیدگی کند.

حسین سعدالدین اضافه کرد: اگر در دستگاه‌های دولتی و نیمه‌دولتی نیز تخلفی صورت گیرد، مرجع رسیدگی به آن تعزیرات حکومتی است.

او با تأکید بر این نکته که نظارت بر بازار و قیمت‌ها بر عهده اتاق اصناف و اداره صنعت، معدن و تجارت است، ابراز داشت: بعد از مشخص شدن تخلف، رسیدگی به پرونده‌ها، صدور و اجرای حکم توسط تعزیرات حکومتی انجام می‌شود.

سعدالدین بیشترین تخلف‌های صورت گرفته در شاهرود در سال جاری را مربوط به درج نکردن قیمت، ارائه نکردن رسید، گران‌فروشی، تقلب و کم‌فروشی دانست و گفت: طبق قانون در خریدهای بالای 10 هزار تومان، فروشنده ملزم به ارائه برگ خرید به خریدار است اما بیشتر مردم این موضوع را نمی‌دانند.

او بر ضرورت آگاهی بخشی به مردم در زمینه حقوق خود تأکید کرد و افزود: وظیفه آموزش به واحدهای صنفی بر عهده اتاق اصناف بوده و باید تمامی این واحدها مکلف شوند قیمت‌ها را درج کرده و به خریداران برگ خرید ارائه دهند که هنوز این امر در شاهرود انجام‌نشده است.

رئیس تعزیرات حکومتی شاهرود آموزش به اصناف را از برنامه‌های بلندمدت این اداره در شهرستان برشمرد و تصریح کرد: بسیاری از واحدهای صنفی به‌ویژه خدماتی نسبت به قوانین آگاهی ندارند و اگر بدانند کاری که انجام می‌دهند اجحاف در حق مشتری است، این کار را تکرار نمی‌کنند.

قیمت گوشت در شاهرود بالاتر از دیگر نقاط استان است

فرماندار شاهرود نیز در نشست ستاد تنظیم بازار شهرستان با بیان این‌که قیمت گوشت در شاهرود بالاتر از دیگر نقاط استان است، تأکید کرد: مسئولان اقدام لازم برای کاهش قیمت انجام دهند.

محمد کرم محمدی در مورد قیمت نان هم گفت: افزایش 10 درصدی قیمت نان باید از سوی کارشناسان بررسی شود تا در نشست بعدی این کمیسیون تصمیم‌گیری شود.

او در خصوص برپایی نمایشگاه‌های فروش کالا در سطح شهر تأکید کرد: برپایی این‌گونه از نمایشگاه‌ها نباید آسیبی به مغازه‌داران شهرستان بزند، آن‌ها باید برای واگذاری غرفه‌ها با تخفیف ویژه در اولویت قرار گیرند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد