hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > کاشت سبزه عید به شکل قلب

کاشت سبزه عید به شکل قلب

برای کاشت سبزه روش ها و ایده های زیادی است. اگر فردی برای کاشت سبزه مشکلی ندارد به راحتی می تواند به هر روشی آن را بکارد. نکته ای که برای کاشت سبزه خیلی مهم است، این است که از بذرهای مرغوب و مناسب استفاده کنید زیرا برخی از بذرها سبز نمی شوند.

 کاشت سبزه عید به شکل قلب

برای کاشت سبزه ی عید به شکل قلب، روش های متفاوتی وجود دارد. شما می توانید سبزه را داخل ظروفی به شکل قلب بکارید. برای کاشت سبزه در این روش، از هر بذری می توانید استفاده کنید.
 
به این صورت که بذر مورد نظر خود را یک روز خیس کنید و بعد زیر دستمالی مرطوب قرار بدهید و در مکانی تاریک و گرم قرار بدهید زمانی که رطوبت دستمال کم شد آن را خیس کنید. هنگامی که بذرها جوانه زدنند
 
آن را در ظرفی به شکل قلب قرار بدهید. روی آن آب بپاشید و روی آن دستمال خیسی قرار بدهید. و در خانه در آفتاب قرار بدهید. روزی 2 بار به آن آب بپاشید و آب اضافی آن را خارج کنید. زمانی که جوانه های آن بلند شد و سبز شد روی آن را بردارید به آن روزی 1-2 بار آب بدهید حتما آب اضافی آن را خارج کنید. که ریشه های سبزه ی شما کپک نزنند و خراب نشوند. پس از سبز شدن آن را در آفتاب در محیط بیرون از خانه قرار بدهید تا برگ های آن سبز و پهن شود و زیاد بلند نشود.
 
کاشت سبزه ی عید نوروز,مراحل کاشت سبزه به شکل قلب
مدل های کاشت سبزه به شکل قلب
 

کاشت سبزه با قالب قلبی دست ساز :

‌اگر قالب و یا ظرفی به شکل قلب ندارید، می توانید مقداری خلاق باشید و با بطری های پلاستیکی قالبی به شکل قلب درست کنید.به این صورت که به قطر 5 سانت از بطری به صورت گرد برش بزنید و آن را به شکل قلب حالت بدهید و قسمت هایی از آن را فشار بدهید تا بشکند. سپس آن را داخل ظرف صافی قرار بدهید که سبزه ها از زیر آن بیرون نیایند و سبزه را در آن بکارید. می توانید از این قالب چند تا تهیه کنید و مانند گل کنار هم قرار بدهید. که زیبا شود.
 
مهارت های کاشت سبزه به شکل قلب, ایده هایی برای کاشت سبزه ی عید
ساخت قالب قلبی برای کاشت سبزه
 

کاشت سبزه روی یونولیت به شکل قلب :

یک روش دیگر ساخت ماکتی به شکل قلب است. در این روش از بذرهای شاهی، خاکشیر، خرفه، منداب از بذرهایی که به صورت لعابدار هستند.
 
یونولیت را به شکل قلب برش بزنید در این روش می توانید قلب را حجم دار بگیرید تا سبزه ی شما زیباتر شود. بهتر است از یونولیت یک تکه استفاده کنید اما اگر نداشتید و تکه ای به آن اضافه کردید از چسب های ضد آب استفاده کنید که پس از آب دادن به سبزه از هم جدا نشوند. سپس پارچه ی توری را روی آن بکشید و انتهای آن را در قسمتی جمع کنید و با سوزن و سنجاق محکم کنید.
 
بذر مورد نظر را با آب زیاد به مدت 4-5 ساعت خیس کنید. مثلا برای بذر شاهی 5 برابر مقدار بذر آب بریزید؛ زیرا این بذرها آب زیادی جذب می کنند و لعابدار می شوند.
 
روی توری کشیده شده روی یونولیت آب بپاشید و با پنبه ای به ضخامت 1 سانتیمتر روی آن قرار بدهید. برای ثابت شدن پنبه ها روی آن پارچه ای نازک بکشید.
 
بذرهای آماده شده را به صورت لایه ای نازک روی پارچه بکشید. دقت کنید که تمام قسمت های قالب از بذر و به صورت یکسان پوشانده شده باشد. پس از چسباندن بذرها با آبپاش روی آن آب بپاشید. و روی سبزه را نایلون بکشید به صورتی که نایلون به سطح سبزه و یونولیت برخورد نکند. روی نایلون را چند سوراخ  بزنید تا هوا به داخل آن وارد شود.
 

این کار به این دلیل است که محیط سبزه ها باید رطوبت داشته باشند. آن را در محیطی گرم و به دور از نور خورشید قرار بدهید. روزی 3 بار به آن با آبپاش آب بدهید. تا زمانی که بذرها جوانه زدند.
 
پس از جوانه زدن سبزه ها نایلون را از روی آن بردارید. و روزی 2 بار به آن آب بدهید. بعد از گذشت 1 الی 2 روز سبزه را روزی چند ساعت در بالکن و در هوای آزاد قرار بدهید و آن را روزی 1 بار آب بپاشید. دقت کنید در روزهایی که باد شدید و زیاد می آید، آن را در هوای آزاد قرار ندهید.
 
بعد از چند روز سبزه ی شما به شکل مورد نظرتان در می آید. به زمان کاشت سبزه دقت کنید. اگر خیلی زودتر بکارید سبزه ی شما خیلی بلند می شود و برای 13 روز عید زیبا نیست. بذر شاهی حدود 6 روز زمان برای رشد نیاز دارد و بذر منداب به 4 روز زمان نیاز دارد.
 
بذرهای شاهی، خرفه و خاکشیر بعد از سبز شدن به رنگ "سبز" هستند و بذر منداب به رنگ "قرمز".
 


کاشت سبزه به شکل قلب,کاشت سبزه ی عید به شکل قلب
آموزش ساخت سبزه به شکل قلب
 
نکته :
برای کاشت سبزه از بذرهای مرغوب و مناسب استفاده کنید زیرا برخی از بذرها سبز نمی شوند و این باعث زشت و خراب شدن سبزه تان می شود.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد