hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > همگام با مردم در راهپیمایی اربعین

همگام با مردم در راهپیمایی اربعین

اربعین امسال هم با همان شور و هیجان هر‌سال درحال برگزاری است و در این میان چهره‌های سیاسی هم به خیل زائران پیوسته‌اند تا با پای پیاده خود را به کربلا برسانند.

اربعین امسال هم با همان شور و هیجان هر‌سال درحال برگزاری است و در این میان چهره‌های سیاسی هم به خیل زائران پیوسته‌اند تا با پای پیاده خود را به کربلا برسانند. بدون تردید اربعین امسال از جنبه‌های مختلف، متفاوت از سال‌های گذشته برگزار می‌شود. تنها عشق امام سوم شیعیان است که مردم را با وجود خطرات و تهدیدات گروه‌های تکفیری مصمم می‌کند تا به سوی کربلا بروند. در این میان اما حضور پرتعداد چهره‌های سیاسی که گام‌به‌گام با مردم به کربلا رفته‌اند، در نوع خود جالب توجه بوده است؛ اسحاق جهانگیری، غلامعلی حدادعادل، سیدمحمود علوی، محمدجواد آذری‌جهرمی، سیدابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف و برخی چهره‌های دیگر ازجمله چهره‌های سیاسی بوده‌اند که راهی کربلا شدند. تصاویر افراد و چهره‌های سیاسی در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود و گاهی هم خود این چهره‌ها در صفحات مجازی و شخصی خود آن را منتشر می‌کنند. اما امسال هم قاعده حضور مردم و مسئولان در پیاده‌روی اربعین حسینی با حاشیه‌هایی نیز همراه بود؛ چگونگی دریافت ارز زوار، وضع حمل‌ونقل زائران، تلاش عراقی‌ها برای کاهش هزینه سفر زوار ایرانی‌ و کمک کودکان به زوار ازجمله حاشیه‌هایی بوده که می‌توان به ابعاد آن پرداخت.
چهره‌های سیاسی که به اربعین حسینی رفتند
اسحاق جهانگیری ازجمله چهره‌های سیاسی بود که در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی امسال به کربلا سفر کرد. معاون اول رئیس‌جمهوری پس از ورود به نجف اشرف، در میان زائران پیاده کربلا حضور یافت و در بخشی از مسیر نجف به سمت کربلا، با عاشقان سیدالشهدا همراه شد. جهانگیری در حاشیه پیاده‌روی اربعین، از برخی موکب‌ها بازدید کرد و از روند خدمت‌رسانی به زائران بارگاه مقدس امام حسین (ع) مطلع شد. جهانگیری همچنین با تعدادی از زائران و دوستداران اهل بیت (ع) که در مسیر پیاده‌روی از نجف به کربلا بودند، در فضایی صمیمانه به گفت‌وگو پرداخت و با آنان درخصوص نحوه خدمات‌رسانی در پایانه‌های مرزی کشور و تامین امکانات مورد نیاز زائران صحبت کرد. جهانگیری همچنین در این سفر با استاندار نجف نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات نیز دیروز با حضور در شلمچه به میان موکب‌های خدمات‌رسان رفت و از نزدیک روند خدمات‌رسانی به زائران را مورد بررسی قرار داد. سیدمحمود علوی ضمن حضور و بررسی روند تردد زائران اربعین حسینی در مرز شلمچه و اعزام به سمت عتبات عالیات به میان موکب‌های خدمات‌رسان مستقر در مرز شلمچه رفت و از نزدیک خدمات آنها را مورد ارزیابی قرار داد.
محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات نیز خود را به عراق رسانده و مسیر راهپیمایی اربعین را از نجف به کربلا طی کرد؛ تصاویری از او در این راه ثبت و منتشر شده است. او امسال همچون سال‌های گذشته هم‌قدم با سایر زائران با محبان امام حسین(ع) گام برمی‌دارد که تصاویری از او در این راهپیمایی منتشر شده است.
غلامعلی حدادعادل، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی  و عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی نیز در کنار زائران ابا عبدالله‌الحسین(ع) در پیاده‌روی اربعین ١٤٤٠ قمری حضور یافت.
سیدابراهیم رئیسی نیز با حضور در جاده نجف به کربلا در پیاده‌روی اربعین حسینی شرکت کرد.
سیداحمد خمینی که ‌سال گذشته هم پا در راه کربلا گذاشته و به خیل زائران پیوسته بود، با انتشار عکسی در صفحه اینستاگرامش نشان داد که امسال هم خود را به همراه پدرش سیدحسن خمینی به خاک عراق رسانده است تا مسیر نجف-کربلا را پیدا طی کند و در صف زائران امام‌حسین(ع) قرار بگیرد.
حاشیه‌های اربعین
مراسم اربعین امسال نیز همچون سال‌های گذشته با حاشیه‌هایی همراه بود که به اهم آنان اشاره می‌کنیم:  
وضعیت حمل‌ونقل
معضل حمل‌ونقل زائران به‌ویژه در مسیر برگشت، همچنان یکی از مشکلات لاینحل مراسم عظیم و باشکوه اربعین حسینی در عراق است که به‌ویژه زائران خسته را بعد از پایان مراسم دچار سرگردانی می‌کند. زائران اربعین حسینی که هر‌ سال ده‌ها و بعضا صدها کیلومتر راه را پیاده تا کربلا طی کرده، درحالی‌که خسته و ناتوان بعد از پایان مراسم زیارت امیدوارند زودتر به خانه و کاشانه خود برگردند، مشکلات‌شان هر‌سال با نبود وسایط نقلیه لازم برای انتقال آنها به شهر و دیارشان تکرار می‌شود. در کنار تجربه پیاده‌روی‌های مختلف در سال‌های گذشته، نتیجه همراهی ٢٤ ساعته خبرنگاران ایرنا با زائران اربعین از بغداد به کربلا و بازگشت به بغداد در روز جمعه نشان می‌دهد که یک آشفتگی، سرگردانی و رهاشدگی گسترده در وضع حمل‌ونقل و بازگشت زائران دیده می‌شود.
وضعیت تخصیص ارز
قیمت ویزا و همچنین تصاویر منتشرشده از چگونگی گرفتن ارز زائران ایرانی با حاشیه‌هایی همراه بود. رئیس ستاد اربعین کشور با بیان اینکه قیمت ویزا قریب ۴۱ دلار است، گفت: «در توافقاتی که با بانک مرکزی شده است، دلار بازار تعادلی قریب ۷‌هزار تومان به زائران داده می‌شود.» حسین ذوالفقاری با بیان اینکه ساختاری به لحاظ گستردگی، تعاملات، همکاری، مخاطبان و ... مانند پیاده‌روی اربعین از گذشته تا حال نداشته‌ایم، اظهار کرد: ‌«سال گذشته قریب ٢‌میلیون و ٣٠٠‌هزار زائر اربعین داشتیم.»
تلاش عراقی‌ها برای کاهش هزینه سفر زوار ایرانی‌
در حالی که دشمنان برای کمرنگ شدن حضور زائران ایرانی در مراسم اربعین امسال و ایجاد تفرقه میان مسلمانان عراق و ایران تلاش می‌کنند، عراقی‌ها به دنبال جمع‌آوری پول برای فراهم‌کردن و اجاره اتوبوس رایگان جهت جابه‌جایی زوار ایرانی هستند. تلاش دشمنان بیشتر بر این امر متمرکز شده است که با ایجاد تفرقه میان مسلمانان دو کشور ایران و عراق، فضای حضور زائران در راهپیمایی عظیم اربعین را از رونق بیندازند و با طرح برخی از حواشی از عظمت این حرکت جهانی بکاهند. عراقی‌ها برای کاهش هزینه زوار ایرانی درحال جمع‌آوری پول برای اجاره اتوبوس‌های رایگان هستند و معتقدند  همان‌گونه که مردم ایران در جنگ با داعش در کنار مردم و مسئولان کشور عراق  بودند، آنها نیز در شرایط فعلی که ایرانی‌ها در تحریم کشورهای سلطه‌طلبی چون آمریکا قرار دارند، با مردم ایران همراه هستند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد