hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > آشفته بازار روغن در اصفهان/ وقتی کسی علت کمبود روغن در بازار را نمی داند

آشفته بازار روغن در اصفهان/ وقتی کسی علت کمبود روغن در بازار را نمی داند

کمیاب شدن روغن در بازار اصفهان و فروش به دو برابر قیمت واقعی باعث شده تا شهروندان اصفهانی با مشکل تامین این کالای اساسی مواجه شوند.
روغن از جمله کالا‌های اساسی در سبد خانوار است که نبود آن مشکلات فراوانی را به همراه خواهد داشت، هرچند که طی روز‌های گذشته بار‌ها مسئولان  اعلام کرده اند که در تهیه و توزیع مواد غذایی از جمله روغن مشکلی وجود ندارد، چندی است که شهروندان اصفهانی برای خرید این محصول با مشکلاتی مواجه هستند.

شهروندانی که برای خرید روغن به فروشگاه‌ها مراجعه می‌کنند دست خالی باز می‌گردند، چون یا روغن نیست یا با دو برابر قیمت واقعی عرضه می‌شود بعضی از فروشگاه‌ها نیز خریداران را ملزم می‌کنند تا روغن را با سایر کالا‌ها دریافت کنند کالا‌هایی که به چند برابر قیمت واقعی خود به فروش می‌رسند.
 
نبود روغن دولتی در بازار اصفهان
 
کریم نژاد عمده فروش محصولات مواد غذایی در اصفهان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: از ۳ ماه گذشته تاکنون روغن در بازار اصفهان کمیاب شده است و حتی در عمده فروشی موادغذایی توزیع ندارد و در این شرایط نیز فقط با دو برابر قیمت بیشتر می‌توانیم روغن را تهیه کنیم.

او ادامه داد: در حال حاضر توزیع روغن فقط به قیمت آزاد است خصوصا در تهیه روغن جامد با مشکلات زیادی مواجه هستیم، بر روی یک حلب ۴ کیلویی روغن جامد قیمت ۵۰ هزار تومان درج شده است، اما به دوبرابر قیمت یعنی ۱۱۰ هزارتومان به بفروش می‌رسانند.

این عمده فروش موادغذایی گفت: به همین دلیل فروشگاه‌های کوچک موادغذایی روغنی برای فروش ندارند و فقط فروشگاه‌های بزرگ با دریافت کد ملی روغن را به مشتریان می‌دهند که هر فرد در یک ماه فقط یک بار می‌تواند روغن دریافت کند.

آشفته بازار روغن در اصفهان/ وقتی کسی علت کمبود روغن در بازار را نمی داند

کریم نژاد بیان کرد: شرکت‌هایی که در گذشته روغن توزیع می‌کردند طی این چند ماه روغن توزیع نکرده اند یا روغن را همراه با سایر مواد غذایی مثل چای، رب گوجه یا تن ماهی به فروش می‌رسانند، اما چایی که در بازار به قیمت بسته‌ای ۵۰ هزار تومان است را به همراه روغن به قیمت ۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند ما به التفاوت قیمت دولتی روغن را با یک محصول دیگر محاسبه می‌کند تا در واقع روغن را به همان قیمت آزاد بفروش برسانند.

هیچ نهاد یا مسئولی دلیل کمبود روغن را نمی‌داند

رسول امین الرعایایی رییس اتحادیه خوار و بار فروشان اصفهان بیان کرد:آنچه که در بازار مشاهده می‌کنیم شرطی شدن فروش روغن در بازار اصفهان است تا جایی که توزیع کنندگان روغن این محصول را به همراه سایر محصولات مانند کنسرو تن ماهی، رب گوجه، چای، شامپو و کیک ارائه می‌کنند.

رئیس اتحادیه خوار و بار فروشان اصفهان عنوان کرد: هیچ نهاد یا مسئولی دلیل اصلی کمبود روغن خوراکی در بازار اصفهان برای ما توضیح نداده است، مسئولان همیشه ادعای حل مشکل تأمین مواد غذایی بالاخص روغن را دارند و این در حالی است که در واقع در بازار همچنان با چالش کمبود روغن رو به رو هستیم.

امین الرعایایی گفت: هر چند هفته یک بار روغن تولیدی در کارخانه اصفهان در واحد‌های صنفی توزیع می‌شود، این کارخانه نیز تنها روغن ۸۱۰ گرمی را به قیمت ۹ هزار و ۲۶۵ تومان به ما می‌دهد و ما نیز به قیمت ۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسانیم.

او افزود: این در حالی است که در برخی موارد شاهد فروش روغن نباتی در بازار سیاه هستیم و پیشنهاداتی در خصوص فروش روغن ۱.۸ لیتری به قیمت ۲۵ هزار تومان نیز داشته‌ایم همین موضوع بازار فروش روغن را آشفته کرده است.
 
آشفته بازار روغن در اصفهان/ وقتی کسی علت کمبود روغن در بازار را نمی داند
روغن هست، اما فراوان نیست
 
باجغلی توزیع کننده روغن در بازار اصفهان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: این موضوع که گفته می‌شود روغن در بازار اصفهان نیست را تکذیب می‌کنم از طرفی این گفته نیز صحیح نیست که روغن به فراوانی در اصفهان یافت می‌شود.

او ادامه داد: عرضه روغن در بازار اصفهان نسبت به گذشته کمتر شده، اما عرضه روغن هنوز هم در بازار وجود دارد، از فروشگاه توزیع ما به صورت روزانه به ۱۰۰ فروشگاه دارای جواز کسب در سطح شهر اصفهان روغن توزیع می‌کنیم و این فروشگاه‌ها شامل انواع فروشگاه‌های کوچک و بزرگ می‌باشند.

این توزیع کننده روغن خاطرنشان کرد: ضمن اینکه در پایگاه اصلی توزیع روغن ما روزانه به ۳۰۰ خانوار با کدملی روغن فروخته می‌شود.

باجغلی گفت: روغن به فراوانی در بازار یافت می‌شود، اما از یک ماه گذشته در رسانه‌ها عنوان شد که مقرر شده ارز ۴۲۰۰ تومانی روغن در پایان سال ۱۷۵۰۰ شود یعنی چند برابر افزایش داشته باشد همین باعث می‌شود که خانوار، صنعت، کارگاه‌های قنادی و کارخانجات تحریک شوند و بیشتر از نیاز خود روغن تهیه کنند همین موضوع باعث می‌شود که دولت چندبرابر ظرفیت بازار عرضه کند تا با مشکل کمبود روغن مواجه نشویم.
 
او اضافه کرد: این التهاب بازار روغن به این دلیل است که مردم از ترس گران شدن روغن بیش از نیاز و مصرف عادی روغن تهیه می‌کنند همین موضوع باعث شده که روغن در بازار اصفهان کمتر از قبل عرضه شود.
آشفته بازار روغن در اصفهان/ وقتی کسی علت کمبود روغن در بازار را نمی داند
 
دو شرکت تولیدی اصفهان را در تامین روغن یاری می‌کنند
 
ایرج موفق رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در خصوص حل مشکل کمیاب شدن روغن در بازار اصفهان گفت: برای حل مشکل روغن در اصفهان رایزنی‌هایی با وزارت صنعت، معدن و تجارت شده است تا دو شرکت تولید روغن نیاز استان اصفهان را تأمین کنند.

او ادامه داد: این دو شرکت سهمیه استان اصفهان هستند و در این هفته  قرار است روغن وارد بازار شود البته در هفته گذشته نیز توزیع روغن را در سطح شهرستان‌های استان داشته‌ایم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: در بازار هیچ گونه کمبودی در روغن نداریم حتی با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته تا خرداد سال ۱۴۰۰ نیز کمبود کالا‌های اساسی و ارز برای تأمین این کالا‌ها در کشور نخواهیم داشت.

آنچه که مسلم است وظیفه مسئولان در تامین کالا‌های اساسی و موردنیاز شهروندان است امری که صف‌های طولانی خریداران مقابل فروشگاه‌ها برای دریافت مواد غذایی آن را نقض می‌کند از طرفی صحبت‌های متفاوت مسئولان ذی ربط به این مشکلات افزوده است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد