hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > سیستان و بلوچستان| تاکسی‌ها در آستانه ورشکستگی

سیستان و بلوچستان| تاکسی‌ها در آستانه ورشکستگی

کاهش سهمیه سوخت در سیستان و بلوچستان که به‌منظور کنترل قاچاق سوخت صورت گرفته نارضایتی مردم این منطقه را به همراه داشته است.


 آمار بالای بیکاری در سیستان و بلوچستان باعث شده بسیاری از افراد وقت خود را صرف جابجایی مسافر در سطح شهر کنند و به قول خودشان برای به دست آوردن کمی پول، صبحشان را به شب برسانند. اخبار متعدد از قاچاق و مافیای سوخت در سراسر استان از یک‌سو و کاهش سهمیه سوخت رانندگان از سوی دیگر دست‌به‌دست هم داده تا این تنها راه درآمدی باقی‌مانده برای بسیاری از ساکنان این استان را به خطر بیندازد و آژانس‌های مسافری را به مرز ورشکستگی بکشاند.

640 راننده تاکسی چابهاری در بیکاری

اوضاع نابسامان کمبود و کاهش سهمیه سوخت و صف‌های بنزینی که به چندین کیلومتر هم می‌رسد تنها مربوط به مرکز سیستان و بلوچستان نمی‌شود و دامان رانندگان بندر چابهار را هم گرفته است، شهری که دروازه ورود و خروج سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و گردشگران است و می‌تواند زمینه اشتغال بسیاری از جوانان را فراهم کند؛ حالا به دلیل کاهش سهمیه سوخت زندگی حدود 640 راننده در آن فلج شده و رانندگان بیکاری را به پرداخت هزینه‌های هنگفت برای سوخت آزاد ترجیح داده‌اند.

مدیرعامل یکی از آژانس‌های مسافربری چابهار که زمینه اشتغال ۲۵۰ نفر از جوانان چابهاری را فراهم کرده و ۸۰۰ میلیون تومان برای راه‌اندازی آژانسی در چابهار سرمایه‌گذاری کرده با نارضایتی می‌گوید: ۸۰۰ میلیون تومان از پول خود را برای راه‌اندازی این آژانس مسافربری سرمایه‌گذاری کرده‌ام و ۲۵۰ راننده را مشغول به کارکردم اما متأسفانه به دلیل کاهش سهمیه سوخت تعداد زیادی از رانندگانم را ازدست‌داده‌ام.

او که به نمایندگی از تعداد زیادی از رانندگان و مدیران آژانس‌های مسافربری پای سؤالاتم نشسته، می‌گوید: متأسفانه رانندگان آژانس در چابهار هیچ سهمیه سوخت اختصاصی ندارند و همان 250 لیتر سهمیه سوختشان هم کم شده و جوابگوی جابجایی آنان نیست، بعدازآنکه سهمیه بنزین رانندگان 50 لیتر کمتر شد حدود 200 نفر از رانندگان این آژانس مسافری اعتصاب کردند و دیگر به کارشان ادامه ندادند.

آژانس‌های مسافری در مرز ورشکستگی

او می‌گوید: کناره‌گیری رانندگان از کار در آژانس باعث شده هزینه کمیسیون های‌شان را هم پرداخت نکنند، از طرفی ارگان‌های مربوط هم هیچ اقدامی برای حمایت از این قشر زحمتکش نمی‌کنند و اگر این روال ادامه پیدا کند به‌زودی ورشکسته می‌شویم.

او از مشکلات رانندگان آژانس در چابهار می‌گوید: نداشتن سوخت اختصاصی، عدم ثبت‌نام بیمه تأمین اجتماعی، عدم دریافت تسهیلات خودرو با شرایط ویژه، عدم نظارت بر مسافربرهای شخصی و تصویب نرخ نامه توسط شورای شهر بدون توجه به نظرات کارشناسی شده و عدم افزایش کرایه‌های تاکسی علیرغم افزایش چند برابری هزینه‌های استهلاک خودرو، تنها بخشی از مشکلات راننده‌هایی است که کار خود را رها کرده‌اند.

این مدیر آژانس ادامه می‌دهد: تاکسی‌های آژانس در سراسر استان حدود ۴۰۰ لیتر سوخت اختصاصی دارند و رانندگان تاکسی در چابهار تنها ۲۰۰ لیتر که این معضل حدود ۶۴۰ راننده در این شهرستان را با مشکل مواجه کرده است.

او می‌گوید: در چابهار دو نوع تاکسی‌داریم؛ تاکسی‌های زرد یا سبزرنگ که به دلیل پلاک اختصاصی تاکسی ۴۵۰ یا ۵۰۰ لیتر سوخت دریافت می‌کنند و تاکسی‌های آژانسی که با خودروهای شخصی در قالب تاکسی زیر نظر تاکسیرانی فعالیت می‌کنند.

او می‌گوید: رانندگان دیگر از این وضعیت خسته شده‌اند و کار شخصی را به کار در آژانس ترجیح می‌دهند، البته حق هم دارند. ماندن در آژانس‌های مسافربری نه‌تنها سودی برایشان ندارد بلکه دیگر از پرداخت هزینه کمیسیون و پرداخت عوارض شهرداری هم در امان اند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد