hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > دلیل مرگ پرندگان مهاجر همچنان در ابهام/ چنگرها بیگناه تلف می‌شوند

دلیل مرگ پرندگان مهاجر همچنان در ابهام/ چنگرها بیگناه تلف می‌شوند

هر روز بر تلفات پرندگان مهاجر در میانکاله افزوده و لاشه های زیادی از گونه های نادر و زیبا جمع آوری می شود، اینجا چنگرها بیگناه پرپر شدند.
گمانه زنی‌ها درباره علت یا علل تلفات پرندگان مهاجر آبزی در میانکاله و خلیج گرگان اوج گرفته است، عده‌ای آنفلوانزا، دسته‌ای کرونا و برخی نیز بیماری مرموز بوتولیسم را دلیل مرگ دسته جمعی پرندگان مطرح می‌کنند.
در آستانه یکسالگی مرگ وکشتار دسته جمعی پرندگان مهاجر که پارسال براثر بیماری ناشناخته و مرموز بوتولیسم از بین رفتند، امسال نیز زمستان تیره باری برای این مسافران غریب درحال رقم خوردن است.
پارسال قریب به ۴۰ هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر به دلیل بیماری بوتولیسم به مقصد بازنگشتند و امسال هنوز دلیل مرگ و تلفات پرندگان مشخص نشده است.
تاکنون بیش از ۳۳۱ بال پرنده مهاجر که از نوع فلامینگو، چنگر معمولی و مرغابی هستند، جان دادند و مرگ مشکوک و غیرعادی این گونه‌های آبزی هر روز بیشتر می‌شود.
سالانه ۷۵۰ هزار تا یک میلیون قطعه پرنده مهاجر به تالاب‌های مازندران برای زمستان گذرانی می آیند که بخش قابل توجهی از آنها شکار می‌شوند و تعدادی نیز به دلیل بیماری، از چرخه حیات حذف می‌شوند.

حسینعلی ابراهیمی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تلفات غیرعادی پرندگان مهاجر آبزی در تالاب بین المللی میانکاله و خلیج گرگان اظهار داشت: عملیات پایش و جمع آوری لاشه‌های پرندگان مهاجر آبزی با اعزام چند اکیپ محیط بان و یگان حفاظت شهرستان‌های گلوگاه و بهشهر هر روز انجام می‌شود.
عملیات پایش و جمع آوری لاشه‌های پرندگان مهاجر آبزی با اعزام چند اکیپ محیط بان و یگان حفاظت شهرستان‌های گلوگاه و بهشهر هر روز انجام می‌شود
وی افزود: در مجموع طی چهار روز اخیر ۳۳۱ قطعه پرنده مهاجر آبزی تلف و لاشه آنان جمع آوری شد.
وی افزود: علت دقیق مرگ پرندگان مهاجر پس از بررسی و اعلام سازمان دامپزشکی کشور اطلاع رسانی می‌شود.
اگرچه محیط زیست مازندران از بررسی علل تلفات پرندگان خبر می‌دهد، اما دامپزشکی با قاطعیت می‌گوید، دلیل مرگ پرندگان آنفلوانزا و نیوکاسل نیست.
حسین رضوانی مدیرکل دامپزشکی مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه دلیل مرگ پرندگان در تالاب میانکاله و خلیج گرگان به دلیل ابتلای به آنفلوانزای فوق حاد و نیوکاسل نیست، از ارسال نمونه‌ها به آزمایشگاه دامپزشکی تهران خبر داد و گفت: نتیجه بعداً اعلام می‌شود.
وی در عین حال اظهار داشت: هر روز لاشه تعدادی از پرندگان توسط نیروهای محیط زیست در حال جمع آوری است.
دلیل تلفات نیوکاسل و آنفلوانزا نیست، گزینه‌های دیگر در حال بررسی
تلفات غیرعادی پرندگان درتالاب میانکاله، پای مسئولان دامپزشکی کشور را برای بررسی موضوع به این تالاب کشاند و بهمن نقیبی معاون بهداشتی سازمان محیط زیست کشور دوشنبه ۱۳ دی، در حاشیه بازدید از این تالاب درباره تلفات پرندگان مهاجر با اظهار اینکه اگر درکانون و منطقه‌ای خاص ۲۱ روز سپری شود و مورد جدیدی از تلفات را نداشته باشیم، آنفلوانزا منتفی و منطقه را عاری و پارک تلقی می‌کنیم، افزود: بعد از اتفاقاتی که در فریدونکنار رخ داد، مورد جدیدی از تلفات را در مازندران شاهد نبودیم وآن منطقه پاک محسوب می‌شود اما در عین حال رصد و پایش مشترک سازمان دامپزشکی و محیط زیست به صورت مستمر ادامه دارد.
وی یادآور شد: طبق گزارش‌های ارسال شده از محیط زیست، مورد جدیدی از تلفات پرندگان گزارش شده اما بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد تلفات مرتبط با بیماری فوق حاد پرندگان و نیوکاسل نیست.

نقیبی یادآور شد: در سال گذشته تلفات زیادی از پرندگان را در مازندران شاهد بودیم که دلیل آن بوتولیسم بود و مطالعه و برای امسال آنالیزها برای بررسی دلیل مرگ پرندگان تا چند روز آینده روشن می‌شود.
کرونای پرندگان نداشتیم
معاون دامپزشکی کشور با اشاره به بازدید از تالاب میانکاله در پاسخ به احتمال بیماری کرونا بین پرندگان گفت: تاکنون گزارشی در این مورد نداشتیم و آخرین گزارش درباره راسوهایی بوده که در برخی از کشورهای اسکاندیناوی منتشر شده است ولی علی رغم اینکه نوع ویروس ممکن است مشابه باشد اما کووید ۱۹ در پرندگان به صورت مستدل تأیید نمی‌شود.
نقیبی درباره بیماری بوتولسیم گفت: به دلیل سم و خاصیت کشندگی بالایی که بیماری دارد ممکن است در مدت زمان کوتاهی سبب تلفات پرندگان شود واین موضوع در حال بررسی است.
نقیبی اظهار داشت: نمونه برداری‌های لازم از پرندگان تلف شده و آب دریا انجام و در حال انجام آزمایش در مرکز ملی تشخیص و بررسی بیماری‌های سازمان دامپزشکی است که به محض اعلام نتایج، ضمن بررسی لازم علت اصلی تلفات را طی اطلاعیه‌ای از سوی سازمان دامپزشکی کشور اعلام می‌کنیم.

بررسی‌های اولیه و نتایج حاصله از انجام آزمایشات، بیماری نیوکاسل و آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را مردود اعلام کرد و باید منتظر روزهای آتی بود تا دلیل مرگ غیرعادی پرندگان در تالاب میانکاله رمزگشایی شود.

سال گذشته نیز ۴۰ هزار بال پرنده مهاجر آبزی در تالاب میانکاله رنگ بهار را ندیدند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد