hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > لزوم بررسی‌های دوره‌ای پیش از بارداری / فواید قرص«یدوفولیک» در بارداری

لزوم بررسی‌های دوره‌ای پیش از بارداری / فواید قرص«یدوفولیک» در بارداری

یک متخصص زنان و زایمان با تاکید بر لزوم انجام مراقبت‌های پیش از بارداری، گفت: با انجام این مراقبت‌ها و بررسی بیماری‌های زمینه‌ای، کنترل واکسیناسیون خانم، کاهش وزن و... می‌توانیم دوره بارداری را در شرایط بهتری سپری کنیم.
دکتر فیروزه بلاش در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: با توجه به تغییر در سبک زندگی و اینکه بسیاری از خانم‌ها در سنین بالاتری وارد پروسه بارداری می‌شوند و حاملگی در سنین بالاتر عوارض بیشتری دارد، بهتر است ۳ تا ۶ ماه قبل از بارداری به پزشک زنان مراجعه کنند. در خانم‌هایی با سنین کمتر هم چکاپ اولیه پیش از بارداری انجام می‌شود، برای اینکه حاملگی با خطر و عوارض کمتری برای خانم‌ها همراه باشد.
وی افزود: معاینه کامل خانم از تمام جهات ( قلبی، عروقی و...) انجام می‌شود تا درمان شوند. همچنین ممکن است خانمی سابقه بیماری زمینه‌ای داشته باشد و بهتر است پیش از پروسه بارداری با پزشک مخصوص خود صحبت کنند تا زمانی باردار شوند که بیماری زمینه‌ای در آنها کنترل شده باشد.
 عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا ، تاکید کرد: بررسی وضعیت واکسیناسیون خانم پیش از بارداری اهمیت دارد، برخی واکسن‌ها که ویروس‌های ضعیف شده هستند، بهتر است پیش از باردار شدن فرد تزریق شود و مدت زمان لازم بگذرد و سپس وارد پروسه بارداری شوند. همچنین یکی از واکسن‌هایی که پیش از بارداری باید تزریق شود واکسن کزاز است. از طرف دیگر یکی از تاکیدات ما بررسی وضعیت دهان و دندان پیش از آغاز بارداری است؛ زیرا بیماری‌های دهان و دندان عوارض بارداری را افزایش می‌دهد.
وی در ادامه در خصوص مصرف قرص‌های مکمل و ویتامین‌ها پیش از آغاز بارداری، تصریح کرد: در آزمایشات کلی پیش از بارداری موارد مختلف در خانم بررسی می‌شود. بهتر است ۳ ماه قبل از آغاز بارداری مصرف قرص«یدوفولیک» برای خانم آغاز شود. این مکمل در سلامت و تکامل تخمک موثر است و مشخص شده است کسانی که از این قرص یا «فولیک اسید» پیش از بارداری استفاده می‌کنند بارداری بهتری دارند و اختلال ستون فقرات در جنین آنها کاهش می‌یابد.
بلاش افزود: در آزمایشات پیش از بارداری وضعیت بیماری‌های عفونی، هپاتیت و... چک می‌شود. کم خونی در خانم‌هایی که در سنین باروری هستند معمولا شایع است، ما خانم را از این نظر هم چک می‌کنیم. تیروئید بیماری بومی منطقه ما است و اینکه خانم به این بیماری مبتلاست یا خیر نیز باید بررسی شود.
وی به بررسی گروه خونی خانم‌ها پیش از بارداری اشاره کرد و گفت: خانم‌هایی که گروه خونی منفی دارند، در صورتی که همسرشان گروه خونی مثبت داشته باشد، در معرض برخی عوارض هستند که باید در جریان باشند تا در بارداری اقدامات خاص برایشان انجام شود.
وی با تاکید بر اهمیت وزن خانم‌ها برای آغاز بارداری، بیان کرد: خانم‌هایی که اضافه وزن دارند باید پیش از بارداری تحت نظر متخصص تغذیه کاهش وزن داشته باشند که این هم به بهبود بارداری آنها کمک می‌کند.
وی درخصوص بارداری‌های ناخواسته و بدون برنامه‌ریزی قبلی، گفت: به محض مثبت شدن پاسخ آزمایش خانم باید به پزشک مراجعه کند و بر اساس اینکه چند هفته از بارداری آنها گذشته باشد، مراقبت‌های ویژه خود را می‌توانند دریافت کنند. همچنین در این افراد که پیش از بارداری واکسن کزاز دریافت نکردند می‌توانند در سه ماهه دوم بارداری این واکسن را دریافت کنند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد