hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > سریال افزایش قیمت‌ها در خراسان جنوبی این بار به بازار میوه و گوشت رسید

سریال افزایش قیمت‌ها در خراسان جنوبی این بار به بازار میوه و گوشت رسید

این روزها با آمدن کرونا قیمت‌ کالاها و اجناس گوی سبقت را از هم ربوده و در حال حاضر قیمت میوه نسبت به ۲۰ روز اخیر افزایش ۲۵ درصدی دارد وا ز روز یکشنبه قیمت گوشت قرمز نیز در بازار بیرجند افزایش ۱۰ هزار تومانی داشته است.
کرونا که آمد قیمت کالا‌ها هم با یکدیگر کورس گذاشتند و هر کدام تلاش کردند تا نسبت به دیگری گوی سبقت را از هم بربایند.
مدتی است وارد هر محفلی که می‌شویم صحبت از کرونا و قیمت‌های لجام گسیخته کالاها و اقلامی است که متأثر از کرونا و دلایل دیگر هم مردم و هم فروشندگان را خسته کرده است و حرف از گرانی‌ها و و جیب خالی مردم است.
گرانی‌هایی که به هیچ چیز و هیچ کس رحم نکرده و همچنان لجام گسیخته می‌تازند. یکی از ضروریات مصرفی مردم که امروز روند رو به رشدی را تجربه می‌کند میوه و تره بار است که قیمت‌هایشان نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و روز به روز نیز بر ارزش آن افزوده می‌‌شود و رشد نجومی آنها بر هیچ کس پوشیده و قابل انکار نیست که البته این نیز دلایل مختلفی دارد.

برخی‌ها گرانی میوه را ناشی از گران‌ فروشی خرده فروش‌ها و برخی دیگر سرمازدگی و کمبود میوه می‌دانند که البته برخی نیز عواملی مانند حضور دلالان در میدان میوه و تره بار که در افزایش قیمت‌ها دست دارند را عامل گرانی‌های اخیر میوه عنوان می‌کنند.
اما هر علتی برای گرانی وجود داشته باشد با حقوقی که این روزها کارگران و کارمندان دریافت می‌کنند بعید است بتوانند بیش از یک کیسه میوه مخلوط که تازه وزنش هم چندان سنگین نیست برای خانواده بخرند و این نشان از شکاف عمیق بین دستمزدها و قیمت میوه است که حسرت خوردن میوه‌های فصل را بر دل قشر ضعیف جامعه می‌گذارد.
آن طور که یکی از شهروندان بیرجندی در گفتگو با خبرنگار تسنیم گفت: چند روزی است وقتی به سراغ واحدهای عرضه میوه و تره بار می‌رویم گویی قیمت‌ها بر روی تابلو آرام و قرار ندارند و هر روز قیمتشان نسبت به روزهای گذشته در حال تغیر است و صعودی بالا می‌رود.
وی افزود: دیگر قیمت‌ها را هم نمی‌پرسم و تنها از هر میوه مورد نیاز تنها چند عدد خریداری می‌کنم. بالا و پایین شدن قیمتها نه تنها گلایه شهروندان را در پی داشته بلکه صدای اعتراض کسبه را هم بلند کرده است.
این شهروند بیرجندی بیان کرد: امروز این میوه را یک قیمت می‌خریم فردا قیمتش بیشتر می‌شود. نوسانات قیمت‌ها در حالی است که کمبودی در زمینه میوه و صیفی جات نداریم.
یکی دیگر از شهروندان که در حال خرید میوه در میدان تره بار بود از گرانی میوه گلایه کرد و گفت: قیمت میوه واقعا بالاست. حداقل برای ما که حقوقمان برخلاف گرانی‌های اخیر افزایشی نداشته، زیاد است.
به سراغ یکی از غرفه‌داران می‌رویم و قیمت میوه‌ها را از او جویا می‌شویم در پاسخ به اینکه چرا قیمت‌ها اینقدر بالا است اظهار داشت: خودتان قضاوت کنید از ابتدای سال تاکنون قیمت کدام یک از اجناس تغییر نکرده آیا یک قلم کالا وجود دارد که داغ گرانی بر پیشانی‌اش ثبت نشده نباشد؟
وی افزود: هر روز که برای تهیه میوه به میدان بار می‌رویم با یک نرخ جدید مواجه می‌شویم و متعاقبا ما نیز مجبوریم میوه را با قیمت جدید به مشتری عرضه کنیم. افزایش قیمت‌ها باعث کسادی بازار میوه شده و رونق چندانی ندارد. 
رئیس اتحادیه میوه و تره بار بیرجند نیز در گفتگو با خبرنگار تسنیم گفت: برخی اقلام میوه مورد نیاز استان از استا‌ن‌های کرمان و فارس تامین می‌شود که در چند وقت اخیر سرمای شدید باعث خسارات زیاد به باغات میوه شده است و از سویی دیگر میوه‌های شمال کشور به دستور دولت برای تنظیم بازار شب عید در حال ذخیره سازی است.
حیدری بیان کرد: تا چند ماه اخیر مقرر نبود امسال میوه تنظیم بازار ذخیره سازی شود اما دولت به یک باره تصمیم گرفت میوه‌ها را برای شب عید ذخیره سازی کند که این موارد بر روند گرانی قیمت مرکبات تاثیر گذاشته است.
وی افزود: نظارت‌ها در بازار میوه باید از مبدا و از بالا انجام شود اما خبری از نظارت‌های کشوری نیست و مشتری و مغازه‌دار هر دو گلایه‌مند بوده و  قیمت مرکبات نسبت به 20 روز گذشته 25 درصد افزایش دارد.
برخی شهروندان نیز معتقدند به جز افزایش قیمت میوه از روز یکشنبه قیمت مصوب گوشت قرمز در بیرجند 10 هزار تومان گران شده و این در حالی است که از ابتدای سال تاکنون دو مرحله قیمت گوشت گوسفند روند افزایشی داشته است.
رئیس اتحادیه مواد پروتئینی در بیرجند نیز به خبرنگار تسنیم گفت: از روز یکشنبه افزایش 10 هزار تومانی قیمت گوشت قرمز به مراکز عرضه ابلاغ شده است.
زجاجی افزود: هر لاشه گوسفندی 105 هزار تومان و ران و سردست 110 هزار تومان است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد