hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > بازی پول و مرگ درآزادی

بازی پول و مرگ درآزادی

طبق برآوردهای غیررسمی، در بازی برگشت پرسپولیس با السد در نیمه‌نهایی لیگ‌قهرمانان آسیا بین 10تا 20هزار نفر بیش از ظرفیت وارد ورزشگاه آزادی شده بودند. در همین حال جمعیت زیادی هم با وجود آنکه بلیت داشتند، نتوانستند وارد ورزشگاه شوند. تعدادی از گروه دوم، نمایندگان اسپانسرهایی بودند که طبق پروتکل کنفدراسیون فوتبال آسیا باید بلیت وی‌آی‌پی می‌گرفتند و وارد ورزشگاه می‌شدند.

یک فصل؛ 400میلیون تومان جریمه!
اولین‌بار نیست این اتفاق عجیب می‌افتد. در فصل اخیر لیگ قهرمانان، پرسپولیس و استقلال به‌دلیل ازدحام تماشاگران، چندبار توسط AFC جریمه شده‌اند.

   استقلال در بازی رفت با السد در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان، به‌دلیل نداشتن شماره صندلی و ردیف در ورزشگاه، تذکر کتبی گرفت.
درصورت تکرار جریمه درنظر گرفته می‌شود.

  در بازی مرحله گروهی پرسپولیس و السد به‌خاطر نداشتن شماره ردیف و صندلی و بلیت‌فروشی براساس شماره، 2هزار دلار جریمه برای باشگاه پرسپولیس درنظر گرفته شد.

  در بازی گروهی استقلال و العین به‌دلیل ازدحام در راهروهای ورودی و وجود موانع باشگاه استقلال 25هزار دلار جریمه شد.

  در بازی پرسپولیس و الجزیره در مرحله یک‌هشتم به‌دلیل ازدحام تماشاگران در راهروها، باشگاه پرسپولیس 4500دلار جریمه شد.
ناظران کنفدراسیون فوتبال آسیا معتقدند ورود بیش از ظرفیت تماشاگران به ورزشگاه آزادی، جان بقیه را به خطر می‌اندازد و کمک‌رسانی در شرایط اضطراری را غیرممکن یا دشوار می‌کند. افراد اضافه مجبور می‌شوند روی پله‌ها بنشینند، به همین دلیل عملا امکان تردد بین تماشاگران از بین می‌رود.
این ازدحام، خروج تماشاگران در پایان بازی را هم تبدیل به یک عملیات خطرناک می‌کند. تقریبا شبیه به تراژدی بازی ایران و ژاپن در مرحله انتخابی جام جهانی 2006. آن بازی 7کشته داشت.

   معمای صندلی‌های بدون شماره
چه‌کسی مسئول این بی‌نظمی است؟ دو احتمال وجود دارد؛ اول اینکه پلیس نمی‌تواند نظم ورودی‌های استادیوم را کنترل کند و گروهی بدون آنکه بلیت داشته باشند، وارد می‌شوند. البته این احتمال بسیار ضعیف به‌نظر می‌رسد‌ و دوم اینکه بلیت‌هایی که فروخته می‌شود، بیش از ظرفیت ورزشگاه است.
برای اینکه بفهمیم کدام احتمال درست است، یک راه‌حل ساده وجود دارد؛ کافی است صندلی‌های استادیوم آزادی شماره‌گذاری شوند؛ کار پیش‌پاافتاده‌ای که نه زمانبر است و نه هزینه زیادی می‌خواهد. حتی می‌توان از چند کارگر ساده خواست که ماژیک به‌دست بگیرند و صندلی‌ها را شماره‌گذاری کنند. در آن صورت شرکتی هم که مسئول بلیت‌فروشی است، موظف خواهد بود‌ بلیت‌ها را شماره‌گذاری کند تا هر کسی که بلیت دارد بتواند به‌راحتی روی صندلی خودش بنشیند.
با وجود این راه‌حل ساده، سال‌هاست کسانی در سیستم مدیریت ورزش ایران به بهانه‌های واهی از شماره‌گذاری صندلی‌های آزادی سر باز می‌زنند.

   شکایت کنید، خسارت بگیرید
آرشیو برنامه 90 پر است از تصاویر تماشاگرانی که در داربی‌ها و دیگر بازی‌های پرتماشاگر استقلال، پرسپولیس و تیم‌ملی بلیت خریده‌اند اما نتوانسته‌اند وارد ورزشگاه شوند. آنها اگر خیلی خوش‌شانس باشند، تصویرشان از تلویزیون پخش می‌شود درحالی‌که به‌خاطر این ماجرا، گلایه و اعتراض می‌کنند. همین و بس.
حقوقدانان اما معتقدند که این افراد درصورت شکایت می‌توانند پول بلیت و هزینه‌ای را که بابت رفتن به استادیوم کرده‌اند، پس بگیرند. یک حقوقدان که نمی‌خواهد نامش فاش شود، به همشهری ورزشی می‌گوید: «‌بلیتی که دست تماشاگر است، مثل یک قرارداد می‌ماند که بین او و فروشنده بلیت امضا شده است. طبق این قرارداد فروشنده موظف است خدماتی به خریدار بدهد. چنانچه این اتفاق نیفتاد، خریدار می‌تواند ادعای خسارت کند و دادگاه هم به نفع او رأی خواهد داد.»

در بازی برگشت پرسپولیس با السد، شرکتی که باشگاه پرسپولیس حق بلیت‌فروشی بازی‌هایش را به آن واگذار کرده، از ساعات اولیه روز، به کسانی که بلیت اینترنتی خریده بودند، پیامک داده بود که قبل از ساعت 3بعدازظهر خود را به استادیوم برسانند! این درخواست عجیب در حالی بود که بازی ساعت شش‌و‌نیم بعدازظهر شروع می‌شد. سؤال این است: اگر بلیت‌ها به تعداد فروخته شده، چرا باید مردم مجبور شوند سه ساعت و نیم زودتر وارد ورزشگاه شوند؟

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد