hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > خراسان شمالی| شناسایی 1000 کلاس درس دو شیفته در استان

خراسان شمالی| شناسایی 1000 کلاس درس دو شیفته در استان

کمبود فضای آموزشی در مدارس کشور موضوع جدیدی نیست اما تکرارش هم از تلخی و مشکلاتش نمی‌کاهد. اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان شمالی در حالی با کمبود فضای آموزشی روبه‌رو است که بخشی از این فضاها در اختیار سایر نهادها قرار داده‌شده است. مسئولان آموزش‌وپرورش خراسان شمالی می‌گویند شهر بجنورد بشدت با مشکل کمبود فضای آموزشی گریبان گیر بوده و دست به دامان خیران شده‌اند آن‌هم در شرایطی که ۵۰ درصد از فضای آموزشی موجود در کشور توسط خیران احداث‌شده اما بازهم با کمبود فضای آموزشی روبرو هستیم. با توجه به افزایش جمعیت در مرکز استان خراسان شمالی و نبود زیرساخت‌های آموزشی لازم، مشکلات فراوانی در حوزه آموزش‌وپرورش استان ایجاد و باعث شده تا از استاندارد لازم فضاهای آموزشی فاصله بگیریم. یکی از این مشکلات، آمار بالای مدارس دونوبته در سطح استان و به‌ویژه مرکز استان است که این موضوع خود دلیلی بر محرومیت استان است.

کمبود فضای آموزشی یک مشکل مقطعی و کم حاشیه نیست. به گفته کارشناسان در چنین مدارسی هم فرآیندهای آموزشی با شتاب فزاینده‌ای اتفاق می‌افتد؛ تدریس و ارزیابی، تفریح و بازی، تغذیه و تنفس و ... همه و همه به‌طور فشرده و شتابان انجام می‌گیرد و حتّی بعضی از فعالیت‌های علمی و تربیتی به‌کلی از برنامه آموزشی حذف و از اجرایشان - لاجرم - چشم‌پوشی می‌شود.

در کلاس‌های پرجمعیت و در آن ظرف زمان کوچک هیچ آموزگاری فرصت پرداختن به فعالیت‌های عملی و انجام آزمایش و کار با دانش آموزان و بررسی تکالیف و فعالیت‌های آنان را نداشته و هیچ دانش‌آموزی نیز مجال خودآموزی و خودارزیابی و شانس و فرصت آزمون‌وخطا ندارد!

1000 کلاس درس دو شیفته داریم

 مدیرکل نوسازی مدارس استان خراسان شمالی با بیان این موضوع که در رشد و توسعه فضاهای آموزشی از میانگین کشوری عقب‌تر هستیم٬ گفت: اگر سفر مقام معظم رهبری به استان اتفاق نمی‌افتاد٬ در بحث فضاهای آموزشی با مشکلات بسیاری روبرو می‌شدیم و جبران کاستی‌ها بسیار سخت بود.

امین فلاح افزود: بیش از 30 درصد کلاس‌ درس‌های استان غیر مستحکم است. مشکل اصلی استان خراسان شمالی سیر صعودی جمعیت دانش‌آموزان است و مدارس دو شیفته و تخریبی در استان زیاد است.

فلاح گفت: از میانگین کشوری عقب‌تر هستیم و بیش از 1000 کلاس درس دو شیفته در استان داریم. هرچند در جریان سفر رهبری٬ انقلابی در زمینه مدرسه‌سازی در استان رخ داد. با سفر رهبری بیش از 120 کلاس درس در راز و جرگلان ساخته شد ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم. مدیرکل نوسازی مدارس خراسان شمالی گفت: در جریان سفر رهبری 110 میلیارد اعتبار برای ساخت فضاهای آموزشی اختصاص یافت ولی با مساعدت دفتر مقام معظم رهبری این اعتبار به 200 میلیارد تومان افزایش یافت.

میانگین فضای آموزشی مدارس بجنورد از متوسط استانی کمتر است

مدیر آموزش‌وپرورش بجنورد از پایین بودن میانگین فضای آموزشی مدارس از حد متوسط استانی خبر داد و اظهار داشت: با توجه به اینکه جمعیت شهری بالا و پراکندگی روستاها نیز بیشتر است میانگین کلاس در شهرستان بجنورد از حد متوسط استانی بالاتر است به‌طوری‌که تعداد کلاس‌های روستایی از کلاس‌های شهری کمتر اما نیروهای آموزشی در روستاها بیشتر هستند. محمود اسدی با بیان اینکه اکنون بیش از 480 کد آموزشی در آموزش‌وپرورش شهرستان بجنورد داریم خاطرنشان کرد: 196 کد آموزشی در 98 فضای آموزشی اداره می‌شوند به‌طوری‌که 40 درصد مدارس شهرستان بجنورد دونوبته هستند. همچنین 70 درصد مدارس ابتدایی در شهر، 40 درصد مدارس متوسطه 1 و 10 درصد مدارس متوسطه 2 در شهر بجنورد دونوبته هستند. مدیر آموزش‌وپرورش شهرستان بجنورد از احتمال استقرار کانکس به‌جای مدرسه به دلیل کمبود فضای آموزشی در گلستان شهر بجنورد خبر داد و اضافه کرد: با توجه به هجوم مردم به منطقه گلستان شهر به دلیل ارزانی قیمت زمین با کمبود فضای آموزشی مواجه شدیم و احتمال استفاده کانکس به‌جای کلاس‌های آموزشی در این منطقه وجود دارد.

کمبود شدید فضای آموزشی در بجنورد محسوس است

معاون پشتیبانی آموزش‌وپرورش خراسان شمالی با تصریح به کمبود شدید فضای آموزشی در بجنورد گفت: بیشترین مشکل کمبود فضای آموزشی استان، مربوط به بجنورد، مرکز استان است. عبدالله رحیمی افزود: اکنون از 27 مدرسه هیئت‌امنایی بجنورد، 13 مدرسه به‌صورت دونوبته اداره می‌شود که این خلاف قانون است و 50 مدرسه در روستاهای این شهرستان هم به علت کمبود فضای آموزشی به‌صورت دونوبته فعالیت دارند. با نگاهی به وضعیت مدارس و اهمیت این حوزه در جهت پرورش نسل آینده کشور و لزوم افزایش کیفیت آموزش، تلاش در جهت رفع این معضل باید از اولویت‌ها باشد تا شاهد افزایش کیفیت فضاهای آموزشی باشیم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد