hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > گیلان| جنگل‌های هیرکانی در راه جهانی‌شدن

گیلان| جنگل‌های هیرکانی در راه جهانی‌شدن

ایران ۲۳ اثر ثبت‌شده جهانی دارد اما کویر لوت تنها اثر طبیعی ثبت‌شده ایران در لیست میراث جهانی یونسکو است. بعد از کویر لوت هنوز هیچ اثری از ایران نتوانسته برای ثبت در فهرست میراث طبیعی جهان نامزد شود تا اینکه جنگل‌های خزری و هیرکانی برای ثبت در یونسکو معرفی‌شده است. یک سال دیگر باید صبر کرد تا جنگل‌های هیرکانی شمال ایران به‌عنوان دومین گزینه روی میز یونسکو، در فهرست میراث طبیعی جهان ثبت شود.

 پروژه ثبت جنگل‌های هیرکانی با همکاری سه‌جانبه سازمان جنگل‌ها، محیط‌زیست و سازمان میراث فرهنگی در حال انجام است. سایت‌های پیشنهادی جمعاً ۱۲ سایت شامل سیاهرود رودبار، گشت رودخان فومن و جنگل لیسار تالش در استان گیلان، چهارباغ و خشکه داران نشتارود و جنگل کجور در غرب مازندران، الیمستان آمل، واز چمستان. جنگل بولا دودانگه شرق مازندران، پارک جنگلی گلستان و جنگل جهان نما در استان گلستان و جنگل ابر در استان سمنان است.

مزایای ثبت جهانی

مشاور پروژه ثبت جنگل‌های هیرکانی مازندران درباره مزایای ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی گفت: در صورت ثبت یک اثر تمام کشورهای عضو کنوانسیون متعهد هستند با مشارکت جهانی از میراث ثبت‌شده مراقبت کنند و در صورت لزوم حمایت مالی از اثر ثبت‌شده داشته باشند. آثار ثبت‌شده جهانی در زمان جنگ عنوان مکان‌های امن معرفی‌شده و هیچ کشوری حق تخریب آن را ندارد.

حسن سام دلیری ادامه داد: آثار ثبت‌شده به زبان‌های مختلف در کشورهای جهان معرفی می‌شوند که زمینه‌ساز شکل‌گیری مقاصد مهم گردشگری دنیا خواهد شد و کشورهای عضو و دارای آثار ثبت‌شده به صندوق میراث جهانی دست پیدا می‌کنند.

او افزود: همچنین از طرف دولت به سایت‌های ثبت‌شده ردیف بودجه جداگانه اختصاص می‌یابد که می‌تواند کمک زیادی در حفاظت، اجرای برنامه‌های پژوهشی و مدیریتی باشد و در مواردی که آسیب‌های انسانی یا طبیعی به محوطه‌ها وارد می‌شود، کمک‌های فوری برای رفع این آسیب‌دیدگی‌ها در اختیار کشورهای عضو قرار می‌گیرد.

6 سایت برای ثبت جهانی پیشنهادشده است

معاون میراث فرهنگی میراث فرهنگی مازندران نیز با بیان اینکه شش سایت از مازندران برای ثبت در فهرست جهانی یونسکو پیشنهادشده است به معیاری‌های ثبت جهانی اشاره و اضافه کرد: آثار طبیعی باید شامل پدیده‌های شگرف طبیعی یا مناطقی با طبیعت زیبای استثنایی و اهمیت زیباشناختی باشد.

عبدالمطلب شریفی گفت: همچنین آثار طبیعی نمونه‌ای بارز از مراحل مهم تاریخ کره زمین، شامل آثار حیات، فرایندهای چشمگیر و در جریان زمین‌شناختی باشد که به شکل پوسته زمین و یا جلوه‌های بارز زمین ریختی و ریخت‌شناسی زمین می‌انجامند.

او ادامه داد: آثار طبیعی قابل ثبت در فهرست جهانی باید نمونه‌ای برجسته از فرایندهای در جریان زیست بومی یا زیستی طبیعی باشد که به تکامل و شکل‌گیری زیست‌بوم‌های زمینی، آب‌های شیرین، ساحلی و دریایی و مجموعه‌های گیاهی و جانوری می‌انجامند.

شریفی تصریح کرد: سایت‌های پیشنهادی شامل مهم‌ترین و برجسته‌ترین زیستگاه‌های طبیعی برای حفاظت از تنوع زیستی، شامل گونه‌های درخطر و دارای ارزش برجسته جهانی در محل ازلحاظ علمی و حفاظتی باشند و برای آنکه اثر دارای ارزش برجسته جهانی شناخته شود باید از شرایط سلامت و یا اصالت نیز برخوردار و برای نگهبانی از اثر دارای نظام حفاظتی و مدیریتی کافی باشد.

جنگل‌های هیرکانی از قدیمی‌ترین جنگل‌های جهانی است

مدیرکل ثبت آثار و حفظ احیای میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی در این مورد گفت: جنگل‌های هیرکانی بالغ‌بر ۲۰ میلیون سال حیات پیوسته دارد و ۱۵ سایت آن در یونسکو ثبت جهانی می‌شود. فرهاد نظری اظهار داشت: جنگل‌های هیرکانی از قدیمی‌ترین جنگل‌های جهانی است و بنا به گفته کارشناسان بالغ ۲۰ میلیون سال حیات پیوسته دارد و دارای گونه گیاهی و جانوری منحصربه‌فردی است. او با اشاره به اینکه جنگل‌های هیرکانی در فهرست ثبت جهانی قرار دارد اظهار داشت: سال گذشته پرونده ثبت این جنگل‌ها برای ثبت در فهرست میراث طبیعی جهانی یونسکو ارائه شد و یونسکو این پرونده را در حال بررسی و ارزیابی دارد. نظری تصریح کرد: پرونده جنگل‌های هیرکانی شامل ۱۵ محوطه در پنج استان گلستان، مازندران، گیلان، خراسان شمالی و سمنان است و امیدواریم به‌عنوان دومین اثر طبیعی ایران جهانی ثبت شود. مدیرکل ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: طبیعتا جنگل‌ها ازنظر محیط‌زیست و حیات کره زمین از اهمیت منحصربه‌فرد و بالایی برخوردار هستند و نتیجه و تصمیم نهایی یونسکو درباره این پرونده سال آینده در اجلاس ۴۴ کمیته میراث جهانی اعلام می‌شود. او در ادامه درباره دیگر پرونده‌های طرح‌شده برای ثبت جهانی گفت: پرونده‌هایی شامل منطقه حفاظت‌شده ارسباران، کوه دماوند و غارهای نمکی ایران نیز موردبحث است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد