hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > خراسان رضوی| چرخه معیوب درمان اعتیاد

خراسان رضوی| چرخه معیوب درمان اعتیاد

اعتیاد به‌اندازه کافی دردسر دارد چه برسد به اینکه فرد معتاد به‌طورکلی پیوندهای خانوادگی و اجتماعی‌اش قطع‌شده باشد و به‌عنوان معتاد متجاهر شناخته شود. در مشهد چند مرکز نگهداری از معتادان متجاهر وجود دارد اما به گفته مسئول این مراکز، مسئولان به وظیفه خود در رابطه با این مراکز عمل نمی‌کنند و دردسر مراکز ماده 16 همچنان ادامه دارد.


اعتیاد بی‌سواد و باسواد نمی‌شناسد

مشاوره و روانشناس خانواده اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: دلایل مختلفی سبب اعتیاد در افراد می‌شود که فقر، بستر خانوادگی، شکست‌های روحی و عاطفی و مالی بخشی از این علت‌هاست. مژگان قوچانی با اشاره به اینکه اعتیاد باسواد و بی‌سواد و حتی فقیر و ثروتمند نمی‌شناسد؛ ادامه داد: عدم توجه به نیازهای عاطفی افراد، نبود آگاهی و حتی در مواردی توجه بیش‌ازحد از دیگر عواملی است که منجر به گرفتار شدن افراد در دام اعتیاد می‌شود. او به رفتار غیر کارشناسانه برخی خانواده‌ها با معتادان اشاره کرد و بیان کرد: متأسفانه به دلیل عدم آگاهی که در جامعه وجود دارد برخی خانواده به‌محض اینکه یکی از اعضا گرفتار اعتیاد می‌شود، او را از خانه طرد می‌کنند و مایه شرمساری می‌دانند. مشاوره و روانشناس خانواده اداره کل بهزیستی خراسان رضوی اضافه کرد: این در حالی است که طرد افراد معتاد آنان را از یک معتاد ساده تبدیل به یک معتاد متجاهر و خطرناک می‌کند و امکان بازگشتش را مشکل می‌کند. قوچانی ضمن تأکید بر اینکه بازگرداندن یک فرد معتاد به جامعه و خانواده صبوری می‌طلبد؛ تصریح کرد: نه‌تنها خانواده‌ها که جامعه نیز باید آگاهی لازم برای پذیرش این مسئله را کسب کند، چراکه بسیار اتفاق می‌افتد که فردی همت کرده و ترک می‌کند، اما به دلیل اینکه جامعه و خانواده او را نمی‌پذیرد و اعتماد نمی‌کند دوباره به زندگی سابق خود بازمی‌گردد.

دستورالعمل‌های شورای مبارزه با مواد مخدر در کشوی مدیران خاک می‌خورد

مسئول مراکز ماده 16 بهزیستی مشهد گفت: مراکزی که تحت ماده 16 از آن نام می‌بریم مربوط به معتادان متجاهر است و معتاد متجاهر کسی است که درد خود را به‌صورت آشکار نشان می‌دهد و در مقابل چشمان همگان مصرف می‌کند. او ضمن بیان اینکه وظیفه قانونی ما اداره دو مرکز مردان و زنان است؛ ادامه داد: مرکز مردان ما 250 نفر و مرکز بانوان 150 نفر ظرفیت دارد و به‌طورکلی طبق مصوبه دولت برای مشهد نگهداری از 400 نفر در هر دوره یک تا سه‌ماهه اعتبار در نظر گرفته‌شده است. مسئول مراکز ماده 16 بهزیستی مشهد افزود: دولت برای هر نفر روزانه 14 هزار تومان مصوب کرده است، البته با توجه به اینکه مشهد کلان‌شهری است که در مسیر ترانزیت مواد مخدر قرار دارد، شهرداری، شورای شهر و شورای مبارزه با مواد مخدر استان مصوب کرده‌اند که اعتبار درمان و بازتوانی یک هزار نفر دیگر را نیز تأمین کنند. اعتمادی تصریح کرد: روند کار به این شکل است که نیروی انتظامی با حکم قضایی اقدام به جمع‌آوری معتادان در سطح شهر می‌کند و آنان را به‌مرکز خلق آباد که مرکز مادر ماده 16 محسوب می‌شود آورده و در این مرکز این افراد مورد غربالگری قرار می‌گیرند و در نهایت چنانچه معتاد متجاهر بودن آنان ثابت‌شده بین مراکز تقسیم و بین یک تا سه ماه به‌صورت قانونی تحت مراقبت قرار می‌گیرند. اعتمادی افزود: ما در این مراکز با دو مشکل مواجهیم مشکل اول تعداد مراجعین و مشکل دوم افرادی که باید ترخیص شوند، اما جایی برای رفتن ندارند، در حال حاضر بیش از 39 نفر به دلیل اینکه مکانی ندارند در این مراکز مقیم شده‌اند.

عدم همراهی مسئولان با مراکز ماده 16

او ضمن تأکید بر اینکه متأسفانه هیچ‌یک از مسئولان به وظیفه خود در این رابطه عمل نمی‌کند؛ بیان کرد: شهرداری موظف است درصدی از محل درآمدهای خود را به مراکز ما اختصاص دهد که طی 14 ماه گذشته رقمی را به ما داده‌اند که گوشه‌ای از کار را هم نگرفته است. مسئول مراکز ماده 16 بهزیستی مشهد بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی نیز موظف است بیمارانی که ما می‌فرستیم تحت درمان قرار دهد، اما در عمل این اتفاق رخ نمی‌دهد و ما مجبور هستیم با کلی التماس کار خود را پیش ببریم. اعتمادی با تأکید به اینکه تمامی مسئولان برای اینکه معتادان به جامعه بازگردند وظیفه شرعی و قانونی دارند؛ خاطرنشان کرد: اصولا ما کاری نکرده‌ایم که معتادان پس از ترک به دامن اعتیاد برنگردند و چنانچه معتادی به‌طور کل نجات پیدا کرد باید تعجب کنیم. او تأکید کرد: یقین دارم که چنانچه به تکالیف خود درست عمل کنیم جمع زیادی از معتادان را می‌توانیم به جامعه بازگردانیم.

او ضمن خالی دانستن جای آموزش در جامعه، به انتقاد از عملکرد مسئولان و خاصه مسئولان صداوسیما پرداخت و گفت: صداوسیما در آگاه‌سازی جامعه مأموریت دارد، اما در این حوزه اقدام چندانی انجام نمی‌دهد و معمولا به‌جز پخش چند پیام از طرف کمیته امداد اتفاق دیگری رخ نمی‌دهد. مسئول مراکز ماده 16 بهزیستی مشهد با یادآوری اینکه تمام تبلیغات پخش‌شده از تلویزیون تجاری و اقتصادی است؛ عنوان کرد: در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر دستورالعمل‌های لازم داده و نوشته‌شده است، اما کسی آن را ورق نمی‌زند و در کشوی میز مدیران خاک می‌خورد. اعتمادی تأکید کرد: ازنظر تئوری هیچ‌چیز کم نداریم اما با توجه به اینکه انجام‌وظیفه زحمت می‌خواهد و هزینه‌بردار است و به‌طورکلی حوزه‌های جذاب‌تری در مقابل مسئولان قرار دارد، به همین علت به امور مربوط به معتادان توجه نمی‌شود و جالب اینجاست که در این حوزه همه از ما طلبکارند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد