hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > ضرر ۱۹ میلیاردی صنعت مرغداری اصفهان در یک ماه/ احتمال افزایش قیمت مرغ در شب عید

ضرر ۱۹ میلیاردی صنعت مرغداری اصفهان در یک ماه/ احتمال افزایش قیمت مرغ در شب عید

دبیر انجمن مرغداران استان اصفهان با اشاره به ضرر ۱۹ میلیاردی صنعت مرغداری اصفهان در یک ماه، گفت: با تداوم شرایط موجود و تامین نشدن کامل نهاده ها، در آینده دوباره با افت جوجه ریزی و کاهش تولید مواجه شده که در این شرایط احتمال افزایش قیمت مرغ در ایام عید وجود دارد.
بهرام پاکزاد در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص نوسانات دوباره قیمت مرغ، اظهار کرد: متاسفانه طی دو ماه گذشته مرغ به قیمت واقعی خود نرسیده است و مرغدار به طور متوسط کیلویی ۲ هزار تومان با ضرر محصول خود را عرضه می کند.
وی افزود: تولیدکنندگان مرغ طی دو ماه گذشته تاکنون منتظرند که وزارت صنعت، معدن و تجارت قیمت تمام شده مرغ را کشف و تعیین کنند.
دبیر انجمن مرغداران استان اصفهان با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر بر روی هر جوجه تنها ۴ کیلوگرم نهاده تحویل مرغدار می شود، اظهار کرد: با این میزان نهاده وزن مرغ بیشتر از دو کیلو نمی شود که بنابر اعلام وزارت صمت، مرغدار اجازه ندارد مرغ را به صورت نقد بالاتر از ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان بفروشد.
وی تاکید کرد: متاسفانه در این مدت مرغدار هر کیلو مرغ زنده را با قیمت ۱۲ هزار تومان می فروشد و به نوعی مرغ دو کیلویی و کمتر در بازار خریدار ندارد که در این شرایط ناچار است برای تولید مرغ بالاتر از دو کیلوگرم، نهاده بیشتر را از بازار آزاد خریداری کند.
پاکزاد گفت: در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی برای هر جوجه در یک دوره (۴۰ روزه) تنها ۴ کیلوگرم نهاده تحویل مرغدار می دهد که با این میزان نهاده مرغ بین یک کیلو و ۹۰۰ گرم تا ۲ کیلوگرم می شود، در حالی که برای مرغ بیشتر از وزن ۲ کیلوگرم به بیش از ۵ کیلوگرم نهاده نیاز است.
وی همچنین گفت: متاسفانه وضعیت تامین نهاده ها به صورت آزاد بسیار نامناسب است و ذرت بدون احتساب کرایه حدود ۵ هزار تومان و سویا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است، از سوی دیگر با افزایش قیمت جوجه یک روزه مواجه هستیم و باید دید کدام بخش، جوابگوی ضرر مرغداران است.
دبیر انجمن مرغداران استان اصفهان با بیان اینکه تا به امروز جوجه ریزی به طور کامل داشته ایم، تصریح کرد: اگر این شرایط تداوم پیدا کند و شرکت پشتیبانی امور دام، مرغ موجود را خرید تضمینی نکند و نهاده ها را به طور کامل تامین نکند، در آینده دوباره با افت جوجه ریزی و کاهش تولید مواجه خواهیم شد که در این شرایط احتمال می رود برای ایام نوروز با افزایش دوباره قیمت مرغ مواجه شویم.
وی گفت: متاسفانه بازار تمایل به خرید مرغ سایز (کمتر از ۲ کیلوگرم) ندارند در حالی که باید بر روی تغییر مصرف مرغ در بین مردم فرهنگ سازی انجام شود.
پاکزاد با بیان اینکه در حال حاضر قیمت مرغ با توجه به افزایش قیمت برخی اقلام ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان است، تصریح کرد: با احتساب این رقم و همچنین افزایش ۲۰ درصدی سویای سهمیه ای، ۱۵ درصدی ذرت و ۱۰۰ درصدی جوجه یک روزه نسبت به قیمت مصوب قبلی و همچنین افزایش تمام خدمات از جمله کرایه، دارو، واکسن، کارگر و ... زیان مرغداران سر به هوا گذاشته است.
به گفته دبیر انجمن مرغداران استان اصفهان، صنعت مرغداری اصفهان در یک ماه ۱۹ میلیارد تومان بابت فروش مرغ با نرخ کمتر از قیمت مصوب متضرر شده است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد