hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > تخریب ‌بنای تاریخی دیگر در مجاورت میدان امام اصفهان / میراث فرهنگی‌ در کجای این بازی تلخ قرار دارد؟

تخریب ‌بنای تاریخی دیگر در مجاورت میدان امام اصفهان / میراث فرهنگی‌ در کجای این بازی تلخ قرار دارد؟

در پی چالش‌های به وجود آمده در راستای حفاظت از آثار و بناهای قدیمی و تاریخی در شهر و استان اصفهان، این روزها شاهد تخریب خانه‌ای در همجواری میدان امام (ره) بودیم اما ماجرای این تخریب چیست؟
در حوالی خیابان حافظ و در مجاورت میدان نقش جهان، امروز جمعی از مالکان یک بنای قدیمی به دنبال کارگرانی برای تخریب بنای تاریخی بودند و این ماجرا به حدی دردناک است که دیگر صدای کارگری که می‌خواهد این بنا را تخریب کند درآمده و او را هم به شکایت وا داشته شده است که دو روز دیگر همه خانه‌های طاق چشمه‌ای تخریب می‌شوند و دیگر خارجی‌ها برای چه و برای دیدن چه چیز به اصفهان بیایند، به جای تخریب آن را مرمت و بازسازی کنید.
از این صحبت‌های دردمندانه کارگر ساختمان می‌توان فهمید که مراقبت و حفاظت از آثار و تمدن فرهنگی نیازمند علم و دانش به خصوصی نیست بلکه تنها دغدغه فرهنگی و احساس تعلق داشتن به یک فرهنگ غنی را می‌طلبد.
از سوی دیگر سوال است که تیم حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کجای این بازی تلخ این روزهای بناهای تاریخی اصفهان هستند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مورد تخریب این بنای تاریخی در مجاورت میدان امام (ره) اظهار داشت: تخریب خانه نبوده است، اتفاقا خانه تاریخی در آنجا وجود دارد که متعلق به مالک خصوصی است و همکاران امانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در آنجا حضور یافتند تا از این بنا رفع خطر کنند.
فریدون اللهیاری افزود: در کنار این بنای تاریخی، بازمانده‌هایی از بنایی که در راستای پروژه خیابان نجفی شهرداری، آزادسازی  شده بود وجود داشت که در حال آسیب‌زدن به خانه تاریخی مجاور خود بود و نیروهای میراث فرهنگی با حضور خود در محل به رفع خطر از بنای تاریخی پرداختند.
وی با بیان آن که در این منطقه تخریب خانه صورت نمی‌گیرد، بیان کرد: دیوار بازمانده‌ای از خانه‌های تاریخی قبلی وجود دارد که همکاران ما با مشارکت مالک خانه تاریخی در محل حضور به هم رساندند و با برداشتن دیوار خانه تخریب شده، اقدام به استحکام بخشی دیوار خانه تاریخی سالم کردند.
به گزارش تسنیم از این خانه هم بگذریم همان طور که در کوچه پس کوچه‌های اطراف میدان امام (ره) قدم بزنیم بناهای مدرنی را مشاهده می‌کنیم که در کنار خانه‌های روحبخش سنتی، کمی دلخراش به نظر می‌رسند و ای کاش که همیشه تخریب‌ها در راستای استحکام بخشی سایر خانه‌های تاریخی صورت گیرد.
امیدواریم که مسئولان استانی با به کارگیری هر چه بیشتر و جدی‌تر بخش خصوصی در راستای مرمت و حفاظت از بناهای نفیس تاریخی در اصفهان هم کسری بودجه خود را جبران کنند و از سوی دیگر کمتر مدیون بافت تاریخی این نصف جهان که مردم میراث‌دار آن هستند شوند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد