hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > گلایه مدیر کل میراث فرهنگی البرز از کمبود کادر حراست از اماکن تاریخی

گلایه مدیر کل میراث فرهنگی البرز از کمبود کادر حراست از اماکن تاریخی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز با بیان اینکه در ثبت آثار و اماکن تاریخی ضعیف هستیم، گفت: تنها ۱۴نفر در بخش حفاظت میراث فرهنگی کارحراست از اماکن وآثار تاریخی استان البرز را انجام می دهند.
فریدون محمدی، در خصوص ظرفیت‌های استان البرز در زمینه میراث فرهنگی اظهار داشت : استان البرز از نظر تاریخی استان با قدمت بالایی است و آثاری با قدمت 9 هزار  ساله در این استان به ثبت رسیده است.
وی با بیان اینکه استان البرز در دوره اسلامی یک قطب تاریخی بوده است ، افزود : در دوره صفویه شاهان این دوره به استان البرز به دلیل وجود استان در مسیر تردد و همچنین ویژگی های منحصر به فرد جغرافیاییاهمیت ویژه ای قائل بودند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز با اشاره به اینکه به واسطه این نگاه های ویژه مکان‌های متعددی در محدوده جغرافیایی این استان ساخته شده است ، بیان کرد: این بناها شامل کاروانسرا، پل، تپه و محوطه های مختلف می‌شود.
محمدی با اشاره به اهمیت بالا حفظ و نگهداری این بناها ، تصریح کرد: در این اداره کل در دو حوزه به انجام فعالیت در بخش نگهداری از این بناها فعالیت انجام می دهد که شامل معاونت میراث و حفاظت می شود، که در بخش نخست کار مرمت، بازسازی و ثبت آثار و در بخش دوم کار حفاظت از بنا ها را انجام می‌دهد.
وی با بیان اینکه استان البرز در ثبت آثار تاریخی ضعیف بوده است ، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه زمان کوتاهی است که کرج به استان البرز تبدیل شده است به همین دلیل در زمینه ثبت اماکن تاریخی بسیار ضعیف بودیم و چندین برابر میزان ثبت شده اماکن تاریخی در استان وجود دارد.
مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان البرز با عنوان اینکه برای پیگیری از تخلفات ساخت و ساز   محوطه‌های حریم اماکن تاریخی باید ثبت شود،گفت :امسال در برخی اماکن ثبت انجام شده  که با تداوم این کار به دنبال جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم آثار تاریخی استان البرز هستیم.
محمدی با بیان اینکه در استان البرز آثار تاریخی بسیاری وجود دارد ، عنوان کرد: در استان تنها 14  نیروی حفاظت از بناهای تاریخی داریم که تعداد اندکی در برابر میزان بالا اماکن تاریخی است و مردم باید در این راستا با میراث فرهنگی همکاری کنند.
وی اظهار داشت: در راستای حفاظت وحراست از اماکن تاریخی در استان تفاهم نامه‌هایی را با ادارات مختلف مانند سپاه و دادگستری امضا شده که با دستگاهای دیگر مانند نیروی انتظامی نیز قرار داد منعقد می‌شود.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد