hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > آلودگی هوا با بیماری‌های گوش، حلق و بینی ارتباط دارد

آلودگی هوا با بیماری‌های گوش، حلق و بینی ارتباط دارد

تعادل انسان و شنوایی او وابسته به عضو گوش در بدن است، آلودگی هوا می‌تواند بر روی این عضو اثر مستقیمی داشته باشد. عضو بینی انسان هم محل ورود هوای تنفسی به بدن است و آلودگی هوا از این مسیر وارد اعضای داخلی بدن مانند ریه‌ها، حنجره و خون انسان می‌شود.

منصور کندری ، با اشاره به بیماری‌های شایع گوش حلق و بینی و ارتباط آن با آلودگی هوا، اظهار کرد: گوش و حلق و بینی سه مجرای ورودی بدن انسان است که استنشاق هوا با آن صورت می‌گیرد، گوش انسان مهم‌ترین اعضای بدن بوده و با آلودگی هوا درگیر می‌شود.

وی اضافه کرد: آلودگی‌ها به چند بخش طبیعی، صنعتی و خانگی به دست بشر تقسیم شده و اثرگذاری آن بر روی انسان و اعضای بدن متفاوت است. گوش انسان یکی از اعضای اصلی بدن بوده و ارتباط شنیداری انسان با محیط اطراف و برقراری تعادل بدن را بر عهده دارد.

این متخصص گوش حلق و بینی، تصریح کرد: تعادل انسان و شنوایی او وابسته به عضو گوش در بدن است، آلودگی هوا می‌تواند بر روی این عضو اثر مستقیمی داشته باشد. عضو بینی انسان هم محل ورود هوای تنفسی به بدن است و آلودگی هوا از این مسیر وارد اعضای داخلی بدن مانند ریه‌ها، حنجره و خون انسان می‌شود.

کندری اظهار کرد: مواد سمی و آلاینده‌های هوا یکی از علت‌های بروز التهاب در حنجره و حلق است، این مواد اثرات مستقیم و غیرمستقیم روی مخاط حلق و حنجره دارد. مخاط موجود در حلق، بینی و حنجره انسان یکپارچگی خاصی دارد، وجود التهاب در عفونت‌ها باعث درگیری این مخاط می‌شود و گرفتگی تارهای صوتی و خشن شدن صدا در حنجره را به همراه دارد.

این متخصص گوش حلق و بینی، ادامه داد: باید با پیگیری درمان‌های خاص از پیشرفت این عفونت‌ها جلوگیری کرد، باید توجه روزانه به بهداشت بینی و دهان و دندان همچنین شستشوی دوره‌ای آنها با توجه به آلودگی هوای اصفهان در اولویت قرار گیرد.

بیماری سینوزیت و علائم خشکی مخاط

وی درباره افزایش علائم خشکی مخاط بین افراد مبتلا به بیماری سینوزیت، خاطرنشان کرد: با دهان باز نفس کشیدن باعث خشکی مخاط می‌شود، باید انحراف بینی فرد درمان شود، توصیه می‌کنم این اشخاص به متخصصان گوش، حلق و بینی برای درمان گرفتگی بینی، انحراف و لوزه سوم مراجعه کنند تا تست‌های انعقادی خون آنها برطرف شود.

کندری با بیان اینکه بیماری فشار خون یکی از عوامل اصلی خونریزی بینی است، اضافه کرد: یکی از راه‌های حفاظتی بدن هنگام بالا رفتن فشار خون اتفاق افتادن خونریزی بینی است که باید بعد از این اتفاق بیمار به مراکز درمانی مراجعه کرده تا تحت درمان قرار گیرد.

این متخصص گوش حلق و بینی، گفت: گاهی اوقات آلودگی شدید هوا و گرفتگی بینی انسان با شغل او ارتباط دارد، محیط‌های گلخانه‌ای ارتباط با آلودگی‌های سمی دارند، باید اشخاص هنگام سم پاشی از ماسک N۹۵ و N۹۹ برای پیشگیری از ورود مواد روغنی به مسیر تنفسی استفاده کنند.

لزوم انجام عمل لوزه برای بازگشایی مسیر تنفس

کندری درباره نقش لوزه سوم در مسیر هوایی تنفس بدن، خاطرنشان کرد: لوزه سوم جزو سیستم دفاعی بدن انسان است، اگر لوزه سوم در دوره کودکی بزرگ باشد عوارضی مانند بستن مسیر هوایی تنفس را به دنبال دارد، یکی از راهکارها برای کاهش این مشکل عمل جراحی لوزه سوم و باز کردن مسیر هوایی و تنفسی کودک است.

وی در خصوص وجود لوزه سوم در مسیر شنوایی کودکان، اضافه کرد: برای تهویه هوا گوش میانی به صورت مداوم با حلق در ارتباط است در قسمت فوقانی حنجره کودک فشار هوای گوش میانی منفی شده و شنوایی کودک کم می‌شود. عوارض لوزه سوم بسیار زیاد بوده که درمان آن لازم است.

این متخصص گوش حلق و بینی، اظهار کرد: هوای مرطوب ۳۰ تا ۶۰ درجه برای تنفس اشخاص کافی است، در روزهای آلودگی هوا افرادی که مجبور به تردد هستند برای پیشگیری از ورود آلاینده به بدن باید از ماسک استفاده کنند. کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی و تک سرنشینی، تنظیم سفرهای درون شهری و کاهش حجم ترددهای روزمره و انجام تعدادی فعالیت‌ها با دورکاری باعث داشتن هوای پاک‌تر می‌شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد