hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > دانشجویان آزاد و بی‌پناه پزشکی

دانشجویان آزاد و بی‌پناه پزشکی

 اشتباه محاسباتی و سهل‌انگاری بی‌سابقه، موجب سرگردانی و بلاتکلیفی تعداد بی‌شماری از دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی شده است. ماجرا از این قرار است که امسال دانشگاه آزاد به دلایل ابهام‌آمیزی، چندین برابر ظرفیت خود دانشجوی پزشکی و پیراپزشکی از طریق آزمون سراسری پذیرش کرده و جالب اینجاست که مسئولان این دانشگاه حتی با شروع سال تحصیلی جدید و در هنگام ثبت‌نام دانشجویان نیز متوجه نشدند چند برابر ظرفیت، دانشجو پذیرش شده و بی‌خبر از همه‌جا واحدهای آموزش این دانشگاه در سراسر کشور اقدام به ثبت‌نام دانشجویان می‌کنند. دانشجویان تازه‌وارد نیز سرخوش از موفقیت در آزمون کنکور برای امور معمول یک دانشجو مانند نقل مکان، گرفتن خوابگاه و... هزینه می‌کنند.
تعداد قابل توجهی از این دانشجویان حتی در کلاس‌های درس هم شرکت کرده اما بعد از یک هفته مسئولان دانشگاه آزاد اعلام می‌کنند که در پذیرش دانشجویان پزشکی اشتباهاتی رخ داده و خیلی از پذیرفته‌شدگان باید خداحافظی کنند! این در حالی است که دانشجویان پذیرش‌شده، شانس شرکت در ظرفیت‌های تکمیلی کنکور امسال را نیز از دست داده‌اند و بازگشت به خانه برای آنها و خانواده‌ها بار سنگین روحی و روانی درپی دارد. خبرسازشدن این موضوع واکنش‌های بسیاری به‌دنبال داشته که همچنان این کشمکش‌ها ادامه دارد. نمایندگان مجلس معتقدند باید دانشگاه آزاد مسئولانه اشتباهش را با پذیرش همه دانشجویان جبران کند: «‌دانشگاه آزاد ظرفیت‌های پذیرش دانشجویان را افزایش دهد تا مشکل حل شود.» اما وزیر بهداشت دیدگاه مخالفی دارد و می‌گوید: «‌ما نمی‌توانیم مقررات را زیرپا بگذاریم؛ بنابراین ظرفیت پذیرش دانشجوی علوم پزشکی دانشگاه آزاد تغییر نمی‌کند.» محمدمهدی طهرانچی، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی نیز با اوج‌گرفتن اعتراضات دانشجویان و رسانه‌ای‌شدن این موضوع با صدور یک پیام عذرخواهی، پرونده را بست و گفت: «‌شاید نتوانیم میزبان شما باشیم!» البته دانشگاه آزاد برای ختم این غائله، اقدام به عزل تعدادی از رؤسا و معاونان آموزشی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی خود به‌دلیل پذیرش غیرقانونی دانشجویان کرده اما این راهکار افاقه نمی‌کند و برای دانشجویانی که همچنان بلاتکلیف هستند و یک سال تحصیلی را از دست داده‌اند، اقدامی بی‌فایده محسوب می‌شود.


برخورد سلیقه‌ای دانشگاه آزاد
عده‌ای از دانشجویان پذیرش‌شده گروه پزشکی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با همشهری عنوان کردند: «واحد‌های مختلف دانشگاه آزاد با این موضوع برخورد سلیقه‌ای می‌کنند؛ مثلا برخی واحد‌ها، دانشجویان را ثبت‌نام کرده و بعد از روشن‌شدن ماجرای اشتباه در پذیرش، چند روز بعد عذر آنها را خواسته‌اند. برخی دانشگاه‌ها هم دانشجویان مازاد را انتقال داده‌اند به شهرستان‌های دیگر! اصلا مشخص نیست دانشگاه آزاد در برابر این معضل پیش‌آمده، چه تصمیمی دارد. در سطح کلان و مسئولان بالامرتبه این دانشگاه تنها چیزی که ابلاغ‌شده همان پیام عذرخواهی بوده است. همه بلاتکلیف هستند؛ هم دانشگاه‌هایی که دانشجویان را پذیرش کرده‌اند و هم دانشجویان.»

یکی از دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی یزد با اشاره به اینکه تعداد دانشجویان بلاتکلیف این دانشگاه بیش از 70نفر است، به همشهری می‌گوید: «همه ما ثبت‌نام شدیم و یک هفته در کلاس‌های درسی شرکت کردیم. یک‌دفعه اعلام کردند اشتباه شده و باید برویم. جالب این است که هنوز مشخص نیست از تعداد دانشجویان پذیرفته‌شده چه‌کسی باید برود و چه تعداد باید بمانند. قرار بود دیروز مسئولان دانشگاه آزاد تکلیف دانشجویان را مشخص کند، اما هنوز هیچ خبری نیست. حتی دانشگاه آزاد توضیح نمی‌دهد که چگونه برای رفع این مشکل قرار است تصمیم‌گیری کند.»

یکی از دانشجویان پذیرفته‌شده در استان فارس وضعیت فعلی دانشجویان گروه پزشکی دانشگاه آزاد را اینطور شرح می‌دهد: «همه دانشجویان خوابگاه گرفته‌اند. واقعا شوک بزرگی است. این دانشگاه واقعا مسئول است و باید مسئولیت سهل‌انگاری خود را بپذیرد. الان، هم دانشجویان و هم خانواده‌ها به‌شدت درگیر این ماجرا هستند و یک فضای بی‌اعتمادی نسبت به سیستم آموزشی کشور به‌وجود آمده است. اگر قرار باشد انصراف بدهیم، با چه انگیزه و اعتمادی برای کنکور سال آینده آماده شویم!؟»

برخی ‌دانشجویان درگیر این موضوع در دانشگاه یزد، فارس، کرمانشاه و اصفهان ضمن انتقاد از این بلاتکلیفی و عدم‌پاسخگویی مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار کردند: «با وجود اینکه بارها صدای‌مان را به گوش مسئولان دانشگاه رسانده‌ایم و حتی نمایندگان مجلس نیز پیگیر این مسئله شده‌اند، اما هیچ عکس‌العمل و پاسخی از سوی دانشگاه آزاد تاکنون دریافت نشده است.»


مجلس حامی دانشجویان
اخیرا برخی نمایندگان در رابطه با این مشکلات واکنش نشان داده‌اند و ماجرا روز یکشنبه به صحن علنی مجلس هم کشیده شد و در اعتراض تعدادی از نمایندگان مجلس به سرگردانی عده زیادی از دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد، علی لاریجانی، رئیس مجلس از کمیسیون آموزش مجلس درخواست کرد تا این موضوع را پیگیری کند. غلامعلی جعفر‌زاده به‌عنوان یکی از نمایندگان منتقد در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: «تنها واکنشی که دانشگاه آزاد درخصوص این مسئله انجام داده، برخورد با عوامل خاطی بوده است،‌ اما این نمی‌تواند حل مشکل باشد. در این اتفاق با احساسات جوان‌ها بازی شده، دانشجو با هزار امید و آرزو با تصور اینکه در دانشگاه قبول شده، اقدام به اجاره خانه، اسباب‌کشی و حضور در کلاس‌های درسی کرده است. دختر دانشجویی از سنندج با من تماس گرفت و با بغض ماجرا را شرح داد که؛ آمده‌ایم اینجا، خانه اجاره کردیم، اسباب و وسیله خریدیم و حالا بعد از چند روز، یک‌دفعه می‌گویند همه‌‌چیز تمام شده، خدانگهدار!»

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه می‌دهد: «دانشگاه آزاد انگار متوجه نیست که با این اقدامش مشکل بزرگی ایجاد کرده است. با این اقدام، نظام آموزشی کشور زیر سؤال رفته و این دانشگاه باید به مجلس و مردم پاسخگو باشد.» جعفرزاده معتقد است که این مشکل تنها یک راهکار دارد: «دانشگاه آزاد باید پای اشتباهی که مرتکب شده، بایستد و دانشجویان را پذیرش کند.»

یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس نیز عنوان کرد: «در این مدت کم بارها دانشجویان و خانواده‌ها تماس تلفنی گرفته‌اند و مشکلات پیش‌آمده را برای بنده مطرح کرده‌اند. دانشجویان پزشکی، داروسازی و پرستاری دانشگاه آزاد درگیر این مسئله هستند.»

فاطمه ذوالقدر ادامه داد: «همه این دانشجویان تمام مراحل ثبت‌نام را انجام داده و حتی کد دانشجویی اخذ کرده‌اند، دانشگاه آزاد تصور می‌کند با یک عذرخواهی، این مشکل حل می‌شود. این دانشجویان از تکمیل ظرفیت دانشگاه‌های دیگر باز‌مانده و در واقع یک سال تحصیلی را از دست داده‌اند.»

ذوالقدر با تأکید بر اینکه مجلس با جدیت تمام پیگیر این موضوع است، بیان کرد: «حتی نمایندگان طی نامه‌ای مکتوب از وزیر علوم درخواست کرده‌اند که این مسئله را پیگیری کند. در فراکسیون دانشگاه آزاد نیز این موضوع مطرح خواهد شد. دانشگاه آزاد به قولی که داده باید عمل کند و با بالا بردن ظرفیت‌های خود، این دانشجویان را پذیرش کند.»


آمار‌های ضد‌و‌نقیض
همه اینها در حالی است که چند روز پیش شهباز حسن‌پور، نماینده مردم سیرجان در تذکری اظهار داشت: بیش از ۲۲هزار دانشجو به‌دلیل این سهل‌انگاری، در بلاتکلیفی به‌سرمی‌برند که علت اصلی این مشکل به کم‌توجهی وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد برمی‌گردد. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی هم در پاسخ به این تذکرات گفت: آقای عارف رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس این موضوع را با حضور مسئولان دستگاه‌های مربوطه مورد بررسی قرار دهد و برای حل آن تصمیم‌گیری کند. پیگیری‌های همشهری در رابطه با تعداد دقیق دانشجویان بازمانده، بی‌نتیجه بود. ذوالقدر و جعفر‌زاده 2نماینده پیگیر این مسئله عنوان کردند: «آمارها ضد‌ونقیض است.» مسئولان دانشگاه آزاد نیز تا‌کنون آماری از تعداد این دانشجویان اعلام نکرده‌اند.


مکث

مشکل دانشجویان حل می‌شود
رئیس کمیسیون آموزش مجلس اعلام کرد که تا چند روز آینده مشکل دانشجویان پذیرش شده پزشکی دانشگاه آزاد حل می‌شود. محمدرضا عارف درخصوص بررسی مشکل دانشجویان پذیرش شده پزشکی دانشگاه آزاد در صفحه شخصی خود اعلام کرد: اقدام دانشگاه آزاد مشکلاتی را در کشور ایجاد کرد؛ عده‌ای در این دانشگاه ثبت‌‌نام شدند ولی ثبت‌‌نام آنها لغو شد؛ لذا کمیسیون آموزش مجلس به‌صورت فوری و اضطراری جلسه‌ای با مسئولان وزارت بهداشت و رئیس دانشگاه آزاد برگزار کرد. دانشگاه اشتباه کرده و با آن دسته از مدیران و مسئولانی که اشتباه کردند باید برخورد شود که البته دانشگاه آزاد چند نفر را در همین ارتباط عزل کرده است.


رئیس دانشگاه آزاد عذرخواهی کرد

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی درپی مشکلات اخیر به‌وجود آمده برای داوطلبان پزشکی این دانشگاه ضمن عذرخواهی از این داوطلبان، بر صیانت از حقوق آنان تأکید کرد. محمدمهدی طهرانچی در پیامی نوشت: در چند روز اخیر و در فرایند اعلام نتایج آزمون کنکور97 رشته‌های علوم پزشکی، ناهماهنگی‌ها و اختلالات و به‌ تبع آن ابهاماتی پیش آمد. در این اختلالات متأسفانه ظرفیت‌های اعلام شده از سوی مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه بسیار بیشتر از ظرفیت‌های موجود دانشگاه بوده و همین امر باعث شد موجی از امید و تقاضا و انتظار همراه با ابهام در بین داوطلبان عزیز و خانواده‌های آنها به‌وجود آید. این در حالی است که ظرفیت رشته‌های پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی محدود بوده و تابعی از امکانات موجود در دانشگاه اعم از آزمایشگاه، بیمارستان و کلاس‌های تخصصی حسب ارزیابی‌های دقیق کارشناسی و اعلام ظرفیت مجاز توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. هفته گذشته درپی مطالبه بحق داوطلبان رشته‌های پزشکی و ابهامات پیش‌آمده در مورد نتایج اعلام شده و تخلفات صورت‌گرفته در بعضی از واحدها در ثبت‌نام بیش از ظرفیت‌های تخصیص‌یافته بنا بر رسالت پاسخگویی دانشگاه به مردم مقرر شد تا کارشناسان خبره با نظارت مراجع عالی دانشگاه به‌طور مجدد به‌صورت شبانه‌روزی تمام نتایج را براساس تمام انتخاب‌های داوطلبان مورد بررسی قرار داده و به‌منظور صیانت از حقوق داوطلبان عزیز مانع به‌وجود آمدن هرگونه بی‌عدالتی و اجحاف شوند و با واکاوی نظام‌مند حتی به‌صورت موردی در تراز و نمرات اخذ شده در آزمون و رشته‌محل‌های انتخاب شده توسط داوطلبان باعث شوند تا حقی از هیچ داوطلبی ضایع نشود. اکنون که نتایج آزمون اعلام شده، داوطلبان با در اختیار داشتن کارنامه خود در چند روز آینده می‌توانند از هر حیث مطمئن شوند که حقوق آنها به‌طور کامل رعایت شده است. لازم می‌دانم با دلجویی از داوطلبان رشته‌های پزشکی و خانواده‌های آنها که به هر علت شاید نتوانیم میزبان آنها در دانشگاه آزاد اسلامی باشیم، عذرخواهی کرده و امیدواریم سال آتی با توسعه رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی که یکی از سیاست‌های هیأت مؤسس و امنای دانشگاه است، بتوانیم با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پذیرای تعداد بیشتری از پذیرفته‌شدگان این رشته‌ها باشیم. از این‌رو به مرکز بازرسی و رسیدگی به شکایات و مرکز حراست دانشگاه مأموریت می‌دهم با بررسی همه‌جانبه و کارشناسانه، ابهامات و ناهماهنگی‌های به‌وجود آمده را به دقت بررسی کرده و با برخورد با خاطیان و مسببان احتمالی، در اسرع وقت زمینه اعتمادبخشی به آحاد جامعه اسلامی را فراهم کنند.»
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد