hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > عوارض نرسیدن ید کافی به بدن چیست؟

عوارض نرسیدن ید کافی به بدن چیست؟

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: نرسیدن ید کافی به بدن با عوارض بی شماری شامل گواتر، ناهنجاری های مادرزادی، افزایش موارد سقط و مرده زایی، هیپوتیروئیدی مادرزادی، کرولالی مادرزادی، کاهش بهره هوشی همراه است.
دکتر آبتین حیدرزاده در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه نمک دریا نمکی است تصفیه نشده که دارای انواع ناخالصی ها از جمله فلزات سنگین است که خطر سرطانزایی آن ها به اثبات رسیده است اظهار کرد: علاوه برداشتن ناخالصی ها، نمک دریا دارای میزان کم ید و یا حتی فاقد ید است که نیاز روزانه به ید را تامین نمی کند.
وی تصریح کرد: نمک، چه به صورت استخراج شده از معادن سنگ نمک و چه استخراج شده از آب دریا، دارای ناخالصی های فراوانی است. عمده ترین ناخالصی نمک، سولفات کلسیم یا گچ است که به دلیل رنگ سفید آن، قابل تشخیص از نمک نمی باشد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: ناخالصی دیگری که مانند گچ در آب نامحلول است، ولی قابل تشخیص می باشد، گل و لای همراه آن است که باعث تیرگی رنگ نمک می شود. از ناخالصی های دیگر نمک که مقدارشان ناچیز، ولی عوارض نامطلوبشان بسیار شدید است، باید به فلزات سنگین نظیر سرب، جیوه، کادمیوم، آرسنیک و غیره اشاره کرد که تدریجا در بدن تجمع یافته و موجب بروز مسمومیت هایی شدید و کشنده می شوند.
حیدرزاده اضافه کرد: نمک دریا می تواند املاح دیگر مانند منیزیم و کلسیم را تامین کند، درست نیست، زیرا در مقداری که نمک باید مصرف شود (کمتر از پنج گرم در روز)، مقدار کلسیم و منیزیمی که به بدن می رساند آنقدر ناچیز است که کاملا قابل چشم پوشی است ضمن اینکه، این املاح را از سایر منابع غذایی می توان دریافت کرد.
وی یادآور شد: تبلیغاتی که بطور گسترده در زمینه نمک دریا در کشور می شود، برخلاف سیاست های وزارت بهداشت که متولی سلامت مردم کشور است، بوده و طبعا افراد سودجویی که سعی در ترویج مصرف نمک دریا دارند، نه تنها سلامت مردم کشور را به خطر انداخته بلکه موجب برگشت مشکل گواتر، تولد نوزادان با ناهنجاری های مادرزادی و بسیاری پیامدهای زیانبار بهداشتی خواهند بود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان خاطرنشان کرد: نرسیدن ید کافی به بدن با عوارض بی شماری شامل گواتر، ناهنجاری های مادرزادی، افزایش موارد سقط و مرده زایی، هیپوتیروئیدی مادرزادی، کرولالی مادرزادی، کاهش بهره هوشی همراه است.
وی با تاکید بر کاهش مصرف نمک افزود: نمک های صنعتی، صادراتی و سنگ نمک فاقد ید بوده و برای مصارف خوراکی حتی خیساندن برنج توصیه نمی شودبنابراین همیشه از نمک یددار تصفیه شده استفاده شود.
حیدرزاده با بیان اینکه سنگ نمک علاوه بر اینکه فاقد ید است، به دلیل انواع ناخالصی ها و آلودگی ها برای مصارف خوراکی نباید مصرف شود، گفت: همه افراد خانواده اعم از کودک و بزرگسال باید نمک تصفیه شده یددار مصرف کنند.
وی با بیان اینکه نمک های تصفیه شده یددار به دلیل خلوص بالا میزان ید را بهتر و به مدت بیشتر حفظ می کنند، افزود: برای حفظ ید در نمک، باید نمک را دور از نور و رطوبت و در ظرف دربسته پلاستیکی، چوبی، سفالی و یا شیشه های رنگی و تیره نگهداری کرد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد