hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > تهران| فرار از گود آلودگی

تهران| فرار از گود آلودگی

اگر از ساکنان تهران بپرسید مهم‌ترین مشکل شهری شما چیست قطعا به مواردی چون آلودگی هوا و ترافیک اشاره می‌کنند. بر اساس گزارش وزارت بهداشت، سالانه بین 4 تا 5 هزار نفر از شهروندان تهرانی براثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و از سوی دیگر بر اساس گزارش بانک جهانی، شهر تهران سالانه ۲، ۶ میلیارد دلار از آلودگی هوا خسارت می‌بیند. بنابر آمار ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای پایتخت 400 هزار دستگاه از سه میلیون و 800 هزار خودرویی که در شهر تهران تردد می‌کنند فرسوده یا کاربراتوری هستند و سهم آن‌ها در آلودگی هوای پایتخت حدود 32 درصد اعلام می‌شود. این آمار بدین معناست که 32 درصد آلودگی هوای تهران تنها توسط 10 درصد خودروها ایجاد می‌شود.

از امروز طرح کاهش دو در سراسر تهران به‌صورت 24 ساعته اجراشده و تردد خودروهای فاقد معاینه فنی و فرسوده در تهران ممنوع است. بر اساس این طرح، خودروهای فاقد معاینه فنی از ابتدای آبان ماه در شهر تهران و در طول 24 ساعت شبانه‌روز، از طریق دوربین‌های ثبت تخلف مورد اعمال قانون قرار می‌گیرند. بر اساس قانون جدید کلیه خودروهایی که در سطح شهر تهران تردد دارند باید دارای گواهی معاینه فنی باشند.

انجام فاز اول طرح کاهش و کنترل مکانیزه معاینه فنی در محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک از ابتدای آبان ماه سال ۹۵ آغازشده و به گفته سید نواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران اجرای این طرح موجب شده درصد خودرو‌های فاقد معاینه فنی حداقل ۳۳ درصد کاهش یابد. ضمنا از ابتدای آغاز این طرح تاکنون بالغ‌بر ٤ میلیون و ٤٠٠ هزار خودروی فاقد معاینه فنی از طریق دوربین‌های ثبت تخلف محدوده زوج و فرد و محدوده طرح ترافیک اعمال قانون شده‌اند.

طرح کاهش فعلا شامل خودروهای سنگین نمی‌شود

معاون پایش و نظارت اداره کل محیط‌زیست استان تهران می‌گوید: مهم‌ترین منبع آلودگی هوای تهران خودروها هستند و تنها ابزار عملیاتی که برای کاهش آلایندگی آن‌ها داریم، بحث معاینه فنی است.

محمد رستگاری با اشاره به اینکه خودروها ملزم هستند سالی یک‌بار گواهی معاینه فنی بگیرند، ادامه می‌دهد: پیش‌ازاین معاینه فنی خودروها توسط پلیس و از طریق مواجهه حضوری کنترل می‌شد اما در طرح کاهش کلیه خودروهایی که فاقد معاینه فنی باشند، توسط دوربین‌ها ثبت می‌شوند.

اما طرح کاهش یک عیب بزرگ دارد و آن این است که فعلا خودروهای سنگین در بخش هوشمند آن لحاظ نشده‌اند. محمد رستگاری در این خصوص می‌گوید: فعلا دوربین‌ها عدم دارا بودن خودروهای سنگین از معاینه فنی را ثبت نمی‌کنند و این موضوع نیز در دستور کار قرار دارد. مکاتبات این کار انجام‌شده و قرار است در آینده نسبت به حساسیت دوربین‌ها به عدم دارا بودن خودروهای سنگین از معاینه فنی اقدام شود. او می‌افزاید: فعلا معاینه فنی خودروهای سنگین توسط پلیس کنترل می‌شود.

سهم گسترده اتوبوس‌های حامل مسافر در آلودگی

بر اساس بررسی‌ها، حدود 30 درصد از کل ذرات معلق موجود در هوای شهر تهران، متعلق به اتوبوس‌های حامل مسافر است. بر همین اساس از اول مهرماه تردد کلیه اتوبوس‌های دودزا و فاقد معاینه فنی معتبر در تهران ممنوع شده است. کلیه اتوبوس‌های عمومی و خصوصی وابسته به شرکت واحد اتوبوس‌رانی به‌صورت ضربتی مورد بازدید و معاینه فنی قرار می‌گیرند. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در ابلاغیه‌ای شرکت واحد اتوبوس‌رانی را موظف کرده تا در صورت مشاهده هر نوع اتوبوس دودزا، شرکت خصوصی مربوطه شدیدا جریمه و در صورت تکرار، مجوز آن لغو شود. در خطوط بی‌آرتی نیز در صورت مشاهده، در وهله اول مدیر خط مزبور و در صورت تکرار، معاون فنی شرکت، مسئول هستند. همچنین ابلاغ‌شده است که حداقل 10 درصد از ناوگان شرکت‌های خصوصی و 50 درصد از اتوبوس‌های بی‌آرتی، قبل از مهرماه به فیلتر دوده مجهز شوند.

اما خودروهای سنگین تنها شامل اتوبوس‌ها نمی‌شوند و ناوگان بار را هم دربر می‌گیرند. بر اساس محاسبات، حدود 23 درصد از کل ذرات معلق موجود در هوای شهر تهران متعلق به «ناوگان بار» است. بر اساس مواد قانونی و دستورالعمل‌های اجرایی، تردد کلیه ناوگان باری در سطح شهر تهران صرفا با اخذ باربرگ معتبر از سامانه شهرداری تهران مجاز است و پلیس راهنمایی و رانندگی تهران موظف است علاوه بر اعمال قانون از تردد خودروهای باریِ بدون باربرگ در سطح شهر تهران ممانعت به عمل آورد. صدور بار برگ در سامانه شهرداری تهران، منحصرا منوط به داشتن معاینه فنی معتبر است. کلیه خودروهای باری تحت نظارت و در ارتباط با بخش‌های مختلف شهرداری تهران ازجمله معاونت خدمات شهری (حمل و پسماند) و معاونت فنی عمرانی شهرداری تهران و نیز کلیه خودروهای پخش مواد غذایی و دارویی موظف به اخذ باربرگ از سامانه شهرداری تهران هستند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد