hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > استخراج بیت کوین + آموزش ماینینگ، ماینر، درآمد ماینرها و قیمت بیت کوین

استخراج بیت کوین + آموزش ماینینگ، ماینر، درآمد ماینرها و قیمت بیت کوین

آموزش استخراج بیت کوین (bitcoin)، ماینینگ، ماینر و بیت کوین رایگان با افزایش قیمت بیت کوین و خبرهایی در مورد میزان مصرف برق ماینرها مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است.

بیت‌کوین یکی از مهمترین ارزهای مجازی در سطح دنیاست که در ایران نیز طرفداران زیادی دارد؛ بیت‌کوین یک شبکه غیرمتمرکز است و نهاد یا مسئول خاصی وجود ندارد که تراکنش‌ها را تأیید کند یا ناظر شبکه باشد و این نقش حفظ امنیت و پایدار نگه‌داشتن شبکه بیت‌کوین را ماینرها به‌عهده دارند. هرچقدر تعداد ماینرها بیشتر شود، امنیت و پایداری شبکه بیت‌کوین و از طرف دیگر، سختی استخراج بیت‌کوین افزایش می‌یابد.‌

بیت کوین چیست؟

بیت‌کوین یک ارز دیجیتال است و انتشار آن در دست یک سازمان، شرکت یا دولت خاص نیست. شبکه بیت‌کوین غیرمتمرکز است و هزاران کامپیوتر و دستگاه استخراج در سرتاسر دنیا، وظیفه پردازش تراکنش‌ها و تولید بیت‌کوین‌های جدید را بر عهده‌دارند.

بیت کوین اولین و موفق‌ترین ارز دیجیتال غیرمتمرکز موجود در بازار ارزهای دیجیتال است که چندی پیش ۱۱ ساله شد. قیمت بیت کوین در حالی که ۱۱ سال از تولد آن می‌گذرد رشد چشمگیری داشته است و سالانه مقدار زیادی به ارزش آن افزوده شده است. طبق آمار، این ارز دیجیتال موفق‌ترین دارایی کل تاریخ بوده است، یعنی هیچ دارایی دیگری نتوانسته در این بازه کوتاه تا این حد رشد داشته باشد و در بیش از ۸۰ درصد روزهای موجودیتش سودآور باشد.

بیت‌کوین در حقیقت یک کد یا رمز کامپیوتری است که با محاسبات سنگین و زمان‌بر ریاضی به دست می‌آید.

استخراج بیت‌کوین چیست؟

به فرایند تولید بیت‌کوین و پردازش تراکنش‌های بیت‌کوین، استخراج یا ماینینگ گفته می‌شود. البته این تعریف بسیار ساده و پیش پا افتاده‌ای از استخراج است.

ماینینگ چیست؟

به فرایند تولید بیت‌کوین و پردازش تراکنش‌های بیت‌کوین، استخراج یا ماینینگ گفته می‌شود. البته این تعریف بسیار ساده و پیش پا افتاده‌ای از استخراج است. بیت‌کوین یک ارز دیجیتال است و انتشار آن در دست یک سازمان، شرکت یا دولت خاص نیست.


شبکه بیت‌کوین غیرمتمرکز است و هزاران کامپیوتر و دستگاه استخراج در سرتاسر دنیا، وظیفه پردازش تراکنش‌ها و تولید بیت‌کوین‌های جدید را بر عهده دارند. بنابراین زمانی که یک نفر به شخص دیگری بیت‌کوین ارسال می‌کند، باید این تراکنش‌ها به روشی تأیید شوند و تغییرات لازم در شبکه صورت بگیرد. باید صحت این تراکنش بررسی شود و موجودی کیف پول‌ها در بلاک‌چین به‌روزرسانی شود.
کار استخراج‌کنندگان بیت‌کوین دقیقاً همین است. آنها با دستگاه‌های خودشان کار تأیید تراکنش‌ها را انجام می‌دهند. بخشی از کارمزد تراکنش‌ها نیز به عنوان دستمزد به استخراج‌کننده می‌رسد. البته با استخراج یک بلاک، مقداری بیت‌کوین نیز تولید می‌شود که بین استخراج‌کنندگان آن بلاک تقسیم می‌شود. این فرایند به طور خودکار انجام می‌گیرد و استخراج‌کننده دخالتی در انتخاب تراکنش ندارد. تراکنش‌ها صرفاً بر اساس میزان کارمزد اولویت‌بندی می‌شوند.

ماینر چیست؟

برای استخراج این ارز دیجیتال، باید از یک دستگاه ماینر استفاده کنید که به آن اسیک یا ASIC که مختصر شده کلمه مدارهای مجتمع با کاربرد خاص است نیز می‌گویند. ماینر بیت کوین اصطلاحاً به دستگاه‌هایی گفته می‌شود که مخصوص استخراج بیت کوین است و انواع بسیار گوناگونی دارند.

یک ماینر «مدار یکپارچه مقصود محور» یا به اختصار ای‌سیک ( ASIC)، دستگاهی است که به‌طور اختصاصی برای استخراج ارز دیجیتال طراحی می‌شود. به‌طور کلی، هر دستگاه ماینر ASIC تنها برای استخراج ارزهایی با یک (یا چند) الگوریتم خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه برای استخراج بیت کوین، بیت کوین کش، لایت کوین و یا زی‌کش چاره‌ای جز تهیه دستگاه ای‌سیک نیست. مدارهای مجتمع با کاربرد خاص یا همان ASIC ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که فقط یک کار را انجام دهند: استخراج ارز دیجیتال با سرعت بالا و مصرف برق پایین.

پس به طور خلاصه ماینر، سخت‌افزار یا دستگاهی است که از آن برای استخراج ارزهای دیجیتال مبتنی بر اثبات کار استفاده می‌شود. در حقیقت ماینرها با توان پردازشی که در اختیار شبکه قرار می‌دهند، به صاحبان خود درآمد می‌رسانند. از هر سخت‌افزار کامپیوتر که قدرت پردازش داشته باشد می‌توان برای ماینینگ استفاده کرد، اما نمی‌توان استفاده از هر سخت‌افزاری را به‌صرفه و منطقی دانست. به‌عنوان نمونه، استخراج بیت کوین زمانی با پردازنده مرکزی کامپیوترهای معمولی ممکن بود، اما امروز استخراج به‌صرفه این ارز دیجیتال فقط با دستگاه ای‌سیک ممکن است. زمانی که گفته می‌شود «دستگاه ماینر»، معمولاً منظور همان دستگاه ای‌سیک است.



به افرادی که با سرمایه‌گذاری در استخراج بیت‌کوین، وارد این حوزه می‌شوند نیز ماینر گفته می‌شود. در حالت کلی؛ ماینرها، ارز دیجیتال را خریداری نمی‌کنند یا اینکه آن را از شخص دیگری به دست نمی‌آورند، بلکه با صرف هزینه و انرژی آنها را تولید می‌کنند.

درآمد ماینرها چقدر است؟

پاداش استخراج بیت کوین حدوداً هر چهار سال یک بار نصف می‌شود. زمانی که برای نخستین بار بیت کوین در سال ۲۰۰۹ استخراج شد، ماین کردن یک بلوک پاداشی به میزان ۵۰ بیت کوین داشت. در سال ۲۰۱۲ این مقدار نصف شده و به ۲۵ بیت کوین رسید. در سال ۲۰۱۶ یک بار دیگر این مقدار نصف شده و به ۱۲.۵ بیت کوین رسید. در اوایل سال ۲۰۲۰ این نصف شدن بار دیگر رخ داد و اینک پاداش هر ماینر برای استخراج یک بلوک برابر با ۶.۲۵ بیت کوین است. پیش‌بینی می‌شود فرایند نصف شدن بعدی در اواخر فوریه سال ۲۰۲۴ صورت بگیرد.

قیمت بیت کوین

بیت کوین با نماد اختصاری BTC یک ارز دیجیتال یا شکلی از دارایی دیجیتال است که با ارزش بازار حدود ۶۷۵.۶۱ میلیارد دلار، در رتبه ۱ بازار قرار داشته و سهم ۶۴.۶۹ درصدی از کل بازار را در اختیار دارد. هر واحد از بیت کوین در این لحظه با قیمت ۳۶,۵۳۹ دلار، با احتساب نرخ تتر ۲۲,۲۳۰ تومان معادل ۸۱۲,۲۶۲,۴۵۳ تومان معامله می‌شود و حجم مبادلات روزانه آن ۵۴.۰۴ میلیارد دلار است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد