hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > سرمایه‌گذاران تولید کفش "هیدج" از دست کرونا پا به فرار گذاشته‌اند/ حمایت مسئولان تنها رمز بقای این صنعت

سرمایه‌گذاران تولید کفش "هیدج" از دست کرونا پا به فرار گذاشته‌اند/ حمایت مسئولان تنها رمز بقای این صنعت

اگرچه کرونا بازار فروش کفش هیدج را تحت تاثیر قرارداده است اما این تولید بومی در سال‌های اخیر توانسته است توسعه پیدا کند.
تولید با استفاده از مواد بومی در همه جوامع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و از ارکان اصلی خودکفایی به شمار می‌رود، بر همین اساس برای کشور ایران نیز رشد در این زمینه اهمیت بسیار بالایی دارد به طوری که شعار سال نیز مرتبط با این موضوع بوده و سال 99 با شعار "جهش تولید" از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده است.
این درحالی است که تولید داخلی برای پیشرفت و رشد نیازمند حمایت و نگاه ویژه مسئولان است و در صورتی که زیرساخت‌های مورد نیاز تأمین شوند طبیعتاً محصول نهایی با کیفیت مورد استقبال مصرف‌کننده و حتی بازارهای خارجی نیز قرار می‌گیرد.
با این حال یکی از مشکلات سد راه تولید نبود حمایت اصولی و منطقی و البته سرمایه در گردش در این بخش است، اگر بخواهیم به مشکلاتی که پیش‌ روی تولیدکنندگان بپردازیم قطعاً مسائل بسیاری نظیر قوانین دست و پا گیر، نبود تسهیلات بانکی مناسب شرایط تولیدکننده و همراهی نظام بانکی،  کافی نبودن سرمایه در گردش، واردات بی‌رویه محصولاتی که در داخل تولید می‌شوند و خام فروشی مواد اولیه، مطرح می‌شوند که همگی مستلزم نگاه درست و حمایتی قانونگذار، دستگاه‌های اجرایی و دولت هستند تا بلکه بتوانیم به اهداف کشور در زمینه خودکفایی نزدیک شویم و همه این‌ها در حالیست که ظرفیت رسیدن به این هدف به علت دارا بودن منابع وسیع و غنی و همچنین ذوق و استعداد جوانان ایرانی و تجربه اصیل در کشور وجود دارد.
با این حال مدتی است که در زمینه تولید پوشاک و کفش، کشور ظرفیت و بازار خوبی برای طراح و تولیدکننده داخلی به وجود آمده است به طوری که اگر تولیدکننده کالای باکیفیت و مطابق مد روز را تولید کند حتما از طرف مصرف‌کننده از کالای تولیدی استقبال شده و مردم نیز علاقه بیشتری برای تهیه این دست کالای داخلی نشان می‌دهند. با توجه به افزایش نرخ ارز و بسته بودن یک ساله مرز‌ها به دلیل شیوع بیماری کرونا این ظرفیت افزایش پیدا کرده است و می‌توان گفت که مصرف‌کننده ناچار به استفاده که تولیدات داخلی است که این می‌تواند ترغیب کننده بخش تولید نیز باشد که کیفیت و قیمت به صرفه را مد نظر خود قرار داده و بازار داخلی را در دست بگیرند.
شهر "هیدج" در استان زنجان یکی از قطب‌ها پیش‌تازان در زمینه تولید کفش کتانی بچه‌گانه است به طوری که در سال‌های اخیر هیدج با کفش‌ شناخته می‌شود؛ ظرفیت و توانایی بالایی در زمینه تولید کفش با کیفیت و مرغوب در این شهر وجود دارد و همین موضوع سبب شده است که اکثر مردم مقیم این شهر در زمینه تولید کفش مهارت داشته باشند و کارگاه‌ها به شکل خانوادگی در این زمینه فعالیت می‌کنند. در همین راستا موقعیت شغلی مناسبی برای جوانان ساکن این شهر و شهرهای اطراف به وجود آمده و با اندکی حمایت و معرفی شدن درست این تولیدات به بازار قطعا رونق خوبی در این کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی به وجود خواهد آمد.
تولیدکنندگان کفش "هیدجی" که شمار آن‌ها به 250 واحد می‌رسد، اکثرا در بستر تعاونی تلاشگران کفش هیدج فعالیت می‌کنند و درصد قابل توجهی از مردم هیدج به شکل مستقیم در این حوزه اشتغال پیدا کرده‌اند. با وجود اینکه کفش هیدج طی سالیان گذشته که کشور از نظر اقتصادی در شرایط دشواری قرار داشت رشد خوبی پیدا کرده است اما در حال حاضر درگیر مشکلاتی است که ایستادگی در مقابل آن‌ها نیازمند یاری مسئولان است و به نظر می‌رسد تا معرفی این کفش‌ها به بازارهای مطرح کشور و مطابقت آن‌ها با سلیقه روز راه زیادی در پیش است.
از سویی دیگر در یک سال گذشته با شیوع بیماری کرونا سنگ بزرگی در راه پیشرفت این صنت در استان زنجان افتاد بازار اصلی که به واسطه بازگشایی مدارس و استفاده دانش آموزان از این کفش‌های ورزشی برای تولیدکننده و فروشندگان کفش‌های هیدج هر ساله وجود داشت از بین رفت چرا که این موضوع به طور کلی در سراسر کشور مطرح بود و همه فروشندگان بازارهای اصلی فروش خود را از دست دادند، مصرف‌کننده نیز علاوه بر نیاز نداشتن به تهیه کفش جدید در اکثر مواقع، توان خرید بالایی هم ندارد و غالبا مردم ترجیح می‌دهند هزینه‌هایشان را کاهش دهند.
بر این اساس سئوالی که مطرح می‌شود این است که چه مشکلاتی در مسیر تولید کفش هیدج وجود دارد و مسئولان در این راستا چه اقداماتی را انجام داده‌اند؟ آیا تولیدکنندگان این شهر از شرایط و حمایت‌ها راضی هستند؟ چه برنامه‌هایی برای گسترش و توسعه تولید کفش در این استان وجود دارد؟
ممنوعیت واردات بازار خوبی ایجاد کرده
ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه هیدج قطب کفش ورزشی کشور است، اظهار داشت: در حال حاضر به دلیل اینکه واردات کفش ممنوع شده، بازار کفش هیدج بسیار خوب است و طبق مشاهدات ما سفارشات کفش هیدج مدت‌دار است که نشان‌دهنده داشتن مشتری است.
وی با اشاره به اینکه نوع فعالیت این تولیدکنندگان در حیطه کاری سازمان صمت است و جواز کسب آن‌ها از سوی این سازمان صدور می‌شود، گفت: کفش هیدج وضعیت مطلوبی دارد و به دلیل اینکه در صورت واردات کفش از خارج با واردکننده برخورد قضایی می‌شود بازار در اختیار آنهاست و می‌توانند با ارائه محصول خوب  مشتری خود را حفظ کنند و یا به دست آورند.
وجیه الله نوروزی، فرماندار ابهر در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: تعاونی کفش هیدج مشکلاتی در زمینه سرمایه‌گذار دارد و اعضای تعاونی بیشتر علاقه‌مند هستند که خودشان سرمایه‌گذاری کنند و خود تعاونی به دنبال انجام فرآیندهای مربوطه است، اگرچه مدتی قبل یک سرمایه‌گذار اعلام آمادگی کرد که با مخالفت اعضای تعاونی مواجه شد.
وی با بیان اینکه تعاونی مربوطه عملکرد قوی داشته و ظرفیت سرمایه‌گذاری را دارد، افزود: ما از این موضوع که خود اعضا سرمایه‌گذاری کنند استقبال می‌کنیم.
فرماندار ابهر با اشاره به شرایط به وجود آمده به واسطه کرونا تصریح کرد: متأسفانه در این مدت استقبال و نیاز مردم به این نوع کفش کاهش پیدا کرده است و با تعطیلی مدارس بازار فروش کم شده است و سبب متضرر شدن همه شده است، در ادامه سفارشات خارج کشور نیز کاهش پیدا کرده است و تولیدی‌ها با ظرفیت کمتر کار می‌کنند.
وی عنوان کرد: این مجموعه یک صنعت بومی است و سال گذشته هم چند واحد جدید نیز در هیدج افتتاح شد که این نشان‌دهنده توانایی تولیدکنندگان منطقه و وجود ظرفیت خوب در این شهرستان استکه اگر صنعتی‌تر شود و نیروی کارگر افزایش یابد قطعا سطح کار بهتر خواهد شد.
با این اوصاف امید است در سال جهش تولید، تولیدکنندگان کفش هیدج بتوانند در راستای اهداف خود قدم بردارند و با معرفی محصولاتشان به بازارهای داخلی بتوانند آنگونه که شایسته این محصول است بازار فروش را به دست آورند، در مقابل انتظاری که از مسئولان می‌رود این است که نگاه حمایتی به کالاهای تولیدی بومی داشته باشند و با پشتیبانی  فضای رشد و توسعه صنایع را گسترش دهند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد