hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > چرا باید به واکسن ایرانی اعتماد کنیم/پارامترهای واکسن استاندارد

چرا باید به واکسن ایرانی اعتماد کنیم/پارامترهای واکسن استاندارد

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران، در پاسخ به این سئوال که مردم چرا باید به واکسن ایرانی اعتماد کنند، توضیحاتی را ارائه داد.
سید علی فاطمی، به سابقه خیلی طولانی ایران در ساخت واکسن اشاره کرد و گفت: ایران از جایگاه ویژه ای در منطقه برخودار است و سال‌های زیادی است که سابقه ساخت واکسن و مایه کوبی را داریم.
وی با تاکید بر ضرورت توجه به معیارهای مورد نیاز برای داشتن یک واکسن استاندارد، تصریح کرد: پارامترهای مختلفی برای دسترسی به یک واکسن استاندارد وجود دارد.
فاطمی به شرایط نگهداری واکسن به عنوان اولین پارامتر یک واکسن استاندارد اشاره کرد و گفت: هر کشوری باید شرایط نگهداری واکسن‌ها را بر اساس تأیید آزمایشگاه‌های خودش مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌دهد.
نایب رئیس انجمن داروسازان ایران، به پارامتر ایمنی و اثربخشی واکسن‌ها اشاره کرد و افزود: ایمنی واکسن یعنی اینکه عاری از انواع باکتری‌ها و عفونت‌ها و همچنین مواد تب زا باشد.
وی ادامه داد: وجود مواد تب زا در واکسن می‌تواند با عارضه برای افراد همراه باشد.
فاطمی با اشاره به برخی افزودنی‌ها در ساخت واکسن‌ها، گفت: ممکن است در مواردی شاهد اضافه کردن مواد افزودنی به واکسن‌ها باشیم که می‌تواند منشأ بروز عوارض برای عده‌ای شود. بنابراین، ایمنی محصول از درجه اهمیت بالایی برخودار است.
نایب رئیس انجمن داروسازان ایران، به فاکتور اثربخشی واکسن اشاره کرد و افزود: نقش واکسن این است که سیستم ایمنی فرد را در مقابل عامل بیماری زا، بیدار می‌کند و به مقابله با عامل خارجی می‌پردازد.
فاطمی در پاسخ به این سوال که مردم چگونه باید به واکسن ساخت داخل اعتماد کنند. گفت: برای ساخت و تولید واکسن در هر کشوری، نهاد نظارتی وجود دارد که این مسئولیت در کشور ما بر عهده سازمان غذا و دارو است.
وی ادامه داد: تأیید یک محصول در سازمان غذا و دارو به هیچ عنوان تحت تأثیر نام و برند قرار نمی‌گیرد و اصولاً با کد مجهول به دست پژوهشگر می‌رسد تا مورد بررسی قرار گیرد.
فاطمی گفت: آنچه مسلم است، اولین کسانی که واکسن را آزمایش و استفاده می‌کنند، کادر درمان هستند و بعد در اختیار مردم قرار می‌گیرد. بنابراین، وقتی واکسن به بازار می‌آید نباید هیچ گونه نگرانی بابت استفاده آن وجود داشته باشد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد