hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > پرورش ماهیان خاویاری در دل کویر؛ اصفهان صادرکننده خاویار می‌شود

پرورش ماهیان خاویاری در دل کویر؛ اصفهان صادرکننده خاویار می‌شود

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: با ایجاد مزارع پرورش ماهیان خاویاری در استان، اصفهان به یکی از ۱۰ استان پرورش دهنده ماهیان خاویاری کشور تبدیل شده است.
ماهیان خاویاری با ارزش‌ترین ماهیانی هستند که بشر تاکنون اقدام به پرورش و صید آن‌ها کرده و همین ارزش بالا موجب صید بی رویه‌ای شده که نسل این ماهیان را با خطر انقراض مواجه کرده است.

هرچند تولید بچه ماهیان خاویاری با هدف رهاسازی به دریا و بازسازی ذخایر طبیعی در کشورمان بیشتر از چهار دهه قدمت دارد، اما پرورش ماهیان خاویاری به منظور تولید گوشت و خاویار از حدود دو دهه پیش آغاز شده است. اقلیم مناسب، پایین بودن هزینه‌های تولید و نیروی انسانی، وجود دانش فنی و تجربه بالا، همچنین آوازه کشورمان به عنوان تولیدکننده بهترین خاویار جهان سبب شده تا این فعالیت، ارزش اقتصادی فوق العاده‌ای پیدا کند و ایران پس از روسیه دومین عرضه‌کننده خاویار به جهان شناخته شود.
پرورش ماهیان خاویاری در دل کویر؛ اصفهان صادرکننده خاویار می‌شود.

در استان اصفهان پرورش آبزیان از یک دهه پیش سرعت گرفت و از دو سال پیش هم پرورش ماهیان خاویاری آغاز شد. متولیان این صنعت در استان اصفهان تلاش می‌کنند با افزایش تعداد واحد‌های پرورشی، احداث کارخانه‌های فرآوری و نشان سازی تجاری خاویار کمتر شناخته اصفهان را به محصولی صادراتی و درآمدزا تبدیل کنند.

اصفهان، یکی از استان‌های پیشرو در پرورش ماهیان خاویاری

محمدرضا عباسی مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: استان اصفهان تولیدکننده ۱۰ هزارو ۲۲۰ تن انواع ماهیان خوراکی در سال و یکی از ۱۰ استان پیشرو در زمینه پرورش ماهیان خاویاری است.

او گفت: مزرعه‌های پرورش ماهیان خاویاری استان در شهرستان‌های کاشان، اصفهان، آران و بیدگل و خوربیابانک احداث شده و ۶ گونه مهم ماهیان خاویاری با نام‌های استرلیاد، سیبری، شیپ، فیل ماهی، اوزون برون و چالباش در آن‌ها پرورش داده می‌شود.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: مزرعه‌های پرورش ماهیان خاویاری در استان با تسهیلاتی که گرفتند میزان تولید خاویار خود را امسال به ۳۰ تن رساندند و پیش بینی می‌شود این رقم در سال آینده به ۵۰ تن افزایش یابد.

عباسی افزود: تمام واحد‌های پرورشی دارای مجوز بر اساس سهمیه‌ای که برای آن‌ها در نظر گرفته شده می‎توانند بچه ماهی خریداری کنند و امیدواریم امسال سهمیه بیشتری برای خرید بچه ماهیان خاویاری به استان اصفهان داده شود.

او افزود: در حال حاضر مراحل استحصال و نگهداری خاویار استان اصفهان در استان‌های شمالی صورت می‌گیرد، اما می‌شود با بسترسازی‌های مطلوب و توسعه مزارع پرورشی به خودکفایی همه جانبه در این حوزه دست یافت.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: تنها دلیل صادر نشدن خاویار استان اصفهان به بازار‌های خارجی نبود سرمایه گذاری کافی و نداشتن نشان تجاری و شرکت‌های تخصصی در زمینه استحصال و ساماندهی خاویار است که با برنامه ریزی‌های صورت گرفته و ورود شرکت‌های خصوصی برای ایجاد نشان تجاری زمینه صادرات این محصول فراهم می‌شود.
 
پرورش ماهیان خاویاری در دل کویر؛ اصفهان صادرکننده خاویار می‌شود.

پیش بینی درآمد ۷ میلیون دلاری اصفهان از صدور خاویار

محمدمهدی مدرس نیا کارشناس فنی امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: با توجه به میانگین قیمت خاویار صادراتی پیش بینی می‌شود اصفهان از صدور خاویار سالیانه حدود ۷ میلیون دلار درآمد داشته باشد.

او یادآور شد: شرکت‌های خصوصی می‌توانند زمینه صادرات خاویار اصفهان را به بازار کشور‌های حوزه خلیج فارس و کشور‌های اروپایی به ویژه ایتالیا، فرانسه، آلمان و لهستان فراهم کنند.

کارشناس فنی امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان یادآور شد: تلاشمان بر این است که با همکاری دستگاه‌های مرتبط و شراکت با دیگر استان‌های صادر کننده خاویار گام نخست درآمد زایی ارزی را با قوت برداریم.

مدرس نیا افزود: اگر چالش‌هایی همچون گرانی مواد غذایی، کیفیت آب و موانع تولید برطرف شود افزایش تولید خاویار و رساندن آن به بازار‌های جهانی دور از دسترس نیست.
 
پرورش ماهیان خاویاری در دل کویر؛ اصفهان صادرکننده خاویار می‌شود.

خاویار و خواص غذایی آن

بهرام سلطانی کارشناس تکثیر ماهیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: خاویار ماده‌ای پرانرژی و سرشار از انواع ویتامین‌ها، موادمعدنی، اسید‌های چرب و آنتی اکسیدان‌ها و منبعی غنی از امگا ۳ است.

او ادامه داد: ۲۵ درصد چربی خاویار کلسترول و ۷۵ درصد لیستین است و خاویار غنی از نوعی الکل چرب با زنجیره بلند است که در بدن به اسیدچرب تبدیل می‌شود.
 
کارشناس تکثیر ماهیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اضافه کرد: خاویار در پیشگیری از بیماری‌های قلبی- عروقی و آرتریت روماتوئید یا همان التهاب مفاصل موثر و سرشار از آهن است و مصرف آن به افراد دچار کم خونی ناشی از فقرآهن توصیه می‌شود.
 
سلطانی یادآور شد: خاویار سرشار از ویتامین‌های C، B، A، D، E، اسید فولیک و اسید پانتوتنیک است. ویتامین A موجود در خاویار در ترمیم و نگهداری اپی‌تلیان، رشد استخوان و ترمیم رنگدانه مردمک چشم نقش بسزایی دارد و ویتامین D آن موجب تعادل کلسیم و فسفر می‌شود که مصرف آن در دوره نقاهت، جراحی‌های بزرگ و بیماری‌های عفونی برای بازگرداندن نیروی از دست رفته مفید است.

توسعه صنعت پرورش ماهیان خاویاری و تولید خاویار با توجه به ظرفیت‎های مطلوب استان اصفهان آثار اقتصادی مثبتی از جمله اشتغالزایی و ارزآوری دارد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد