hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > بیماری‌ در کمین زائران بی‌ملاحظه!

بیماری‌ در کمین زائران بی‌ملاحظه!

از جمله مراسم معمول میان شیعیان راهپیمایی برای روز اربعین است. زائران چندین روز زودتر به سمت شهر کربلا حرکت می‌کنند. زائرانی که کیلومترها پیاده‌روی می‏کنند که تعداد زیادی از آن‌ها با پاهای پیاده این مسیر را می‌پیمایند.
این یک سفر است به سرزمین عاشقان، در مسیر اما خطراتی زائران را تهدید می‌کند. نکات بهداشتی و فردی که اگر رعایت نشود، این احتمال وجود دارد که این سفر دلپذیر را ناگوار کند. حال اینکه در شرایطی که کشور عراق در آن قرار دارد احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلفی نیز وجود دارد. در گزار‌ش‌پیش‌رو نکات سلامتی و بهداشتی پیاده‌روی اربعین را مرور خواهیم کرد.
 انسان اگر گوشه‌ای بنشیند و هیچ‌کاری هم نکند احتمال بیمار شدنش وجود دارد. حال اینکه به مسافرت برود و آن مسافرت با پای پیاده و در کشوری باشد که تقریبا از نظر بهداشتی به اندازه استاندارهای جهانی نیست، احتمال بروز بیماری چندین برابر می‌شود. زائران اربعین هر سال پیش از سالگرد چهلمین روز درگذشت امام حسین (ع) راهی شهر کربلا می‌شوند. راه طولانی است و مسافران پس از خروج از مرز باید کیلومترها راه بروند تا به مقصد برسند. در این مسیر اما به همت مسئولان کشور امکانات امدادی و ... قرار داده شده است. با این وجود این احتمال وجود دارد که درمسیر برای زائران اتفاقاتی پیش بیاید که بیشتر مربوط به نکات بهداشتی می‌شود.
اگر افراد به درستی این نکات را رعایت نکنند، این احتمال وجود دارد که در دام بیماری بیفتند.
بیماری‌هایی که برخی از آن‌ها خطر مرگ را برای فرد به همراه خواهد داشت.
وبا در کمین است
یک پزشک عمومی در گفت‌وگو  با روزنامه «ابتکار» با اشاره به این‌که این احتمال وجود دارد که به دلیل آلودگی‌های مواد غذایی و آب آشامیدنی زائران در خطر مبتلا به وبا باشند، می‌گوید: «یکی از علایم بیماری وبا مبتلا شدن فرد به اسهال است. در سفرهای اربعین مشاهدات نشان داده که بیشترین مورد مبتلا به اسهال از طریق مسمومیت افراد است و نه وبا. با این حال با گرم شدن هوا در عراق و آلودگی‌های ناشی از آب و غذا این امکان وجود دارد که افراد به وبا مبتلا شوند. »
پیش از این نیز معاون اورژانس کشور به «میزان» گفته بود: «عموماً مشکلاتی نظیر اسهال وبایی در اثر آب‌های آلوده در خاک عراق در بین زوار دیده می‌شود. بیماری وبا یک تهدید جدی است و سال گذشته تعدادی بیمار در این  رابطه داشتیم.»
گفتی است شانس بیماری وبا در گرما افزایش پیدا می‌کند واگر یک بیمار دیالیزی با این مشکل رو به رو شود، حتما دچار مشکلی حادتر خواهد شد. «آنا» در این باره می‌نویسد: « باتوجه به بیماری شایع وبا در این ایام، زائران باید حتماً نسبت به بروز علائم وبا توجه داشته باشند و درصورت گرفتگی عضلات پشت ساق پا، اسهال آبکی، بدون دل درد و دل پیچه،‌ عطش شدید، وجود خون در مدفوع، احساس سنگینی شکم،‌ استفراغ بدون حالت تهوع و بدون تب سریعاً به پزشک مراجعه کنند؛ زیرا این علائم نشانه‌های بروز بیماری وباست.»
بیماری های شایع در  پیاده‌روی اربعین
علائم یک بیماری بسیار در تشخیص  آن تاثرگذار خواهد بود. از این رو زائران با بروز هر مشکل جسمی نباید نگران شوند، فقط کافی است سریعاً به مراکز امداد جاده‌ای و یا مراکز درمانی موجود در مسیر مراجعه‌ کنند.
پزشک عمومی در ادامه گفت‌وگو با «ابتکار» با اشاره به شیوع بیماری‌ها در این فصل می‌گوید: «گرمازدگی، مسمومیت، اسهال و بیماری‌های مسری مانند آنفلوآنزا و وبااز جمله شایع‌ترین بیماری‌ها در این سفر است. همچنین  در صورت عدم رعایت بهداشت شخصی و بهداشت مواد غذایی و آشامیدنی، زخم تاول و آسیب‌های پا به خاطر کفش نامناسب، تشدید بیماری مزمن به خاطر عدم رعایت شرایط لازم و عدم دسترسی داروهای مورد از جمله مواردی هستند که ممکن است برای زائران پیش بیاید.»
انتظار می‌رود اشخاصی که پیش از سفر به بیماری دچار هستند، حتما برای آغاز سفر اربعین با پزشک معالج خود مشورت کنند. نکات ایمنی و بهداشتی لازم را بدانند و در مسیر به آن عمل کنند. در مسیر به افرادی که مشکوک به بیماری هستند، نزدیک نشوند. به طور مثال اشخاصی که سرفه یا عطسه می ‌کنند از جمله همین افراد هستند.
بهداشت فردی را رعایت کنید
شستن دست‌ها نه تنها در چنین سفرهایی بلکه در طول روز نیز توصیه شده است. این کار مانع از انتقال عفونت و بیماری از فردی به فرد دیگر می‌شود. در نتیجه به همراه داشتن صابون در لوازمی که برای سفر انتخاب می‌شود، ضروری است. همچنین زائران با استفاده از ژل ضدعفونی‌ کننده و شستشوی دست‌ها می‌توانند تا ۵۰ درصد از انتقال بیماری‌های عفونی پیشگیری کنند.  
همچنین در حفظ و نگهداری وسایل شخصی مانند لیوان،‌ لباس،‌ حوله و سجاده خود دقت کنند و به‌صورت مشترک با دیگران استفاده نکنند. از سویی دیگر توصیه می‌شود از بوسیدن،‌ تماس و دست دادن با سایر زائران خودداری کرده و تا پیش از شستشوی دست‌ها با مایع صابون هرگز دهان و چشم خود را لمس نکنند.
زائران برای جلوگیری از بروز بیماری‌های واگیردار حتماً از ماسک استفاده کنند و دهان و بینی خود را بپوشانند و در صورت بروز علائم سرماخوردگی و تب، بلافاصله با پزشک کاروان مشورت کنند.
نکات بهداشتی و سلامت مربوط به سفر را نمی‌توان کامل در یک گزارش جای داد.
این تنها به عنوان یک هشدار جدی است برای مسافران صحرای کربلا که بدانند بیماری‌ در کمین آن‌ها  است و اگر در این مسیر بی‌ملاحظه باشند، دچار آن می‌شوند. امید است زائران اربعین امسال نیز مانند سال‌های گذشته با توشه‌ای از سلامتی و معنویت به کشور بازگردند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد