hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > کرمان| کاروانسرای کوزه گران در محاصره معتادان

کرمان| کاروانسرای کوزه گران در محاصره معتادان

کاروانسرای کوزه گران کرمان بنایی تاریخی است که در صورت مرمت می‌تواند سالانه گردشگران فراوانی را به خود جذب کند و چرخ گردشگری استان را بچرخاند اما متأسفانه این بنا مدت‌هاست به حال خود رهاشده و اطراف این کاروانسرا محل سکونت معتادان شده است.

 دقیقا مجاور همین بنا اتاق‌ها و شبه خانه‌هایی نیمه ویرانی وجود دارد که به مرکز تجمع معتادان تبدیل‌شده است و شرایط بسیار نامساعدی را در مرکز گردشگری شهر کرمان ایجاد کرده است.

این روزها هرچند برای مرمت کاروانسرای کوزه گران مسئولان همچنان سکوت کرده‌اند اما سقف بازار در حال مرمت شدن است و تعدادی از کارگران در همین کاروانسرا حضور دارند.

مرمت بنا به سرمایه‌گذار نیاز دارد

 رضا عسکری، سرپرست کارگرانی است که به مرمت سقف بازار قلعه محمود مشغول هستند. او می‌گوید: کاروانسرای کوزه گران یکی از زیباترین و منحصربه‌فردترین بناهای تاریخی در بازار کرمان محسوب می‌شود که در صورت مرمت می‌تواند در توسعه صنعت گردشگری در بازار بسیار تأثیرگذار باشد اما مرمت و احیای این بنا به حمایت و حذف معتادان از این قسمت بازار و جذب سرمایه‌گذار نیاز دارد. عسکری می‌گوید: میراث فرهنگی اعتبار مناسبی را برای مرمت سقف بازار کرمان اختصاص داده است و با جدیت روند بازسازی این بخش از سقف بازار در حال انجام است و پیشرفت مطلوبی نیز داشته‌ایم که سقف کاروانسرا را نیز شامل می‌شود اما بازسازی بدنه کاروانسرا جزو این پروژه قرار نمی‌گیرد و نیاز به جذب سرمایه‌گذار دارد. او بیان می‌کند: این بنا به دلیل فضای مناسب و حجره‌های متعدد دوطبقه‌ای که دارد یکی از نخستین بناهای مطبق در شهر کرمان است که در دوره قاجار بناشده و دارای تزئینات قابل‌توجهی است که بعضا تخریب‌شده‌اند. او ادامه می‌دهد: بدنه کاروانسرا سالم است و برای مرمت آن نیاز به اعتبار قابل‌توجهی نیست و به‌سادگی می‌توان آن را به مکانی برای خدمات‌دهی به مسافران تبدیل کرد.

هویت کرمان با کاروانسراها گره‌خورده است

محقق تاریخ کرمان می‌گوید: کاروانسراها جزو هویت شهر کرمان محسوب می‌شوند و به‌صورت زنجیره از مرز پاکستان و چین و هند تا کرمان و از کرمان تا بندرعباس، مشهد و یزد این کاروانسراها احداث‌شده‌اند. زهرا ایران‌منش می افزاید: کاروانسرای کوزه گران در دوره قاجار توسط استادکاران کرمانی احداث‌شده است و در سال ۸۰ با شماره ۳۸۶۲ در فهرست آثار ملی ثبت‌شده است. ایران‌منش می‌گوید: بنا متشکل از ده‌ها حجره است که به‌صورت دوطبقه و شکیل روی‌هم بناشده‌اند و سقف حجره‌های بالایی گنبه ای شکل است. او می‌گوید: در ساخت این بنا از خشت‌های گود خشت‌مال‌های استفاده‌شده است که دقیقا در پشت کاروانسرا قرار دارد اما متأسفانه این روزها شاهد احداث سازه‌ها بزرگ بتنی و فولادی دقیقا در چندم‌تری کاروانسرا هستیم که مسلما منظر بنا را تحت تأثیر قرار می‌دهد و ارتفاعی بالاتر از کاروانسرا نیز دارد. این محقق می افزاید: قدمت این بنا ۱۰۰ سال است و چون درگذشته در این بنا لحاف دوزهای نیز فعالیت داشته به کاروانسرای لحاف دوزها هم شهرت دارد اما کاربری اولیه این مکان خریدوفروش کوزه بوده است. او بیان می‌کند: نوع مرمت این کاروانسرا نسبت به بقیه مکان‌های بازار کاملا متفاوت است چون بخش‌های مختلف بازار کرمان در مقاطع مختلف و توسط استادکاران مختلف ساخته‌شده است. او می‌گوید: در ورودی این بنا یک درب چوبی ۱۰۰ ساله است که این درب هم در وضعیت بسیار نامناسبی قرار دارد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد