hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > تندرستی > پیشگیری و درمان > بواسیر چیست؟ علت،علائم و روش های پیشگیری و درمان هموروئید

بواسیر چیست؟ علت،علائم و روش های پیشگیری و درمان هموروئید

بواسیر در صورت متورم شدن رگ‌های اطراف مقعد عارض می شود. اطلاعاتی از بیماری هموروئید، علت، علائم، روش های پیشگیری، درمان خانگی بواسیر و درمان با لیزر را بخوایند.
بواسیر یا هموروئید بیماری شایع در بین زنان و مردان است که در ناحیه مقعد و نشیمنگاه ایجاد می‌شود و اغلب علت آن ناشناخته است. روش های درمانی مختلفی برای بواسیر وجود دارد. برای آشنایی بیشتر بواسیر چیست؟ علائم بیماری هموروئید، علت، انواع و عوارض آن تا انتهای مطلب همراه باشید.
بواسیر
بواسیر

 بواسیر چیست؟

بواسیر بیماری است که با نام هموروئید (Hemorrhoid) شناخته می‌شود، در واقع همان متورم شدن رگ‌ها و رگ‌های ورم کرده در قسمت تحتانی روده و یا بخش مقعد است.

بواسیر داخلی در داخل مقعد یا در راست روده پایین اتفاق می افتد و بواسیر خارجی در زیر پوست اطراف مقعد (خارج مقعد) ایجاد می شود. پزشک می تواند از طریق شرح حال بیمار و معاینه فیزیکی نوع آن را تشخیص بدهد.

بواسیر
 هموروئید یا بواسیر به گشاد شدن رگ‌ها مقعدی می‌گویند که به کنترل مدفوع کمک می‌کنند. زمانی‌ که آن عروق متورم یا ملتهب شوند بواسیر عارض شده و مانند بالشتکی از مجرای سیاهرگی و بافت همبند عمل می‌کنند که دفع را با مشکل و درد مواجه می سازد.


بواسیر
انواع بواسیر

 انواع بواسیر

بواسیر به صور کلی به سه نوع دسته بندی می شود:

1-بواسیر داخلی

بواسیر داخلی زمانی که سیاهرگ های ملتهب شده در داخل مقعد رشد می کنند و در داخل کانال رکتوم توده ای برجسته به وجود می آورند اتفاق می افتد.بواسیر داخلی معمولا بدون درد هستند و اما در 90% موارد فرد در مدفوع خود یا روی دستمال کاغذی لکه های خون مشاهده می کندیا سوزش و درد ناگهانی قبل از مدفوع دارد.بواسیر داخلی بر اساس درجه افتادگی یا همان بیرون زدگی به 4 نوع تقسیم می شوند.

انواع بواسیر داخلی

درجه I: فقط خون ریزی دارد و بیرون زدگی ندارد.

 درجه II: خون ریزی و بیرون زدگی دارد و بیرون زدگی خودبخود جا می رود.

 درجه III:بیرون زدگی فقط با فشار دست جا می رود.

 درجه IV: بیرون زدگی حتی با فشار دست هم جا نمی رود.

2-هموروئید پرولاپس یا افتاده

هموروئید پرولاپس یا افتاده مانند بواسیر داخلی است که در کانال رکتوم رشد می کند با این تفادت که درد زیادی به همراه دارد و از سوراخ مقعد کمی بیرون می زند.

3-بواسیر خارجی

بواسیر خارجی زمانی که سیاهرگ ها در خارج از مقعد ملتهب شوند و بافت اطراف آن را درگیر کند اتفاق می افتد و علائم آن معمولا با درد و ورم همراه با خارش است.

تشخیص بواسیر

تشخیص بواسیر از طریق شرح حال پزشکی و معاینه فیزیکی امکان پذیر است.بواسیر خارجی به راحتی قابل تشخیص می‌باشد اما برای تشخیص علائم بواسیر داخلی باید آزمایشات مختلفی صورت بگیرد.معاینه  مقعد ممکن است برای تشخیص نوع بواسیر کافی باشد اما پزشک ممکن است معاینه رکتال دیجیتال را برای بررسی خون در مدفوع انجام دهد. همچنین ممکن است مقعد را با آنوسکوپ(یک لوله پلاستیکی کوتاه که با روشنایی در راست روده قرار داده شده) معاینه کند.

اگر خونریزی مقعدی یا خون میکروسکوپی در مدفوع وجود داشته باشد یا احساس کند چیزی غیرطبیعی است ممکن است دستور آزمایش سیگموئیدوسکوپی یا کولونوسکوپی را  برای رد سایر دلایل خونریزی، مانند پولیپ روده بزرگ یا سرطان به ویژه در افراد بالای 45 سال بدهد.

بواسیر چه عواملی باعث ایجاد بواسیر می شوند؟

عوامل احتمالی برای بیماری هموروئید عبارتند از:

  • بارداری
  •  یبوست مزمن 
  • فشار آوردن زیاد به مقعد و قسمت تحتانی روده هنگام دفع مدفوع
  • نشستن طولانی مدت برای دفع مدفوع 
  • نگه داشتن بیش از حد مدفوع 
  • سابقه خانوادگی بواسیر 
  • اسهال شدید 
  • اضافه وزن و چاقی
  • آمیزش مقعدی 
  • استفاده از رژیم غذایی بدون فیبر 
  • احتمال بروز بواسیر با افزایش سن فرد افزایش
  • حمل وسایل بیشتر از توانایی فرد و سنگین
  • مصرف برخی داروها
  • اعتیاد به مواد مخدر

علائم بواسیر 

  • سوزش و درد اطراف مقعد
  • خارش شدید اطراف مقعد
  •  نشت مدفوع
  • حرکات دردناک روده
  •  مشاهده خون در دستمال پس از اجابت مزاج
  •  توده خارش دار، دردناک یا متورم در نزدیکی مقعد

 درمان بواسیر

درمان بواسیر با درمان خانگی،درمان دارویی،درمان گیاهی بواسیر درمان غیر جراحی و جراحی امکان پذیر است.

درمان خانگی بواسیر

درمان خانگی بواسیر با هدف تسکین علائم هموروئید انجام می شود اما روش های زیر مشکلات هموروئید را از بین نمی برند:

  1. کمپرس سرد: استفاده از کمپرس یخ یا سرد در ناحیه آسیب دیده، تورم این ناحیه را کم می کند.
  2. حمام سیتز:حمام سیتز یا استحمام نشیمن یک روش موثر و بسیار اثربخش برای درمان خانگی بواسیر است  که علائم سوزش یا خارش را تسکین می دهد.

  3. مسکن: داروهای مسکن مانند ایبوپروفن و استامینوفن ممکن است درد و ناراحتی بواسیر را تسکین دهد.
  4. دستمال مرطوب
  5. انجیر خشک: یک شبانه روز انجیرها را در آب خیس کنید سپس صبح ناشتا آب انجیر را بنوشید.

 درمان دارویی بواسیر

  1. روهمورین: روهمورین با خشک کردن عروق بواسیری به کوچک شدن موقتی بواسیر کمک می کند.
  2. پماد ام جی: پماد ام جی دارای خاصیت ضد التهاب و باکتری می باشد که تاثیر بسزایی در روند بهبود و درمان بواسیر ایفا می کند.
  3. هیدروکورتیزون: هیدروکورتیزون دارو ضد التهابی است که به اشکال پماد موضعی، آمپول، قرص موجود است.
  4. پماد پراموکسین: پماد پراموکسین  برای تسکین درد های هموروئید بوده و بی حس کننده می باشد.
  5. شیاف و پماد آنتی هموروئید: شیاف و پماد آنتی هموروئید برای درمان بواسیر داخلی استفاده می شود و قبل از مصرف از عدم حساسیت به آن مطمئن شوید زیرا امکان بروز سوزش و خارش و جوش های چرکی وجود دارد. از دیگر عوارض این پماد سردرد و سرگیجه است. همچنین موضع مصرف این پماد داخل رکتوم و بیشتر برای هموروئید داخلی می باشد.بهتر است پیش از استفاده از این پماد، حتما ناحیه را با آب و اندکی صابون به درستی شستشو دهید و سپس کامل خشک کنید.این نوع پماد ها قابل استفاده در خارج مقعد و اطراف آن ناحیه نیز می باشد در صورتی که شیاف در روز  عموماً 2 بار داخل مقعد مورد استفاده قرار می گیرد.

پماد برای هموروئید
پماد برای هموروئید

درمان گیاهی بواسیر

درمان گیاهی بواسیر یکی ار روش های درمان بدون عمل می باشد که می تواند در مراحل ابتدایی بیماری نقش درمانی داشته باشد، 

  1. عسل: عسل باعث جلوگیری از پیشرفت زخم بواسیر می شود و خاصیت آنتی باکتریال نیز دارد.
  2. آلوئه ورا: آلوئه ورا به ترمیم زخم بواسیر یا بهتر شدن توده کمک می کند.
  3. سرکه سیب : سرکه سیب را باپنبه  آغشته کرده و به مقعد خود بمالید.
  4. وازلین: وازلین توانسته بر بهبودی هموروئید خارجی و رگ های بیرون زده موثر باشد.

  5. روغن نارگیل: روغن نارگیل مقعد شما را نرم کرده و همچنین مصرف خوراکی آن باعث می شود که روده به خوبی حرکت کند
  6. بابونه:  پماد بابونه ممکن است به بهبود بخشیدن علائم هموروئید کمک کند.
  7. روغن زیتون: روغن زیتون دارای آنتی اکسیدان است و باعث می شود تا رگ های خونی حالت ارتجاعی داشته باشند. روزانه مقعد خود را با مقداری روغن زیتون و پنبه چرب نمایید.
  8. روغن بادام
  9. روغن سیاه دانه

  10. روغن زنجبیل: روغن زنجبیل می تواند با نرم کردن پوست و آبرسانی آن زخم بواسیر را درمان کند.

  11. روغن تره:روغن تره رطوبت رسان بسیار خوبی برای درمان بواسیر است.
  12.  زردچوبه:استفاده از زردچوبه به صورت یک خمیر و ضماد کردن آن  بر روی زخم بواسیر درد و التهاب را بسیار کاهش می‌دهد.

درمان غیر جراحی بواسیر

درمان غیر جراحی بواسیر همان طور که از نام آن پیداست از روش های بدون جراحی استفاده می کنند:

  1.  بستن باند لاستیکی: بستن باند لاستیکی یک روش سرپاپی برای درمان بواسیر داخلی است و در طی آن یک باند لاستیک بر روی محل بواسیر قرار می گیرد تا خون رسانی را قطع کند. بواسیر یا کوچک می شود یا می افتد.
  2. اسکلروتراپی: اسکلروتراپی روشی برای درمان سریع بواسیر خارجی است که باعث کاهش سریع التهاب این بیماری می‌شود.اسکلروتراپی تزریق نوعی ماده مخصوص در رگ‌های خونی بواسیر است که منجر به کوچک شدن و بهبود تورم آنها می شود. این روش بصورت سرپایی انجام می شود و انجام آن درد و ناراحتی به دنبال ندارد.
  3. لیزر: لیزر، یکی از روش های قطعی برای درمان سریع بواسیر خارجی بدون جراحی و به صورت سرپایی است که کمتر از یک ساعت زمان می برد،نیازی به بیهوشی نیست و بیمار درد و خونریزی را احساس نخواهد کرد.
  4. انعقاد با پرتو مادون قرمز: انعقاد با پرتو مادون قرمز، یکی از روش های نوین در درمان بیماری بواسیر می باشد.جراح با به کار گیری نور مادون قرمز یا گرمای الکتریکی، بیماری را برطرف می سازد. اثرات جانبی این روش، بسیار خفیف و قابل تحمل هستند و برای درمان بواسير داخلی، با اندازه کوچک و متوسط مناسب می باشد

پماد برای هموروئید

درمان جراحی بواسیر

درمان جراحی بواسیر با بیهوشی و بستری شدن بیمار همراه است و پزشک ممکن است یکی از روش های زیر را انتخاب کند:

  1. هموروئیدکتومی: هموروئیدکتومی یکی از روش های جراحی است که برای برداشت بافت هموروئید به کار می‌رود و به دو روش باز و بسته انجام می شود. روش هموروئیدکتومی برای درمان هموروئیدهای درجه 3 و 4 کاربرد دارد و ممکن است تحت بی حسی عمومی و یا بی هوشی انجام شود.
  2. هموروئیدوپکسی: هموروئیدوپکسی که به این روش استاپلر هم گفته می‌شود،  از یک دستگاه منگنه‌ای کمک می‌گیرند و در طی آن بواسیر پرولاپسه مجددا در جای خود قرار می گیرد.
  3. لیزر: لیرز برای از بین بردن هموروئید ترومبوزه استفاده می کنند.

روش درمان بواسیر با لیزر

روش درمان بواسیر با لیزر، یک روش بسیار مؤثر و پرسرعت برای هموروئید داخلی و خارجی است.درمان بیماری بواسیر با لیزر، یک روند سرپایی محسوب شده و تنها چند دقیقه زمان می برد و میزان خونریزی و درد کمتر از سایر روش ها است در صورت نیاز پیش از آغاز فرایند، برای بیمار داروی آرام بخش تزریق می شود. 

روش های درمان بواسیر با لیزر:

  1. لیزر کم توان (مادون قرمز):  هدف استفاده از این لیزر کاهش ورم و درد و خونریزی است و نتیجه درمان آن قطعی و دائمی نیست و با این روش بیماری کامل برطرف نمیشود.
  2. لیزر پرتوان (کربن دی اکسید): لیزرco2 همانند چاقوی جراحی هموروئید را به طور کامل برداشته و سپس رگ های خونی بخیه می شوند و زخم تا زمانی که ترمیم شود باز گذاشته می مانند.

درمان بواسیر در زنان باردار

درمان بواسیر در زنان باردار با روش های خانگی یا دارو امکان پذیر است. بواسیر در زمان بارداری به دلیل فشار وارد بر مقعد به سبب وزن جنین درون رحم،تغییرات هورمونی و یبوست ایجاد می شود.فرد باردار باید ابتدا علائم بواسیر با نشستن در تشت یا وان آب گرم تسکین دهد و برای استفاده از دارو حتما با پزشک مشورت کند تا استفاده از آن خطری برای مادر و جنین نداشته باشد.

راه‌های پیشگیری از بواسیر 

مهم ترین راه برای پیشگیری از بواسیر نرم نگه داشتن مدفوع و جلوگیری از یبوست است. به روش های زیر می توان به این امر کمک کرد:

  • مصرف غذاهای فیبردار: مصرف میوه، سبزیجات و انواع غلات به این معنی است که مدفوع نرم است و نیازی به زور برای خارج کردن آن نیست.
  • آب: نوشیدن مایعات فراوان باعث هضم بهتر غذا و دفع مناسب تر مدفوع می شود.
  • عدم زور زدن زیاد در هنگام اجابت : زور زدن بیش از حد برای مدفوع در کنار نشستن به مدت طولانی سر توالت می‌تواند باعث افزایش فشار و متورم شدن رگ‌های مقعد شود.
  • رفتن به توالت در صورت لزوم: افراد در صورت نیاز به استفاده از توالت نباید منتظر بمانند. هرچه انتظار بیشتر شود، مدفوع خشک تر می شود.
  • فعالیت بدنی: فعالیت بدنی به حرکت مدفوع در روده کمک می کند و نشستن یا ایستادن به مدت طولانی به رگ ها فشار وارد می کند.
  • حفظ وزن بدن سالم: چاقی یا اضافه وزن خطر بواسیر را افزایش می دهد.

عوارض بواسیر 

عوارض بواسیر نادر است، اما می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• لخته شدن خون در ورید متورم

• خون‌ریزی

• کم خونی فقر آهن ناشی از ریزش خون

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

لازم به ذکر است که در صورت مواجه شدن با هر یک از علائم زیر باید سریعا به پزشک مراجعه کنید:

  • زمانی که حرکات روده ای بسیار دردناک دارید
  • در مدفوع یا روی دستمال خون مشاهده می کنید
  • احساس کردید که دریچه مقعد ملتهب شده و به سختی دفع دارید (بیش از یک هفته)
  • تغییر رنگ در مدفوع

پرسش های متداول

بواسیر به انگلیسی چه می شود؟
 Hemorrhoid
بواسیر به چه نام علمی ای شناخته می شود؟
بواسیر با نام هموروئیدشناخته می‌شود.
بواسیر چیست؟
بیماری بواسیر همان رگ های خونی متورم و آسیب دیده در ناحیه مقعد و یا بخش تحتانی روده بزرگ می‌باشد. 

علائم بواسیر چه هستند؟

  • خونریزی مقعدی
  • توده یا برآمدگی دردناک در مقعد
  • خارش یا سوزش مقعد
  • درد و ناراحتی
  • تورم اطراف مقعد
  • احساس عدم دفع کامل مدفوع

انواع بواسیر چیست؟

داخلی و خارجی

علت بیماری بواسیر؟

  • فشار آوردن و زور زدن زیاد هنگام عمل دفع
  • کم تحرکی، نشستن زیاد و طولانی
  • یبوست یا اسهال شدید
  • چاقی و وزن بالا
  • بارداری
  • آمیزش مقعدی
  • رژیم غذایی عاری از فیبر
  • کم آبی بدن
  • بلند کردن اجسام و وزنه‌های سنگین
  • بیماری‌های زمینه‌ای مثل کولیت، کرون، میکروب معده و سایر عارضه‌های گوارشی که منجر به یبوست می‌شوند.

 نحوه تشخیص بیماری هموروئید؟

بواسیر خارجی با مشاهده و معاینه قابل تشخیص است ولی برای تشخیص نوع داخلی، گاهی نیاز به آزمایشاتی است که در ادامه می آیند:

  • معاینه کانال رکتوم و مقعد: در این آزمایش بیمار در حالت سجده روی تخت دراز می‌کشد و دکتر با وارد کردن انگشت، هرگونه رشد غیر طبیعی داخل رکتوم را تشخیص میدهد و در صورت نیاز آزمایشات بعدی را تجویز می کند.
  • بررسی بصری رکتوم و مقعد با آنوسوکوپ

عوارض بواسیر یا هموروئید چیست؟

  • کاهش گلبول‌های قرمز یا کم خونی 
  • نشت مدفوع 
  • عفونت مقعد و خروج ترشحات چرکی
آیا خونریزی مقعدی فقط نشانه هموروئید است یا سایر عارضه ها مثل سرطان؟
خونریزی در مقعد ممکن است به دلیل اختلال در سایر بخش های دستگاه گوارش اتفاق بیفتد و بیماری هایی مثل شقاق، فیستول و بیماری های التهابی روده و تومورها را می توان علت آن دانست که البته بواسیر شایع ترین علت است.
بواسیر معمولا در چه سنی اتفاق می افتد؟
بیماری بواسیر یا هموروئید در افراد مسن و میانسال شایع تر است اما حتی کودکان هم ممکن است به آن دچار شوند
مشاهده بیرون زدگی و برآمدگی بدون درد هم به دلیل هموروئید است؟
در بیشتر مواقع بله. بیرون زدگی یا پرولاپس در هموروئید داخلی اتفاق می افتد و علائم این بیماری در افراد مختلف متفاوت است و ممکن است به مرور سایر علائم بروز پیدا کنند.
بهترین راه برای درمان بواسیر چیست؟
با توجه به اینکه بواسیر داخلی یا خارجی است و همچنین شدت پیشرفت بیماری بهترین روش پیشنهاد می شود. اما لیزر هموروئید بهترین راه درمان هموروئید است. 

چه افرادی در معرض ابتلا به بواسیر هستند؟

بواسیر بیماری تقریبا رایجی است که ممکن است بیش از نیمی از افراد تا ۵۰ سالگی علائم بواسیر را تجربه کنند. هم آقایان و هم خانم‌ها می‌توانند مبتلا به بواسیر شوند، به‌طور کلی احتمال ایجاد بواسیر پس از ۳۰ سالگی افزایش می‌یابد. بسیاری از خانم‌ها در بارداری یا پس از زایمان دچار آن می‌شوند.

آیا هر زائده گوشتی خارج از مقعد بواسیر یا هموروئید است؟
بواسیر معمولا به شکل توده ای برجسته خارج از مقعد بیرون میزند ولی لزوما هر بیرون زدگی خارج از مقعد بواسیر نبوده و فرد باید توسط پزشک معاینه شود.
خونریزی مقعد نشانه ای از بواسیر است؟
خونریزی مقعد دلایل مختلفی دارد که یکی از آنها میتواند بواسیر باشد. در صورتی که این عارضه را تجربه کردید سریعا به پزشک مراجعه کنید.
برآمدگی نزدیک مقعد همراه با درد نشانه چیست؟
اکثرا بیمار به بواسیر ترومبوزه دچار شده است و باید در اسرع وقت به پزشک برای تخلیه آن مراجعه کند.
اگر در دفع مشکل داشته باشیم همراه با تیر کشیدن مقعد یعنی بواسیر داریم؟
برای تشخیص دقیق مشکل حتما فرد باید به پزشک مراجعه کند.
علائم بواسیر در زنان چیست؟
علائم بواسیر در زنان و مردان تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد و نشانه هایی مثل خونریزی، بیرون زدگی، درد و خارش و سوزش مشترک هستند.

پماد برای درمان بواسیر؟

پماد برای درمان بواسیر می توان بدون نسخه تهیه کرد که  برای بی حسی روی پوست کاربرد دارد.

داروی بواسیر؟

داروی بواسیر مسکن های مانند آسپرین، ایبوپروفن و استامینوفن است درد و ناراحتی را تسکین می دهد.

آیا بواسیر منجر به سرطان می‌شود؟

خیر، این بیماری با سرطان مرتبط نیست و منجر به سرطان نخواهد شد؛ اما، نکته‌ای در خصوص این مورد وجود دارد این است که علائم سرطان روده مانند علائم بواسیر است. با مراجعه به پزشک بررسی‌های لازم انجام می‌شود و تا هر یک از این موارد را رد یا تایید کند.

آیا همه بیماران نیاز به جراحی بواسیر دارند؟

خیر. نجام عمل جراحی به عنوان راه حل نهایی برای بیماران در نظر گرفته می‌شود؛ چراکه، این روش درمانی می‌تواند هزینه بیشتری داشته باشد و اقدامات تهاجمی‌تری برای بیماران انجام گیرد.

آیا بواسیر ارثی است ؟

بله. کسانی که یک یا دو تن از والدین شان به این بیماری مبتلا هستند، در مقایسه با سایرین کمی بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند.

بواسیر بعد از زایمان؟

بواسیر بعد از ایمان به دلیل سبب فشار وارد شده در حین زایمان، بخصوص زایمان طبیعی ممکن است اتفاق بیوفتد.

چه روش های درمانی برای هموروئید وجود دارد؟

روش های درمان هموروئید به شرح زیر است: درمان خانگی، گیاهی، دارویی، جراحی سنتی و جراحی با لیزر

پماد ها و کرم ها چگونه به درمان هموروئید کمک می کنند؟

این مواد خاصیت ضد التهابی و آنتی باکتریالی دارند همچنین برخی از آن ها به افزایش گردش خون کمک می کند که موجب بهبود بواسیر خواهد شد.

مراقبت های بعد از عمل بواسیر به چه صورت است؟

نوشیدن مایعات زیاد و داشتن رژیم غذایی حاوی فیبر می تواند کمک کننده باشد

درمان گیاهی بواسیر چگونه است؟

درمان بواسیر به روش گیاهان داروئی از روش های درمان بواسیر بدون عمل می باشد که می تواند در مراحل ابتدایی بیماری نقش درمانی داشته باشد و می توان از 

آلوئورا،بابونه،سرکه سیب،روغن نارگیل،روغن زیتون، روغن بادام استفاد کرد.

هزینه درمان بواسیر با لیزر چه قدر است ؟

هزینه درمان با توجه به اندازه عفونت و تعداد جلسات لیزر و پیچیدگی عمل متغییر است و به نظر پزشک معالج بر میگردد.

 آلوئه ورا برای درمان بواسیر؟

از ژل داخل برگ های آلوئه ورا برای درمان التهاب و سوزش مقعد استفاده کنید.

درمان بواسیر با روغن زیتون؟

روغن زیتون دارای آنتی اکسیدان است و باعث می شود تا رگ های خونی حالت ارتجاعی داشته باشند و به همین علت از خونریزی هموروئید جلوگیری خواهد کرد

درمان بواسیر در طب سنتی با داروی گیاهی چیست؟

درمان بواسیر با داروی گیاهی در مراحل ابتدایی این بیمار امکان پذیر است.

روغن سیاه دانه برای بواسیر؟

از روغن سیاه دانه برای بواسیر استفاده می شود.
لیمو در درمان بواسیر ؟
آب لیمو چه به صورت موضعی و چه به شکل خوراکی مصرف شود، در درمان بواسیر بسیار موثر است. همچنین می‌ توانید آب لیمو را منجمد کرده و آن را به ناحیه‌ای بمالید تا دوفره کمپرس سرد و خاصیت ضدالتهابی آبلیمو داشته باشد. 
مزایای جراحی بواسیر با لیزر نسبت به جراحی سنتی چیست؟
از مزایای جراحی بواسیر با لیزر میتوان به این موضوع اشاره کرد که نیاز به بستری و بیهوشی ندارد به صورت سرپایی و با بی حسی انجام میشود نیاز به مراقبت های ویژه بعد از عمل ندارد هزینه های درمان با لیزر از عمل سنتی به مراتب کمتر میباشد.
جراحی بواسیر با لیزر چه عوارضی دارد؟
درمان بواسیر با لیزر هیچگونه عوارضی ندارد.
دوران نقاهت بعد از عمل بواسیر با لیزر چقدر است؟
درمان با لیزر بیماری های نشیمنگاه دوره نقاهت نداشته وفرد بعد از عمل میتواند به خوبی راه برود و اجابت مزاج و دفع داشته باشد.

علائم هموروئید در کودکان؟

بعضی از کودکان، تورم عروق خونی را در داخل و اطراف مقعد و رکتوم تجربه می‌کنند. هموروئید اغلب باعث خونریزی حین اجابت مزاج و همچنین خارش، حساسیت و درد در اطراف دریچه مقعد می‌شود. 

شدت بیماری هموروئید در کودکان؟

اگر چه شدت هموروئید در کودکان شایع نیست، اما می‌تواند رخ دهد.برای احتیاط، هر نشانه‌ای از یبوست باید جدی گرفته شود و بلافاصله به آن پاسخ داده شود تا منجر به ایجاد دوباره‌ی هموروئید در کودک نشود.

درمان بواسیر یا هموروئید در کودکان؟

درمان هموروئید در کودکان می‌تواند یک چالش باشد، زیرا اکثر داروهای ضد واریسی و درمان‌های موجود امروزه برای بزرگسالان تهیه شده است اما مؤثرترین روش درمان تغییر رژیم غذایی کودک و اصلاح عادات رفتاری و سبک زندگی است
آیا درد مقعدی بعد از رابطه جنسی یا ورزش بواسیر است؟
به احتمال بسیار زیاد می تواند باشد. زیرا افراد مبتلا به بواسیر یا هموروئید پس از ورزش و رابطه جنسی مقعدی درد زیادی را حس می کنند.
برای درمان بواسیر چه بخوریم؟
برای درمان بواسیر غذاهای سرشار از فیبر مانند حبوبات، انواع جو (دو سر پرک)، لوبیا، نخود، تخم کتان، هویج، انواع سیب بخورید.

درمان بواسیر در خانه؟

درمان بواسیر در خانه با تغییر رژیم غذایی خود و خوردن غذاهای سرشار از فیبر، مصرف داروهای موضعی مثل انواع شیاف یا پماد پماد انتی هموروئید بدون نسخه، مصرف موضعی وازلین یا روغن زیتون در ناحیه مقعد که به خروج مدفوع کمک کرده و التهاب را کاهش می‌دهند، قرار دادن ناحیه مقعد دو تا سه بار در روز به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آب گرم که به انبساط ماهیچه‌های مقعدی کمک می‌کند.

درمان بواسیر در طب سنتی؟

درمان بواسیر در طب سنتی با داروهای گیاهی خطمی، پنیرک، تخم کتان، شنبلیله، بنفشه، بابونه و غیره امکان پذیر است.

قرص دافلون (Daflon) برای درمان بواسیر یا هموروئید ؟

قرص دافلون قرص های ۵۰۰میلی گرمی هست که باافزایش تون عروقی به کاهش استاز عروقی کمک میکنه ‌گاها ازدافلون درموارد هموردییدهای حاد همراه باخونریزی استفاده میشود.

درمان یبوست با وازلین ممکن است؟

وازلین اثرمستقیمی روی همورویید نداره تنها اثرش کمک درروانتر شدن جریان مدفوع حین عبور ازمقعدهست

درمان بواسیر خارجی چگونه است؟

درمان بواسیر خارجی با جراحی است.

بهترین قرص برای درمان بواسیر؟

برای درمان این زائده‌ها دارویی به شکل قرص وجود ندارد. گاهی می‌توان برای تسکین درد از داروهای مسکن استفاده کرد. اگر یبوست باعث تشدید درد شده باشد، پزشک داروهای ملین تجویز می‌کند تا مدفوع نرم شود.

 سیر و درمان بواسیر؟

سیر را به‌صورت شیاف وارد مقعد کنید تا درد و التهاب کاهش پیدا کند. سیر ضدالتهاب قوی است و اثرات آنتی‌بیوتیکی دارد.

درمان بواسیر با سرکه؟

سرکه درد، تورم و خارش را کاهش می‌دهد. برای استفاده از سرکه می‌توانید یک پنبه را به آن آغشته کنید و روی بواسیر قرار دهید. بگذارید پنبه برای چند دقیقه در آن ناحیه بماند. همچنین می‌توانید سرکه را داخل آب گرم بریزید و چند دقیقه درون لگن آب بنشینید.

بیماری‌های التهابی روده باعث بواسیر می‌شوند؟

در افراد مبتلا به بیماری های التهابی روده به‌ویژه بیماری کرون ابتلا به بواسیر نسبت به دیگر افراد بیشتر شایع است. زیرا این بیماری باعث اسهال یا یبوست مزمن می‌شود و به رگ‌های انتهای رکتوم فشار وارد می‌کند.

سندروم روده تحریک‌پذیر باعث بواسیر می‌شود؟

از علائم اصلی سندروم روده تحریک پذیر اسهال و یبوست به‌صورت مزمن است. در این شرایط روده و مقعد تحریک شده و احتمال ایجاد هموروئید بالا می‌رود.

رابطه جنسی از پشت باعث بواسیر می‌شود؟

رابطه جنسی مقعدی می‌تواند این ناحیه را تحریک کند و باعث ایجاد هموروئید شود. این نوع رابطه فشار زیادی به رگ‌های اطراف مقعد وارد می‌کند و احتمال تشکیل بواسیر را بالا می‌برد. معمولا افرادی که به طور مداوم رابطه جنسی مقعدی دارند، بیشتر در معرض این عارضه قرار می‌گیرند.

آیا چاقی و وزن بالا باعث ایجاد هموروئید می‌شود؟

بله.. چاقی و اضافه‌وزن احتمال ابتلا به بواسیر را بالا می‌برد. چاقی و تجمع چربی باعث می‌شود فشار در قسمت تحتانی رکتوم زیاد شده و سیاهرگ‌های اطراف مقعد تحت‌فشار قرار بگیرند.

آیا یبوست باعث ایجاد بواسیر می‌شود؟

یبوست باعث می‌شود، حین اجابت مزاج زور بزنید و به خودتان فشار وارد کنید. در نتیجه به سیاهرگ‌های انتهای رکتوم فشار وارد شده و بواسیر ایجاد می‌شود. اگر به طور مزمن دچار یبوست می‌شوید باید رژیم غذایی خود را تغییر دهید و بیشتر از میوه و سبزیجات استفاده کنید.
بواسیر در بارداری شایع است؟
یکی از عوارض بارداری احتمال ایجاد این زائده‌ها در مقعد است. زیرا در دوران بارداری با بزرگ‌شدن رحم روی ورید روده بزرگ فشار وارد می‌شود. در نتیجه باعث برآمدگی شده و هموروئید بیرون می‌زند. 
هموروئید ترومبوز چیست؟
زمانی که خون در هموروئید خارجی جمع شده و باعث تشکیل لخته در این زائده شود، به آن هموروئید ترومبوز می‌گویند. این نوع عارضه باعث درد شدید شده و تورم و التهاب ایجاد می‌کند.
بواسیر خونی چیست؟
این نوع عارضه در واقع همان هموروئید است که دچار خونریزی شده است. در این شرایط باید به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید، علت خونریزی وجود هموروئید بوده و ارتباطی به بیماری‌های دیگر روده ندارد.
بواسیر بادی چیست؟
بواسیر بادی اصطلاحی است که به‌نوعی از هموروئید خارجی گفته می‌شود. این نوع زائده باعث ایجاد گوشتی به شکل بادکنک در انتهای رکتوم می‌شود و با درد همراه است.
علائم خونریزی هموروئید چیست؟
گاهی ممکن است هموروئید به دلیل فشار هنگام اجابت مزاج دچار خونریزی شود. در این شرایط امکان دارد مدفوع خونی را مشاهده کنید یا پس از مدفوع کردن روی دستمال یا لباس زیر مقداری خون مشاهده کنید.
مدفوع خونی از نشانه‌های بواسیر است؟
گاهی ممکن است این زائده‌ها حین مدفوع کردن خونریزی کنند و باعث بروز مدفوع خونی شوند. اگر مدفوع شما خونی است، باید برای تشخیص دقیق علت آن به پزشک مراجعه کنید. ممکن است علت آن وجود بواسیر نباشد.
خارش یا سوزش مقعد نشانه بواسیر است؟
خارش مقعد و سوزش مقعد از علائم اصلی این عارضه است. در هر دو نوع داخلی و خارجی بواسیر ممکن است خارش را احساس کنید. گاهی ممکن است فقط درد و ناراحتی احساس شود و گاهی همراه با خارش اطراف مقعد بروز می‌کند.
از کجا بفهمیم بواسیر داخلی داریم؟
این نوع هموروئید داخل راست‌روده قرار داشته و نمی‌توانید آن را ببینید یا احساس کنید. معمولا این نوع عارضه علامتی نداشته، اما گاهی ممکن است هنگام مدفوع کردن و زور زدن درد یا سوزشی احساس شود. گاهی هم ممکن است خونریزی بدون درد داشته باشید.
آزمایش مدفوع برای تشخیص بواسیر استفاده می‌شود؟
معمولا برای تشخیص این زائده‌ها آزمایش مدفوع کاربردی ندارد. اما زمانی که خونریزی مقعدی دارید، ممکن است پزشک برای بررسی مشکلات دیگر مانند عفونت آزمایش مدفوع تجویز کند.
درمان سریع بواسیر چیست؟

اگر درد خفیفی دارید، می‌توانید با روش‌های درمانی خانگی مانند نشستن در آب گرم و استفاده از پماد و کرم موضعی درد را تسکین دهید. اما اگر درد شدید است و می‌خواهید به‌سرعت آن را درمان کنید، احتمالا پزشک از روش‌هایی مانند بستن نوار پلاستیکی یا جراحی استفاده می‌کند.

درمان هموروئید خفیف چیست؟
در بسیاری از مواقع این زائده‌ها خفیف و کوچک بوده و می‌توان با درمان‌های خانگی علائم آن را تسکین داد. اگر درد ناشی از بواسیر خفیف است، با کرم‌ها یا شیاف‌های تسکین‌دهنده درد می‌توان درد را کاهش داد.
برای درمان بواسیر به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای درمان بواسیر باید به دکتر داخلی، متخصص گوارش یا دکتر اورولوژی مراجعه کنید.

برای درمان بواسیر چه بخوریم؟

برای درمان این عارضه و تسکین درد باید از مواد غذایی با فیبر بالا استفاده کنید. میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل به دلیل فیبر بالا باعث نرم شدن مدفوع می‌شوند. همچنین سعی کنید مایعات بیشتر مصرف کنید. افزایش مصرف آب به حرکات منظم روده کمک کرده و به جلوگیری از یبوست کمک می‌کند.

برای بواسیر چه چیزی بد است؟

فشار شدید و زور زدن هنگام مدفوع کردن باعث فشار در وریدهای قسمت پایین رکتوم شده و احتمال ایجاد هموروئید را بالا می‌برد. تا جای ممکن برای مدفوع کردن صبر نکنید. در صورت تعلل مدفوع خشک شده و دفع آن سخت‌تر می‌شود.

آیا عمل بواسیر سخت است؟

بعد از عمل مقداری درد طبیعی است. پزشک برای کاهش درد داروهای مسکن تجویز می‌کند. اگر از روش هموروئیدوپکسی منگنه برای برداشتن زائده استفاده شود، درد بسیار کمتر شده و جراحی ساده‌تر می‌شود.

نشستن در لگن آب گرم برای بواسیر مفید است؟

یکی از راه‌های تسکین علائم این عارضه نشستن در آب گرم است. اگر بواسیر باعث درد وخارش مقعد شده است، می‌توانید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آب گرم بنشینید تا درد از بین برود. این کار را روزی سه بار انجام دهید تا به‌مرور علائم کاهش پیدا کنند.

ویتامین ای باعث درمان بواسیر می‌شود؟

ویتامین E برای جلوگیری از التهاب بسیار مفید است. شما می‌توانید از روغن ویتامین ای برای تسکین درد و کوچک شدن بواسیرهای کوچک استفاده کنید. دقت داشته باشید ویتامین ای نباید بیشتر از 10 دقیقه روی پوست قرار بگیرد.

در دروان شیردهی میتوان جراحی با لیزر رو انجام داد؟
بلی مشکلی ندارد اما در دوران بارداری جراحی معمولا انجام نمی شود.
دچار گوشت اضافه مقعدی شدم و مقدار خيلی كم هم خونريزی داشت ولی درد ندارم چی کارکنم؟
 تنها كارى كه ميتوانيد انجام دهيد مراجعه به مركز ليزر و برداشتن ضايعه است زيرا وقتى زايده تشكيل شد با هيچ دارو و درمانى بجز برداشتن از بين نميرود.
هموروعید همون کیست مویی هست؟
 خیر با هم کاملا متفاوت هستند.
معاینه ی بواسیر در دوران قاعدگی ممکنه؟
بله
آیا لیزر بواسیر درد دارد؟ و اینکه همه انواع بواسیر با لیزر قابل درمان است؟
در عمل بواسير با ليزر درد وجود ندارد و معمولا همه نوع بواسيرى با ليزر قابل درمان است

بعد از عمل بواسیر می توان حمام کرد ؟

بله حمام کردن بعد از انجام جراحی بواسیر مانعی ندارد تنها باید به تمیز نگه داشتن ناحیه مقعد توجه داشته باشید. دوش گرفتن با آب گرم به کاهش درد کمک زیادی می کند. توصیه می شود تا زمان بهبودی از صابون استفاده نکنید و برای تمیز کردن ناحیه مقعد از دستمال مرطوب های فاقد الکل استفاده نمایید.

آیا دفع خون بعد از عمل بواسیر طبیعی است ؟

در صورتی که بعد از عمل جراحی بواسیر ، تا 2 ماه خونریزی داشته باشید طبیعی است. البته باید میزان خونریزی کم باشد.

بعد از عمل همورئید مجاز به استفاده از مشروبات الکلی هستیم ؟

 بعد از عمل بواسیر نیاز است تا مدتی از آنتی بیوتیک ها استفاده نمایید. باید بدانید که مصرف الکل همزمان با دارو تداخل داشته و می تواند شما را با عوارضی مثل تهوع و استفراغ همراه کند. همچنین مصرف الکل موجب تاخیر در روند بهبودی بعد از جراحی خواهد شد به همین دلیل توصیه می شود تا زمان بهبودی کامل از مصرف مشروبات الکلی پرهیز شود.
درمان سنتی بواسیر؟
درمان سنتی بواسیر با آب انجیر، روغن زیتون و...که در مطلب اشاره شده است
پماد برای بواسیر؟

پماد آنتی هموروئید یکی ازرایج‌ترین درمان های دارویی است که می تواند تا حد زیادی به درمان بواسیر خارجی و کاهش علائم آزار دهنده این بیماری کمک نمایید.


مدت زمان مصرف پماد آنتی هموروئید؟
پماد آنتی هموروئید نباید بیشتر از 7 روز استفاده شوند و اگر علائم و نشانه های بواسیر شما تغییری نکرد  نیاز به درمان پزشکی دارد. 
درمان بیرون زدگی بواسیر؟
درمان بیرون زدگی بواسیر با لیزر یا جراحی است.
درمان خونریزی بواسیر؟

درمان خونریزی بواسیر با عمل جراجی،لیزر،دارو و پماد است.

چطور می توان فهمید خونریزی از مقعد به دلیل بواسیر است؟

اگر با لمس اطراف مقعد خود یک برآمدگی حس کردید، معمولا دچار بواسیر شده اید. اگر این توده تحریک شود، لکه های خونی به رنگ قرمز روشن روی لباس زیر و دستمال کاغذی جا می گذارد.
آیا می توان خونریزی ناشی از هموروئید را با دارو درمان کرد؟
بله. ولی این کار به معنی از بین رفتن خود بواسیر نیست و برای از بین بردن توده باید درمان های جدی تر مانند لیزر استفاده شود.

بهترین روش بند آوردن خون بواسیر چیست؟

یکی از سریع ترین روش ها پیش از اقدام برای درمان با لیزر، استفاده از کمپرس یخ می باشد که از خونریزی جلوگیری کرده و به بند آوردن خون بواسیر کمک می کند. در صورتی که موثر نبود حتما باید سریعا به متخصص جراح عمومی مراجعه کنید.

بواسیر خونی خطرناک است؟

بین کسانی که به بیماری هموروئید مبتلا هستند، خونریزی در حد یک تا دو قطره وجود دارد ولی در صورتی که خونریزی بیشتر از چند قطره بود حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

خونریزی هموروئید نشانه چیست؟

بواسیر خونی بنا به دلایل مختلفی می تواند ایجاد شود ولی علت عمده آن زور زدن حین اجابت مزاج است که باعث فشار به رگ ها اطراف مقعد و در نتیجه خونریزی می شود.
درمان قطعی بواسیر در خانه؟
درمان قطعی بواسیر در خانه وجود ندارد و روش های اشتفاده شده تنها علائم بواسیر را تسکین می دهد.
دشمن بواسیر؟
آلو،سیب،گلابی،انجیر خشک،خیار،هندوانه،موز،کیوی،خرما .و...دشمن بواسیر هستند.
درمان بیرون زدگی مقعدی با پماد؟
درمان بیرون زدگی مقعدی با پماد هموروئید است که فرمولاسیون تولید این پماد به گونه ای است که علاوه بر هموروئید های خارجی هموروئید داخلی را نیز درمان می نماید. 
درمان بواسیر خارجی با عنبر نسارا؟
درمان بواسیر خارجی با عنبر نسارا یک روش من درآوردی برای کسب درآمد زایی بوسیله افراد سود جو است. ع
درمان بواسیر با زالو؟
درمان بواسیر با زالو درمانی یکی از درمان‌ های بواسیر در طب سنتی است که  البته باید حتما تحت نظر یک طبیب حاذق طب سنتی انجام شود،
راه درمان بواسیر دکمه ای؟

راه درمان بواسیر دکمه ای می توان از روش های خانگی،دارو یا لیرز استفاده کرد.

راه درمان بواسیر و شقاق؟
راه درمان بواسیر و شقاق با جراحی امکان پذیر است.
درمان بواسیر با عسل؟

درمان بواسیر با عسل امکان پذیر است زیرا عسل خاصیت ضد التهابی دارد. برای این کار مقدار یکسانی از روغن زیتون و  موم عسل را با هم مخلوط کرده و در دمای گرم نگه دارید. (داخل مایکروویو)تا موم عسل ذوب شود بعد از اینکه ترکیب شما خنک شد بر موضع خود بمالید.

درمان بواسیر با صابون مراغه؟

صابون مراغه از چربی حیوانی ساخته شده است. اگر مقعد به مدت ۲۰ دقیقه به این صابون آغشته کنید و سپس بشویید میزان خارش و سوزش زخم تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

درمان بواسیر با روغن تره؟

تره گیاهی است که آب فراوان دارد و استفاده از روغن آن رطوبت رسان بسیار خوبی برای درمان بواسیر است. برای استفاده کافی است بعد از هر بار اجابت مزاج، مقعد را بشویید و خشک کنید و با پنبه آن را به روغن تره آغشته کنید.

درمان بواسیر با روغن زنجبیل؟

روغن زنجبیل مانند گیاه آن خاصیت گرمی دارد و می‌تواند با نرم کردن پوست و آبرسانی آن زخم بواسیر را درمان کند. تهیه روغن زنجبیل ساده است و با جوشاندن ریشه‌ی زنجبیل و روغن کنجد انجام می‌شود.

درمان بواسیر با روغن زنجبیل؟

روغن زنجبیل مانند گیاه آن خاصیت گرمی دارد و می‌تواند با نرم کردن پوست و آبرسانی آن زخم بواسیر را درمان کند

درمان بواسیر با چای سیاه؟

چای سیاه با دارا بودن اسید تانن می‌تواند تورم و درد ناشی از بواسیر را کم کند. برای استفاده از آن یک عدد چای کیسه‌ای را در آب گرم مرطوب کنید و بعد از سرد شدن روی رگ‌های متورم قرار دهید. مدت‌زمان قرار دادن کیسه ۱۵ دقیقه است و روزانه دو یا سه بار می‌توانید این کار را انجام دهید.

درمان بواسیر با عرق اسفرزه؟

گیاه اسفرزه گیاهی علفی با خاصیت از بین برنده یبوست است. استفاده‌ی روزانه یک فنجان عرق اسفرزه صبح‌ها و عصرها می‌تواند مدفوع را آبکی و درد ناشی از بواسیر را کاهش دهد.
درمان بواسیر با عرق بابونه؟

بابونه گیاهی است که خاصیت التیام دهندگی درد و تقویت سیستم ایمنی بدن را دارد. بابونه به شیوه‌های مختلف مانند روغن، دمنوش و عرق قابل استفاده است. عرق بابونه برای افرادی که از بواسیر رنج می‌برند مؤثر است.

درمان گیاهی بواسیر با خاکشیر؟

تهیه‌ی شربت خاکشیر و استفاده‌ی روزانه از آن موجب نرم شدن مدفوع و کمتر شدن فشار به مقعد و وریدهای آن می‌شود.

درمان بواسیر با عرق بومادران؟

عرق بومادران یکی از بهترین درمان‌های بواسیر در طب سنتی است. بومادران را می‌توانید به‌صورت عرق استفاده کنید یا این‌که گیاه آن را مخلوط با بابونه دم کنید.


سخن آخر

بواسیر بیماری شایع در بین زنان و مردان است که می تواند یه علت بارداری، اضافه وزن، یبوست، مصرف برخی داروها به وجود آید. درمان بواسیر در طب سنتی و با استفاده از روش های خانگی در اکثر موارد نتیجه می دهد ولی گاهی این درمان نیاز به دارو و جراحی دارد. ما روش های درمان بواسیر و شقاق با جراحی لیزر را در مطلبی معرفی کرده ایم. در صورتی که هرگونه سوال و تجربه‌ای در مورد بواسیر و روش‌های درمان خانگی هموروئید دارید با ما و سایر کاربران سایت رویداد ایران در میان بگذارید. 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
هاجر خانی
هاجر خانی
علاقه مند به خبرنگاری و تولید محتوا

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد