hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > منتجب نیا : خاتمی و عارف مانع استقلال احزاب شده اند

منتجب نیا : خاتمی و عارف مانع استقلال احزاب شده اند

 دومین کنگره حزب اعتماد ملی در تیرماه گذشته با هدف انتخاب شورای مرکزی همراه با حواشی بود که به بالا گرفتن اختلافات درونی و انشقاق جنجالی این حزب منجرشد.
 دومین کنگره حزب اعتماد ملی در تیرماه گذشته با هدف انتخاب شورای مرکزی همراه با حواشی بود که به بالا گرفتن اختلافات درونی و انشقاق جنجالی این حزب منجرشد. در یک سوی این مناقشه رسول منتجب نیا قائم مقام پیشین حزب اعتمادملی و از چهره های سرشناس اصلاح طلب و در سوی دیگر الیاس حضرتی، قائم مقام فعلی این حزب  قرار داشتند.رسول منتجب نیا  پس از آن در بیانیه ای کنگره حزب اعتماد ملی را مهندسی شده و این حزب را خارج از آرمان های سال های ابتدای فعالیت، اعلام کرد و وعده تشکیل یک حزب جدید را داد. پس از مدتی درنخستین نشست شورای عمومی حزب منشعب از اعتماد ملی با شعار «راه نو، اعتمادی دوباره» به طور رسمی از این تصمیم خبر داد  .دراین باره و جزئیات حزب جدید و این که در چه مرحله ای قرار دارد با حجت الاسلام رسول منتخب نیا گفت وگو کرده ایم. گفت و گویی صریح و خواندنی که با مواضع صریح منتجب نیا نیز همراه شده است.
  تشکیل حزب جدید در چه مرحله ای است؟
فعلا دوستان در حال تدوین اساسنامه و مرامنامه هستند .همچنین کمیته ها تشکیل شده و مشغول کار هستند.
آیا درخواست تاسیس حزب به کمیسیون ماده 10 احزاب وزارت کشور ارائه شده است؟
خیر؛ هنوز درخواست تأسیس حزب به کمیسیون ماده 10 ارائه نشده است.
خبر تشکیل حزب از سوی شما و دوستا نتان با شعار «راه نو و اعتماد دوباره» سوال هایی را به وجود آورد از جمله این که منظور از راه نو و اعتماد دوباره چیست؟
هم اینک نه نام تشکیلات و نه شعار دایمی  مشخص نشده است، فعلا دوستان به طور موقت این شعار و آرم را تهیه کردند تا زمانی که با دوستان به جمع بندی نهایی در این باره برسیم. بنابراین ممکن است تغییر کند...
به هرحال  پشت این شعار فلسفه ای وجود دارد...
دوستان نظرشان این است که تشکیلات قبلی از مسیرش خارج شده و به روز نیست، تا حدی باید همراه با مردم و تحولات اجتماعی حرکت کنیم. این تشکیلات در سال 84 تأسیس شد و بیش از 13سال از عمر آن می گذرد و از این رو بنابر ضرورت های روز جامعه ، نیاز به تغییر و تحول دارد  از سوی دیگر این تشکیلات در سال های اخیر از هدف گذاری که در 13سال قبل انجام داده بود دور و مسیرش جدا شده است ، یعنی از مرامنامه و اساسنامه، عبور کرده است. از این رو به آن تشکیلات دیگر نمی شود اعتماد کرد.
حزبی که شما و دوستانتان در حال پی ریزی آن هستید، در کجای جریان اصلاحات قرار می گیرد؟ آیا به دنبال ایجاد جریان جدی است یا این که بخشی از جریان اصلاحات خواهد بود؟
ما در درون نظام هستیم و خود را از نظام می دانیم. هر اقدام و حرکت ما در چارچوب قانون اساسی و نظام خواهد بود و قطعا در نظام ارکان مورد احترام است. تمام دوستانی که با ما همکاری می کنند، جزو اصلاح طلبان قدیمی ، ریشه دار و فعال هستند. ما خارج از اصلاح طلبی کسی را نخواهیم آورد مگر کسی که مرامنامه اصلاح طلبان را بپذیرد. بنابراین رویکرد این جریان، رویکرد کاملا اصلاح طلبی است. منتها  تأکید می کنم با به روز کردن اصلاحات این روند انجام می شود. جریان اصلاحات جریان تعریف شده ای نیست که بشود آن را در یک چارچوب و استانداردی معرفی کرد. ما باید در تشکل جدید تعریف مشخص از اصلاحات را داشته باشیم. ضمن این که رویکردمان، رویکرد اصلاح طلبانه است. یک سری تفاوت و ویژگی ها با دیگر احزاب خواهیم داشت که یکی از آن ها، استقلال هویت حزبی است. ما به هیچ وجه نمی خواهیم به بهانه ائتلاف یا هماهنگی با دیگر احزاب، هویت شخصی و حزبی خود را از دست بدهیم  و روی این مسئله تأکید داریم. هر حزب یا فردی که با حفظ هویت و استقلال، ما را بپذیرد، با او همراه هستیم و در مقابل هر فرد یا گروه یا جریان و جبهه ای که به استقلال ما خدشه ای وارد کند، با او همکاری نخواهیم کرد.
با این تعریف، دیدگاه  تشکل  جدید به جبهه هماهنگی اصلاحات و شورای عالی سیاست گذاری اصلاحات چیست؟
ما از ابتدا معتقد بودیم که احزاب باید استقلال خود را حفظ کنند و نباید جریانی، هیئتی یا مجموعه ای از احزاب را تحت شعاع قرار بدهد. انتقادهایی هم که تابه حال داشتیم به این موضوع بوده است و درخواست مان نیز از همه احزاب، جبهه هماهنگی اصلاحات، شورای عالی سیاست گذاری و بزرگان جریان اصلاحات آن است که اجازه بدهند احزاب به هویت اصلی خودشان برگردند و کار را به احزاب با حفظ هویت شان بسپارند تا احزاب با هم اندیشی و تبادل نظر درونی درباره مباحث مهم و مختلف تصمیم بگیرند .البته در ائتلاف به صورت متضارب تصمیم گیری و با هماهنگی و تضارب افکار به وحدت می رسند. اما این به معنای آن نیست که هیچ فردی و هیچ حزبی هویت خود را از دست بدهد ومحو  در مجموعه ای بشود.
آیا به نظر شما شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان یا جبهه هماهنگی، این مشخصه را تأمین می کند؟
خیر، متأسفانه شورای عالی سیاست گذاری یکی از اشکالات عمده که به آن وارد است، این است که شخصیت های حقیقی را کنار احزاب قرار داده اند و حتی سایه این افراد سنگین تر از احزاب و فردمحوری معیار و ملاک تصمیم گیری ها و دقیقا خلاف هویت احزاب و تخریب است.
برداشت من از سخن شما درباره فرد محوری اشاره به آقای خاتمی و عارف است. این افراد چقدر مانع استقلال احزاب در تصمیم گیری هستند؟
بله، متأسفانه این افراد مانع استقلال احزاب بودند و البته منحصر به این افراد که نام بردید نیست. وقتی می گوییم فردمحوری، هیچ فردی نباید محور باشد. زمانی که خبر شکل گیری تشکل جدید اعلام شد، دوستان نام من را بیان کردند. من به این موضوع اعتراض کردم و گفتم  نام من نباید در این ماجرا بیان شود. من فردی از افراد این مجموعه هستم، این مجموعه باید بر محور دموکراسی و نظام حزبی حرکت کند. شخصیت های ما همه محترم هستند اما باید شخصیت شان را برای دموکراسی و مردم سالاری و آزادی تمام افراد جامعه خرج کنند نه این که آزادی و دموکراسی را خرج خودشان بکنند...
اما با توجه به این که زیرساخت ها و ساز و کار تشکیل یک حزب در کشور به مفهوم واقعی آن وجود ندارد، احزاب یا تشکل ها به ناچار در بدو امر به حضور چهره های مهم و شناخته شده رو می آوردند همان طور که هم اکنون تشکل جدید نام شما را مطرح می کنند ...
فرق می کند، ببینید! این که شخصیت های مهم و مشهور از شهرت شان برای تقویت احزاب دموکراسی استفاده کنند، این مطلوب است. ما به دنبال این هستیم ،اما اگر شخصیت ها خود را محور قرار بدهند و احزاب حول آن بچرخند، این فردمحوری است و متأسفانه احزاب ما دچار این آفت شده است. یکی از آفات دموکراسی در کشور ما این است ، این نشانه توسعه نیافتگی سیاسی جامعه ماست، ما باید از این نقص عبور کنیم. راه عبور آن نیز این است که شخصیت ها را نباید محور قرار داد  افراد باید در خدمت حزب و دموکراسی و توسعه باشند. اگر چهره های مطرح ما در هر عرصه از خود عبور کنند ما می توانیم از این نقص و آفات عبور کنیم.این کمک می کند به این که به سمت جامعه حزبی حرکت کنیم.
برای این که حزب و تشکل شما دچار این آفت نشود، ساز و کار خاصی در نظر دارید؟
ما باید قانون ،اساسنامه و مرامنامه را محور قرار دهیم  و هیچ فردی برای خودش امتیاز ویژه ای قائل نشود. این که من از دوستان خواستم نام من را در جریان شکل گیری تشکل جدید بیان نکنند، به همین دلیل است تا دراولین گام جلوی ویژه خواری گرفته شود. ممکن است در تشکل جدید تعداد زیادی از شخصیت های معروف حضور داشته باشند، اما این را باید بدانند که به عنوان یک فرد در این حزب حضور دارند و محبوبیت شان را باید در سبد حزب قرار بدهند نه بالعکس.
درجریان اصلاح طلب چقدر از تشکیل حزب جدید استقبال شده است؟
هنوز ما اقدام قطعی نکرده  و فقط وعده ای داده ایم اما این وعده مورد استقبال خیلی از چهره ها و شخصیت ها و برخی از احزاب قرار گرفته است. آن ها منتظر اقدام عملی ما هستند اما به نظرم در آن زمان مورد استقبال بسیاری از عامه مردم قرار می گیرد.
آیا با چهره هایی از جمله آقایان خاتمی، عارف، موسوی لاری، عبدا... نوری و ... در این خصوص رایزنی شده است؟
خیر، مشورتی با این آقایان نداشته ایم ولی به هر حال ما از فکر و اندیشه هم اطلاع داریم و هماهنگ هستیم و فکر نمی کنم هیچ کدام از این آقایان مخالف این جریان باشند.
اگر از سوی شورای عالی سیاست گذاری یا جبهه هماهنگی اصلاحات دعوت شوید، دعوت آن ها را قبول می کنید؟
در این باره با دوستان مشورت می شود و برای پاسخ به آن ها، تصمیم ما گروهی خواهد بود.
تشکیل حزب جدید به معنای انشقاق حزب اعتماد ملی است یا انشعاب؟
نمی دانم چگونه باید تعبیر کرد. بالاخره مجموعه ای از اعضای موثر حزب احساس کردند این تشکیلات نمی توانند اهدافی را که از ابتدا مدنظرشان بود دنبال کنند، بنابراین کناره گیری کردند و ترجیح دادند کار را به کسانی بسپارند که اهداف را دقیق دنبال می کنند. اهداف اولیه را به علاوه ضمایم موردنیاز و به روز شده دنبال کنند. حالا نمی دانیم این تعبیر به انشقاق می شود یا استقلال. عملکرد و رویکرد حزب قبلی قانع کننده نبود...
یعنی اختلافات شخصی موجب این جدایی نشده است؟
 خیر اختلافات به هیچ عنوان شخصی نبوده و مبنایی بوده است واختلافات  در جهت گیری ها ،هدف گذاری و در قانون گذاری ها بوده و امکان همکاری وجود نداشته است.
آیا ساختار حزب به انتخابات آینده می رسد؟
امیدواریم برسیم. تعداد زیادی تمایل به حضور در حزب جدید دارند. بعضی از آقایان استعفا کرده به جمع خواهند پیوست، بستگی دارد به این که ما چگونه حزب را پایه گذاری کنیم و ساختار به گونه ای باشد که قانع کننده افراد باشد. در بدنه حزب هر روز درخواست های فراوان داریم از چهره های جدید و چهره هایی که استعفا و آمادگی خود را برای پیوستن به ما اعلام کرده اند. به نظرم بعد از اعلام رسمی شروع به کار حزب جدید استقبال قابل توجهی از آن خواهد شد.
دیدارهایی در گذشته با مقام معظم رهبری داشتید، آیا این دیدارها ادامه داشته است؟
دیداری پر برکت با مقام معظم رهبری داشته ایم، ما متقاضی تکرار این دیدارها هستیم و منتظریم تا وقتی برای آن تعیین شود، البته بعد از آن، در دیدارهای عمومی و جلساتی که کارگزاران نظام با مقام معظم رهبری داشته اند، بنده توفیق حضور داشته ام.
ماجرای حصر در چه مرحله ای است؟ چه چشم اندازی برای آن می بینید؟
امید به خدا داریم، این مسئله که معضلی برای نظام است باید برطرف شود . برای رفع حصر،بارها و به اشکال مختلف با مقامات ذی ربط رایزنی و درخواست داشته ام، از دوستان خواسته ایم که متقابلا تلاش کنند که زمینه حل این مسئله فراهم شود. گاهی  از یک طرف می خواهد اقدامی انجام شود اما طرف مقابل کاری می کند که  زمینه آن از بین برود و ماجرا لاینحل باقی می ماند. من بارها به دوستان عرض کردم که برای حل این ماجرا نیاز به همکاری دوطرف داریم.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد