hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > استفاده از پهپادها برای پایش آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع

استفاده از پهپادها برای پایش آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع

«سورنا ستاری» در آیین رونمایی از چهار پروژه مشترک منابع طبیعی و آبخیزداری با معاونت علمی فناوری رییس جمهوری که در محل این سازمان برگزار شد، افزود: باید به دنبال راهکارهای اقتصادی برای نگهداری از جنگل‌ها و مراتع باشیم که این کار بدون مشارکت بخش خصوصی امکان پذیر نیست.

وی اظهار داشت: شرکت‌ها باید توسعه یابند و این فعالیت‌ها را تجاری کنند. با دانش و مدیریت می‌توان امنیت غذایی کشور را مدیریت کرد اگر دنیا از کنجاله سویا و ذرت استفاده می‌کند ما نیز نباید حتما از آنها استفاده کنیم بلکه باید از نهاده‌هایی بهره بگیریم که با شرایط آب و هوایی ما سازگار است بنابراین شرکت های دانش بنیان می توانند در این زمینه به ما کمک کنند.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: وزارت جهاد کشاورزی پژوهشگران و هیات علمی خوبی دارد اما لازم نیست به عرصه‌های اجرایی وارد شوند. شما می‌توانید نقش نظارتی داشته باشند و شرایطی ایجاد کنند که بخش خصوصی در پروژه‌ها مشارکت کنند.
ستاری ادامه داد: این محققان می توانند خود نیز شرکت داشته باشند و در فعالیت‌های پژوهشی سرمایه گذاری کنند. در این شرایط صدها شرکت خواهیم داشت که به صورت دو جانبه و برد-برد برای خود و دولت درآمد خواهند داشت و دیگر به پول دولت وابسته نیستند.
وی گفت: ایران جز چند  قدرت اول پهپادی دنیاست که از این ظرفیت می‌توانیم برای پایش جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری استفاده کنیم. اکنون ایران دارای پهپادهای ۳۰۰ گرمی دستی تا پهپادهای ۴۸ ساعته است که می‌تواند با دریافت تصاویر از تخریب و تصرفات جلوگیری کند و می‌توانیم مدل‌های اقتصادی و کسب و کاری نیز برای این موضوع ایجاد کنیم.
بر اساس این گزارش در این مراسم چهار پروژه مشترک مهار و تثبیت عرصه‌های بحرانی تولیدکننده گرد و غبار با استفاده از انواع فناوری و عملیات‌های آبخوان و آبخیزداری، بکارگیری فناوری‌های بیومهندسی و بیومکانیکی در حفظ احیا توسعه و بهره برداری طبیعی و کنترل گرد و غبار، توسعه و ترویج گونه بومی (گون علفی) به منظور مقابله با بیابانزایی و مدل توسعه حفاظت آب و خاک احیا پوشش گیاهی با استفاده از فناوری پتوی بنتونیت با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری رونمایی شد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد