hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > ترامپ ورویکرد عربده کشی در مقابل ایران

ترامپ ورویکرد عربده کشی در مقابل ایران

رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور در اجتماع عظیم جوانان پر‌شور و بسیجی که در دوازدهم مهرماه در ورزشگاه آزادی تهران برگزار شد، با اشاره به مهم ترین ویژگی  های ایران، منطقه و جهان، حساسیت موقعیت کنونی را به عربده‌کشی‌های سران استکبار و سیاستمداران آمریکای جهان‌خوار علیه ملت ایران مرتبط دانستند
رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور در اجتماع عظیم جوانان پر‌شور و بسیجی که در دوازدهم مهرماه در ورزشگاه آزادی تهران برگزار شد، با اشاره به مهم ترین ویژگی  های ایران، منطقه و جهان، حساسیت موقعیت کنونی را به عربده‌کشی‌های سران استکبار و سیاستمداران آمریکای جهان‌خوار علیه ملت ایران مرتبط دانستند و یادآور شدند: عظمت ایران، اقتدار جمهوری اسلامی و شکست‌ناپذیری ملت ایران سه واقعیت غیر قابل انکار هستند. ایشان بیرون کشیدن جمهوری اسلامی از زیر سلطه‌ انگلیس و آمریکا را دلیل اقتدار جمهوری اسلامی برشمرده و با یادآوری تسلط بیگانگانِ بی‌رحم و متکبر که تقریباً از اولِ قرنِ نوزدهم میلادی شروع و بر همه‌ امور کشور گسترش یافت، تأکید کردند: دشمن برای مقابله با جمهوری اسلامی، جز راه تحریم اقتصادی، راه‌های دیگری ندارد. ولی من به شما عرض کنم که تحریم اقتصادی شکننده‌تر از اقتصاد ملی ماست. اقتصاد ملی ما می تواند تحریم را شکست بدهد و آمریکا با شکست تحریم از ملت ایران، باید یک سیلی دیگر بخورد.
در این جا با بیان چند سخن کوتاه به واقعیت هایی در زمینه ناکارآمدی تحریم و سیاست های آمریکا خواهیم پرداخت.
سخن اول ـ دلایل عربده  کشی
جنگ  طلبی و بدخویی در برابر ملت ایران جزو ذات مقامات آمریکایی شده است. این روحیه از دو منشأ اصلی سرچشمه می گیرد؛ یکی ضعف و ناکارآمدی ابزار اعمال سیاست های آمریکا که در سطور زیر بدان خواهیم پرداخت و دیگری توانمندی و قدرت ملت ایران در اعمال اراده خود در برابر خواسته  ها و تمایلات دولتمردان آمریکا. در حقیقت کاخ سفید به دلیل ناتوانی در پیشبرد سیاست های خود در برابر انقلاب اسلامی، ناچار است با روی آوردن به عربده کشی های سیاسی و موضع گیری های خشن و توخالی، در جهت مرعوب ساختن ملت ایران گام برداشته و آن را قبل از بروز هر تنشی از میدان خارج سازد. زیرا مسافران کاخ سفید بهتر از دیگران می دانند مادام که حریف قدرتمند و با اراده ای مانند جوانان ایرانی در میدان هستند، امکان پیروزی برای آن ها متصور نیست. این که جوانان انقلابی ایران در تمام تحولات منطقه راه را بر برنامه های آمریکا و همپیمانان منطقه ای آن سد کرده اند چیز کمی نیست. امروز سیاست های آمریکا در غرب آسیا بیش از هر دوران دیگری شکست خورده است و مقامات آمریکایی ایران را بزرگ ترین چالش خود قلمداد می کنند. نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل در پاسخ به سوال خبرنگار فاکس نیوز درباره ایران گفت: ما باید درباره ایران نگرانی داشته باشیم، صادقانه بگویم که هم اکنون، ایران بزرگ‌ترین موضوع و مشکلی است که با آن مواجه هستیم. مسئولان آمریکا برای آن که ایران را کشوری پر خطر برای جهان و منطقه معرفی کنند هر روز اظهارنظرهای جنجالی و غیر واقعی می کنند. وزارت خارجه آمریکا به تازگی در گزارشی ایران را به «حمایت از تروریسم»، «توسعه برنامه موشکی»، «فعالیت‌های مالی غیرقانونی»، ایجاد «تهدید برای امنیت دریایی»، «تهدید امنیت سایبری»، «نقض حقوق بشر» و «سوء استفاده از محیط زیست» متهم کرده است. پمپئو وزیر خارجه آمریکا در ادامه لفاظی های تحریک آمیز خود علیه ایران تلاش کرده تا فعالیت‌های مشروع ایران در منطقه را «سلطه‌جویانه» و «توسعه‌طلبانه» جلوه دهد و برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران را هم برنامه‌ای تهاجمی و تهدیدآمیز معرفی کند. وی گفته، تا زمان اجرای شروط آمریکا، ایران باید از اراده قاطع ما برای مقابله با فعالیت‌های ثبات‌زدای این کشور، مطمئن باشد. این اظهارات نمونه ای کوچک از جنگ تبلیغاتی یا همان عربده کشی علیه ملت ایران است.
سخن دوم ـ اهداف تحریم و فشار
       دونالد ترامپ رئیس جمهور جنجالی آمریکا در ادامه رویکردهای ضد ایرانی و نقض رسمی توافقات 1+5 در وضعیت خوبی به سر نمی برد. او متهم است که نتیجه تلاش و دیپلماسی جهان را به سخره گرفته است. ترامپ درصدد است با اعمال فشار مضاعف به ایران مجدد ایران را وادار به مذاکره و انجام توافق جدید کند تا از این طریق ضمن تنظیم مجدد متن توافقات، به افکار عمومی مردم آمریکا و دیگر کشورهای جهان القا کند، اگرچه برجام را نقض کرده و دردسرهایی از این طریق ایجاد نموده است ولی، در عوض توانسته توافقی بهتر با ایران (که از نگاه او حکومتی سرکش دارد)، ایجاد کند. او در این زمینه به خبرنگاران یادآور شد: «ایران به میز مذاکره با من بر می‌گردد و آن ها یک توافق خوب خواهند کرد». ترامپ بر این باور است که تحریم و فشارهای اقتصادی، ایران را وادار به بازگشت به میز مذاکره و انجام توافقی جدید خواهد کرد، از این رو با تکرار این ایده که «ایران مجبور است [به میز مذاکره] برگردد و آن ها مجبورند صحبت کنند»، تلاش می کند رویکردهای خود را موجه جلوه دهد. او در این زمینه با انجام مانور روی اقدامات ضد ایرانی خود گفت: «ایالات متحده کارزاری برای فشار اقتصادی راه انداخته تا ایران را از وجوهی که برای پیشبرد برنامه‌هایش نیاز دارد، محروم کند. ماه گذشته ما احیای تحریم‌هایی را که ذیل توافق هسته‌ای رفع شده بودند آغاز کردیم. تحریم‌های دیگری هم ۵ نوامبر احیا خواهند شد و اقدامات بیشتری هم در راه هستند. در حال همکاری با کشورهای وارد کننده نفت خام ایران هستیم تا خرید نفت خود را به طرز محسوسی کاهش دهند.»
نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در پرونده ایران نیز گفت: «هدف ما این است که واردات جهانی نفت از ایران تا حد امکان به صفر نزدیک شود، تا منابع مالی برای ماجراجویی خارجی را از ایران دریغ کنیم.» وی گفت: «هدف وزیر خارجه [مایک پمپئو]  دستیابی به توافقی جامع با ایران است که به مجموعه کامل اقدامات ثبات‌زدای ایران بپردازد. از جمهوری اسلامی می‌خواهیم مانند یک کشور عادی رفتار کند، تا مانند یک کشور عادی از مزایای مادی بهره ببرد.»
       البته از نظر ترامپ بازگشت ایران به میز مذاکره، زمینه ساز تسلیم آن در برابر خواسته  های کاخ سفید خواهد بود. هرچند تلاش او و تیم همراهش برای مؤثر ساختن تحریم ها توفیق چندانی نداشته اما سعی آن ها آن است تا با استفاده از شیوه عربده  کشی سایر کشور ها را مرعوب و همراه خود سازند.
سخن سوم ـ ناکارآمدی ابزار اعمال سیاست خارجی ترامپ
نگاهی به تحولات بین المللی و رفتار مقامات آمریکایی در حوادث جهانی بیانگر واقعیت هایی است که در نوع خود حائز اهمیت هستند. در وضعیت کنونی سیاست های کاخ سفید در تعامل یا تقابل پدیده های سیاسی ـ بین المللی کاملاً سطحی، شتابزده و ناهمگون با جایگاه کشوری بزرگ و مقتدر است. ترامپ با حرکت های زیگزاگی، منفعلانه و ماجراجویانه، قادر به مدیریت تحولات بین المللی نیست و جایگاه آمریکا را به دلیل ناپایداری در مناسبات جهانی و جاه‌طلبی های سیاسی در سراشیبی قرار داده است.
ادامه دارد
 
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد